فرضیه پنجم: کیفیت کسبشده بر رضایتمندی از برند، تأثیر مثبت و معناداری دارد.
برای آزمون این فرضیه، با بهره گرفتن از رگرسیون خطی ساده، بررسی میکنیم که آیا ضریب رگرسیونی میان متغیر مستقل کیفیت کسبشده و متغیر وابسته رضایتمندی از برند مثبت است یا خیر.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
آزمون دوربین واتسون
برای انجام رگرسیون باید همواره خطاها مستقل باشند، بهمنظور بررسی استقلال خطاها از آماره دوربین واتسون استفاده میکنیم و فرضیات زیر مورد آزمون قرار میگیرد:
فرض : خطاها مستقل نیستند.
فرض : خطاها مستقل هستند.
اگر مقدار آماره دوربین واتسون بین ۵/۱ تا ۵/۲ باشد فرض پذیرفته میشود و نتیجه میگیریم خطاها مستقل هستند.
در مدل کلی مقدار آماره دوربین واتسون ۸۵۰/۱ است، چون مقدار این آماره بین ۵/۱ تا ۵/۲ میباشد نتیجه میگیریم که میان خطاها استقلال وجود دارد و میتوانیم از رگرسیون استفاده کنیم.
معادله ساختاری
مدل رگرسیونی بهصورت زیر میباشد:
اگر متغیر مستقل کیفیت کسبشده را با و متغیر رضایتمندی از برند را با نمایش دهیم، مدل رگرسیونی زیر را داریم:
(۴‑۹)
بطوریکه نشاندهنده عرض از مبدأ و نشاندهنده ضریب رگرسیونی میان متغیر مستقل کیفیت کسبشده و متغیر وابسته رضایتمندی است. در صورتی میتوان ادعا کرد که متغیر کیفیت کسبشده تأثیر مثبت و معناداری بر رضایتمندی از برند دارند که ضریب رگرسیونی مثبت باشد؛ بنابراین باید آزمون فرض زیر را انجام داده و فرض صفر و فرض مقابل را بهصورت زیر تعریف میکنیم:
فرض : کیفیت کسبشده بر رضایتمندی از برند، تأثیر مثبت و معناداری ندارد. ( )
فرض : کیفیت کسبشده بر رضایتمندی از برند، تأثیر مثبت و معناداری دارد. ( )
اگر سطح معنیداری از ۰۵/۰ کمتر باشد، فرض رد میشود و پذیرفته میشود.
در جدول (۴-۱۶) مشاهده میکنیم مقدار ضریب رگرسیونی میان متغیر کیفیت کسبشده و رضایتمندی از برند ۷۴۱/۰ و سطح معنیداری ۰۰۰/۰ است که از ۰۵/۰ کمتر است، بنابراین با توجه به سطح معنیداری و مثبت بودن ضریب رگرسیونی نتیجه میگیریم فرض ازنظر آماری تأیید شده و فرضیه پنجم پذیرفته میشود و با اطمینان ۹۵ درصد کیفیت کسبشده تأثیر مثبت و معناداری بر رضایتمندی از برند دارد.
جدول ۴‑۱۶: جدول ضرایب رگرسیونی فرضیه پنجم
ضرایب
مقدار آماره آزمون T
سطح معنیداری
فرض موردبررسی
نتیجه آزمون فرض
عرض از مبدأ
( )
۹۶۴/۰
۶۳۳/۷
۰۰۰/۰
پذیرش فرض
کیفیت کسبشده ( )
۷۴۱/۰
۳۲۴/۲۲
۰۰۰/۰
پذیرش فرض
با بهره گرفتن از جدول ضرایب فوق، مدل رگرسیون خطی ساده میان متغیر مستقل کیفیت کسبشده و متغیر وابسته رضایتمندی از برند عبارت است از:
(۴‑۱۰)
با بهره گرفتن از این مدل رگرسیونی، هر مقدار مدنظر، از رضایتمندی از برند را میتوان با بهره گرفتن از متغیر کیفیت کسبشده پیشبینی کرد. همچنین ضریب تعیین این مدل ۵۶۶/۰ میباشد یعنی با بهره گرفتن از رابطه رگرسیونی فوق ۶/۵۶ درصد از تغییرات را میتوان توجیه کرد.
در ادامه بررسی میکنیم که آیا مدل رگرسیونی ارائه شده در فوق مناسب است یا خیر، بدین منظور از جدول تجزیه واریانس که با نرمافزار SPSS بهدستآمده است استفاده میکنیم.