ترفیع
۵ سوال
۷/۰
۸۷۶/۰
قیمت
۳ سوال
۷/۰
۹۱۵/۰
محصول
۷ سوال
۷/۰
۸۳۱/۰
توزیع
۳ سوال
۷/۰
۷۱۲/۰
ضریب آلفای کل سوالات
۸۱۱/۰
منبع: یافته های تحقیق
۳-۸ آزمونهای مورد استفاده
پس از اینکه پژوهشگر روش تحقیق خود را مشخص کرد وبا استفاده از ابزارهای مناسب، داده های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمع آوری کرد، اکنون نوبت آن است که با بهره گیری از تکنیک های آماری مناسبی که با روش تحقیق، نوع متغیرها و. …سازگاری دارد، داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه تحلیل نمایدودر نهایت فرضیه هایی را که تااین مرحله او را در تحقیق هدایت کرده اند، در بوته آزمایش قرار دهدوتکلیف آنها را روشن کند وسرانجام بتواند پاسخی (راه حلی) برای پرسش که تحقیق، تلاشی سیستماتیک برای بدست آوردن آن بود، بیابد (خاکی، ۱۳۸۳: ۷۸).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۸-۱ روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از :
۱)آمار توصیفی: در این تحقیق از آمار توصیفی برای نمایش اطلاعات جمعیت شناختی استفاده شده است. برای این منظور اطلاعات جمعیت شناختی معمولا با بهره گرفتن از جداول فراوانی و نمودارها میله ای، نمودارهای دایره ای، نمودارهای هیستوگرام و جداول توافقی نشان داده می شوند.
۲)آمار استنباطی: در این پژوهش از رویکرد معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده استفاده شده است. در این رویکرد از نرم افزار Smartpls استفاده شده است.
علت نام گذاری این روش به SEM به دو دلیل است: ۱) روابط میان متغیرها در این روش با بهره گرفتن از یک سری معادلات ساختاریافته تجزیه و تحلیل می شوند. ۲) این معادلات ساختاریافته در قالب مدلهایی ترسیم می شوند که به محقق امکان مفهوم سازی[۶۰] تئوریهای پژوهش را با بهره گرفتن از داده ها می دهد (بایرن[۶۱]، ۲۰۱۰) .
محققین از این روش برای آزمودن روابط پیچیده میان متغیرهای پنهان[۶۲] و مشاهده شده[۶۳]و همچنین میان چند متغیر پنهان استفاده می کنند. این رویکرد ساختار روابط درونی را در مجموعه ای از معادلات می آزماید. این معادلات همه روابط میان سازه هایی (متغیرهای پنهان مستقل و وابسته) را که در تحلیل وجود دارند، ترسیم می کند. سازه ها[۶۴]همان عناصر غیرقابل بررسی یا مکنون(پنهان) هستند که با یک یا چند متغیر مشاهده شده (شاخص[۶۵] یا سئوال[۶۶]) می توان آنها را تعریف نمود (داوری، رضازاده,۱۳۹۲, ص ۲۰).
۳-۸-۲ مراحل مدل سازی در SEM
برای تحلیل روابط میان متغیرها و تفسیر نتایج آن، می بایست چند مرحله را پیمود. این مراحل در شکل زیر مشخص شده اند:
شکل ۳-۱- مراحل مدل سازی در SEM
تعیین مدل: در این مرحله ابتدا ادبیات نظری پیرامون یک موضوع و مشتقات آن بررسی شده و سازه های دخیل در آن موضوع خاص شناسایی می شوند. سپس نوع روابط میان این سازه ها برای ترسیم مدل تحقیق شناسایی می شوند.
شناسایی سنجۀ سازه ها: پس از ترسیم مدل حاوی سازه ها (متغیرهای پنهان) و روابط میان آنها، نوبت به ترسیم متغیرهای آشکار مربوط به سازه ها می رسد. در واقع در این مرحله چگونگی سنجش سازه ها را مشخص می کنیم. برای این کار می توان با مطالعۀ منابع اطلاعاتی مرتبط با سازه ها و یا استفاده از سایر روش های گردآوری اطلاعات، ابزارهای اندازه گیری (پرسشنامه) برای سنجش سازه ها تهیه نمود.
تخمین روابط مدل: در این مرحله نوبت به تخمین روابط حاوی متغیرهای آشکار و پنهان در مدل می رسد. لازم به توضیح است که، مدلها و روابط مرسوم در SEM شامل دو بخش هستند که عبارتند از: مدل (روابط) اندازه گیری[۶۷] که چگونگی توضیح و تبیین متغیرهای پنهان توسط متغیرهای آشکار (سئوالات) مربوطه را بررسی می نماید و مدل (روابط) ساختاری[۶۸] که نشان می دهد چگونه متغیرهای پنهان در پیوند با یکدیگر قرار گرفته اند.تخمین روابط بسته به انتخاب رویکرد SEM و نرم افزار مربوط به آن رویکرد، متفاوت است ولی در تمامی آنها اعدادی بعنوان میزان تأثیر یا معناداری آن ارائه می شوند که محقق از آن اعداد برای تفسیر نتایج خود استفاده می نماید. در تحقیق حاضر که از رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart PLS استفاده شده، ضرایب بار عاملی[۶۹] به همراه مقادیر t[70]توسط این نرم افزار ارائه می شوند که در تفسیر روابط مدل بکار می روند.
ارزیابی مدل: برای اینکه بتوان نتایج حاصل از تخمین روابط مدل را تفسیر کرد، ابتدا باید میزان تناسب[۷۱] مدل یا برازش[۷۲] آنرا مشخص کرد. بدین معنی که آیا مدلی که اساس آن مبانی نظری پیشین بوده است، با داده های گردآوری شده از نمونۀ آماری تحقیق متناسب بوده یا خیر؟ که باز هم بسته به انتخاب رویکرد SEM و نرم افزار مربوط به آن رویکرد، نحوۀ بررسی برازش مدل متفاوت است.
اصلاح مدل: در صورتی که نتایج ارزیابی مدل، عدم برازش یا برازش ضعیف مدل را نشان داد، می بایست اقدام به اصلاح مدل از طریق مختلف نمود. گاهی حذف یک یا چند سئوال می تواند به بهبود معیارهای برازش مدل بیانجامد.