- متغیرهای موردبررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازهگیری متغیرها:
۱) رابطه کلی: y=f
۲) تعریف متغیرها:
= شدت رقابت
= تغییر در حسابداری مدیریت و سیستم کنترل
Y= عملکرد سازمان
- دستهبندی متغیرها:
الف متغیر وابسته:
شدت رقابت () و متغیر در حسابداری مدیریت و سیستم کنترل() متغیرهای وابسته مدل میباشند.
ب متغیرهای مستقل:
عملکرد سازمان(Y) متغیر مستقل مدل میباشد.
- رابطه بین متغیرها:
- نحوه اندازهگیری:
معیار سنجش عملکرد در این تحقیق خالص سرمایه در گردش و نسبت حقوق صاحبان سهام
معیار سنجش رقابت سهم بازار (سهم شرکت از فروش کل بازار) و حاشیه قیمت- هزینه
- نحوه برآورد متغیرها:
ارزیابی رابطه بین رقابت و تغییر سیستم حسابداری بر عملکرد شرکت از مدل رگرسیون خطی استفاده شده است.
مراحل اجرای تحقیق :
- انتخاب جامعه آماری پژوهش که شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و شرکتهای خدماتی در سه صنعت (مواد غذایی، آرایشی - بهداشتی و پوشاک)
- نمونه گیری
- طراحی پرسشنامه
- پس از طراحی پرسشنامه اولیه به منظور تعیین پایایی یا اعتبار از اساتید دانشگاه نظرخواهی شد.
-
-
- ارسال تعدادی از پرسشنامه اولیه برای مدیران مالی و کارشناسان حسابداری
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
- اصلاحات پرسشنامه اولیه پس از برگشت
- ارسال پرسشنامه اصلاح شده بین مدیران مالی و کارشناسان حسابداری
- جمع آوری داده ها و آنالیز آنها
فصل چهارم
نتایج
(۱-۴) مقدمه
دادهها و اطلاعات خام جمع آوری شده، فینفسه، اعداد و ارقامی غیر مفید و بدون قابلیت کاربردی میباشند.بهمنظور مفید و قابلیت کاربردی نمودن دادهها و اطلاعات خام جمع آوری شده، در مرحله تجزیه و تحلیل سعی میشود تا با کاربرد فنون آماری و غیر آماری مربوط، دادهها و اطلاعات جمع آوری شده در راستای تحقق هدف، اهداف تحقیق و پاسخگویی به سؤالات و مسئله آن مورداستفاده قرار گیرند. تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات به عنوان بخشی از فرایند روششناسی تحقیق علمی، یکی از پایههای اصلی هر مطالعه و پژوهش به شمار میرود که به وسیله آن کلیه فعالیتهای لازم برای تحقیق تا رسیدن به یک نتیجه، کنترل و هدایت میشوند. به عبارتی در این بخش، پژوهشگر برای پاسخگویی به مسئله تدوینشده و یا تصمیمگیری در مورد رد یا تأیید سؤالات، فرضیاتی که برای تحقیق در نظر گرفته است از روشهای مختلف تجزیه و تحلیل استفاده میکند. لذا ذکر این نکته ضروری است که تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده به تنهایی برای یافتن پاسخ پرسشهای پژوهش کافی نیست، تعبیر و تفسیر این دادهها نیز لازم است. ابتدا باید دادهها را تجزیه و تحلیل نمود و سپس نتایج این تجزیه و تحلیل را مورد تعبیر و تفسیر هم قرارداد. در این فصل ابتدا آمار توصیفی و پس از آن نتایج آزمون فرضیه ها ارائه می شود. و برای تجزیه تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامه از ۲۰ spss استفاده شده است.
(۲-۴) توصیف نمونه
(۱-۲-۴) مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر وضعیت تحصیلی
بررسی وضعیت تحصیلی۶۰ نمونه مورد مطالعه (مدیران مالی و کارشناسان حسابداری شرکتها) نشان داد که ۸۰ درصد نمونه های مورد مطالعه دارای مدرک کارشناسی میباشند. سایرنتایج مربوط به بررسی وضعیت تحصیلی درجدول (۱-۴) آمده است.
جدول (۱-۴) توزیع فراوانی و درصد افراد نمونه به تفکیک وضعیت تحصیلی