-
-
- تفاوت بین تخش عمومی و بخش خصوصی، به عبارتی متغیرهایی ( شاخص هایی) که در بخش خصوصی از کارایی بالایی برخوردار می باشند، برای بخش عمومی یا ناکارآمد هستند یا کافی نمی باشند، مثلا در بخش عمومی یکی از عوامل موثر محیط سیاسی و اقتصادی می باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- نقش نگرش مدیریت در استفاده از فناوری اطلاعات
بدین ترتیب آنها در مدل تیوریکی خود چهار معادله را به صورت زیر مطرح کردند:
- ساختار : تابعی از ( محیط درونی ، محیط بیرونی، محیط وظیفه ای، پذیرش IT)
- نگرشهای مدیریت: تابعی از ( اهدافمدیریت برای IT، محیط بیرونی، نگرشهای مدیریت، ساختار)
بنابراین با توجه به مدلی که در فوق آورده شده است این معادلات ماهیت همزمانی مدل را نشان می دهد. به عبارت دیگر یک متغیر در یک معادله متغیر مستقل و در معادله دیگر متغیر وابسته می باشد. ( هنیتز[۲۲] و همکاران، ۲۰۰۰)
۳-۴-۲ دیگر تحقیقات:
الف) تحقیقات خارجی:
- در زمینه فناوری اطلاعات و اثر آن بر سازمان، پژوهشی توسط دو پژوهشگر اسپانیایی انجام شده است که در آن به اثر فناوری اطلاعات بر بهره وری شرکتهای اسپانیایی پرداخته شده است. نتایج این پژوهش آشکار ساخت که حساسیت بهره وری نیروی کار برای تغییرات در شدت و میزان سرمایه فناوری، مثبت و معنی دار است. اما نتایج این پژوهش همچنین پیشنهاد می کند، درست است که در دوره هایی بهره وری نیروی کار افزایش یافته و اما این اثر به طور قابل توجهی ناشی از سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات نیست. (باسکو، ۲۰۰۹)
- در سال ۲۰۰۶ در ایالات متحده پژوهشی در زمینه بررسی اثر فناوری اطلاعات روی عملکرد مالی شرکتهایی که عملکرد متنوعی دارند، پرداخته شده است. در این پژوهش بیان شده که بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمانهایی که فعالیت متنوعی دارند، اثراتی بر کارآیی و اثربخشی دارد اما این اثرات قابل توجه نیست و عوامل دیگری نیز دخیل هستند. (شاین[۲۳]، ۲۰۰۶)
- دو پژوهشگر ژاپنی پژوهشی در زمینه بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات و رشد بهره وری از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۵ را انجام داده اند. این پژوهش در پاسخ به این سوال که آیا فناوری اطلاعات بهره وری را افزایش می دهد؟ اینطور نتیجه گرفته اند که بخش اعظم رشد بهره وری بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی ناشی از بکارگیری فناوری اطلاعات بوده است. (فوکی، ۲۰۰۹)
ب) تحقیقات داخلی:
در پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی که توسط کاظم مهرابی در دانشگاه علامه انجام شده است به این نتیجه رسیده است که:
- بین ابعاد ساختار سازمانی و استفاده از IT رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.
۲٫با بالارفتن سطح IT در سازمان تمرکز هم زیاد می شود که ساختار سازمانی مسطح می شود.
- باافزایش سطح استفاده از IT میزان رسمیت در سازمان کاهش می یابد.
در پایان نامه ای در خصوص رابطه فرهنگ سازمانی با میزان بکارگیری سیستم های اطلاعاتی که توسط حبیب کمرخانی در دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده است، به این نتیجه رسیده است که در فرهنگ مشارکتی میزان بکارگیری IS از همه بالاتر است و در فرهنگ سلسله مراتبی از همه پایین تر است. در فرهنگ ایدئولوزیک میزان بکارگیری سیستم های اطلاعاتی، برخلاف تصور و پیش بینی تحقق پایین بود و حتی پایین تر از میزان بکارگیری IS در فرهنگ عقلایی بود.
پایان نامه ای با عنوان بررسی رابطه فناوری اطلاعات و شاخص های فرهنگ سازمانی از دیدگاه مدل رابینز که توسط حسین سلیمی ترکمانی انجام شده است به این نتایج دست یافت که بین شاخص های مربوط به IT و فرهنگ سازمانی نشانه این است که بین ضریب هبستگی های حاصله بیشترین ضریب مربوط به توجه مدیریت و کارآیی است.
۴-۴-۲ مدل مفهومی تحقیق:
چندین مدل ارزیابی موفقیت فناوری اطلاعاتی و تعمیم آنها ، در برخی اطلاعات پایه و اولیه مطرح شده اند. دو منبع اندازه گیری موفقیت فناوری اطلاعات رضایت کاربر و پذیرش تکنولوژی اطلاعات است.مطالعات متعددی بر روی ارزیابی فناوری اطلاعات انجام شده است که از جمله ی انان می توان به مطالعات زیر اشاره کرد:
- مطالعات دلون و مک لین (۲۰۰۳)
- سدون و کیو(۱۹۹۴)
- تری و استدینگ ۲۰۰۰
- دیویس و همکاران۱۹۸۹
دو مدل سدون وکیو و مدل مک لین و دلون مهمترین مدلهای ارزیابی موفقیت فناوری اطلاعات هستند که آنها را به اختصار معرفی میکنیم.
مدل تری و استدینگ
در این مطالعه از رویکرد قضایای کوچک استفاده شده است این متد برای سازمانی با اندازه متوسط و بزرگ که مرزهای مشخص و مسیولیتهای مشخص دارند، استفاده می گردند یا سازمانهایی که به تازگی یک برنامه کاربردی تجارت الکترونیکی را استفاده یا بهنگام نموده اند. (Silverman, 2000)
موفقیت سیستم
رضایت کاربر
اثرات سازمانی
مشارکت کاربر سیستم
مشارکت کاربر داخلی
اثرات سیستم
محدودیت منابع
۵-۲: مدل تری و استدینگ(Silverman, 2000)
مدل ارزیابی فناوری اطلاعات سدون وکیو