۲-۴-۱-۳- ارزش ها و مفاهیم جایزه مالکوم بالدریج
معیار جایزه بالدریج جهت برتری عملکرد بر یک سری ارزش ها و مفاهیم کلی پایه ریزی شده است. این ارزش ها و مفاهیم نتیجه اعتقادات تغییر ناپذیر و رفتارهایی است که در مؤسسات اجرایی پایه ریزی شده است. این مفاهیم پایه و اساس یکسان سازی نیازمندی های تجاری می باشند که در یک چارچوب زیربنایی برای عمل و عکس العمل خلق می شود. ۱۱ ارزش جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج به شرح زیر است( شرطان، ۱۳۸۸):
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
رهبری آرمان گرا: که مربوط به توانایی ها و قابلیت های رهبران ارشد در تعیین جهت اصلی سازمان است؛
مشتری گرایی: قرار گرفتن کانون فعالیت ها بر توجه به نیازهای مشتریان و توانایی پاسخگویی به نیازها و انتظارات آنها.
یادگیری سازمانی و فردی: توانایی در سازماندهی به منظور بدست آوردن سهم مورد نظر و استفاده درست از اطلاعات در جهت بهبود؛
ارزش های کارکنان و شرکا: تعهد نسبت به کارکنان و شرکا به منظور استفاده حداکثر از فرصت ها جهت موفقیت در محیط کاری و مشارکت با مؤسسات؛
چابکی و انعطاف پذیری: تضمین انعطاف پذیری و توانایی انجام امور با سرعت زیاد؛
تمرکز بر آینده: تدبیر در امور و تشویق یک جهت گیری با دامنه ای وسیع؛
مدیریت نوآوری: توانایی در رشد و توسعه ابتکارات و تولیدات مؤثر و یا خدمات و فرآیندهای مؤثر؛
مدیریت واقع گرایانه: تکیه بر یافته ها و تجزیه و تحلیل های تصمیمات گرفته شده؛
مسئولیت اجتماعی و شهروندی: واکنش فعال و متعهدانه نسبت به احتیاجات و نگرش های جامع؛
توجه به نتایج و خلق ارزش ها: جهت گیری مدیریت به منظور تحقق مأموریت، راهنمای نتایجی است که برای دستیابی به اهداف و رسیدگی کردن به اداره امور و مورد توجه قرار دادن نیازهای سهامداران و بازار و خلق ارزش ها انجام می پذیرد.
نگرش و دیدگاه سیستمی: توانایی تشخیص بررسی عملکرد، درک چگونگی کارکرد و هم راستا نمودن فعالیت ها و توانایی ها.
راهبردها و برنامه های
اجرایی متمرکز بر مشتریان و بازار
برنامه ریزی راهبری
توجه به منابع انسانی
نتایج عملکرد سازمانی
رهبری
تمرکز بر مشتری و بازار
مدیریت فرایند
اطلاعات و تجزیه و تحلیل
شکل ۲-۱ چهارچوب الگوی بالدریج مأخذ: (رفیع زاده،۱۳۸۴)
۲-۴-۱-۴- نقاط قوت و ضعف مدل بالدریج
نقاط قوت
رویکرد توسعهای دارد.
تمرکز بر بازار و مشتری دارد (رفیع زاده، ۱۳۸۴، ۲۱).
ضرایب وزنی مختلفی برای معیارها دارد.
تعداد کانونهای توجه پایین است (مجیبی میکلایی، ۱۳۸۵، ۲۸).
پتانسیل ادغام اقدامات جاری در سازمان مثل سرمایه گذاری در منابع انسانی، ایزو ۹۰۰۰ و سایر استانداردهای کیفیت را دارد. پس الگو نباید به عنوان یک اقدام تکمیلی و الحاقی در نظر گرفته شود بلکه بیشتر به عنوان یک چهارچوب جامع است که تمام فعالیتهای جاری را با هم تلفیق می کند.
توجه یکسان و مساوی به توانمندسازها و نتایج دارد، به این معنی که «چراها» در سازمان بدون تعیین اثرکلی آنها بر نتایج به اجرا در نمی آیند.
صرفاً در فرهنگ و فضای سنجش عملکرد و بهبود مستمر قابل پیاده کردن است، به طوری که تمام تصمیم گیری ها با مد نظر قراردادن کیفیت صورت می گیرد.
این الگو جزییات و ساختار لازم برای ارزیابی و تضمین مهارتهای صحیح رهبری برای اطمینان از کنترل ها شامل ارزش گذاشتن به کارکنان را ارائه می کند.
این الگو مستلزم اجرای سیاست ها و استراتژی ها به جای توافق درباره یک برنامه اجرایی است. برنامه اجرایی در راهنمای اطمینان از کنترل رایج است.
یک ساختار قوی برای ایجاد و ارزیابی همکاری های مؤثر و مدیریت ریسک تمام منابع در دسترس، ارائه می کند.
سازمانها را تشویق می کند تأثیر مدیریت فرایند را بر نتایج سازمانی نشان دهند. به علاوه، این الگو، بهبود مستمر را به دستیابی به استانداردها ترجیح می دهد که بیشتر در رویکرد اطمینان از کنترلها مطرح است(مجله تدبیر،۱۳۸۳، شماره ۱۴۵).
نقاط ضعف
فرهنگ نتیجهگرایی را ترویج می دهد.
توجهی به فرهنگ سازی ندارد (مجیبی میکلایی، ۱۳۸۵، ۲۸).
جامعیت آن در مقایسه با مدلهایی که بعداً ظهور کردند، کمتر است.
اجرای مدل زمان بر است (رفیع زاده، ۱۳۸۴، ۲۱)
۲-۴-۱-۵- معیارهای جایزه مالکوم بالدریج
معیارهای جایزه مالکوم بالدریج که به بهبود و توسعه سازمان منجر می گردد بر اساس ۷ معیار زیر است (۲۰۰۵Salvatore , Falletta ,):
رهبری(۱۲۰امتیاز): بررسی اینکه چگونه مدیران اجرایی، مؤسسات را هدایت می کنند و یا اینکه چگونه سازمانی مسئولیت ها و روش های مناسب خود را به جامعه و شهروندان نشان می دهد.
برنامه ریزی استراتژیک(۸۵ امتیاز): بررسی اینکه چگونه اهداف مدیران و سازمان تنظیم می شود و یا اینکه چگونه راهنمای فعالیت ها طراحی می شود.
تمرکز بر بازار و مشتری(۸۵ امتیاز): بررسی اینکه چگونه سازمان به الزامات مشتری و بازار توجه می کند.
اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها(۹۰ امتیاز): بررسی مدیریت، استفاده مؤثر، تجزیه و تحلیل یافته ها و اطلاعات به منظور پشتیبانی از عملکرد سازمانی و سیستم مدیریتی عملکرد سازمان.