نیازمند قضاوت توسط مرورگر سوم
نیازمند قضاوت توسط مرورگر سوم
نیازمند قضاوت توسط مرورگر سوم
دراین مرحله منابع استخراج شده حداقل توسط دو نفر"مرورگر"به طور مستقل مطالعه و از نظر معیار های ذکر شده در جدول ۴-۴ مورد بررسی قرار گرفتند و در صـورت رد شـدن، دلیـل مربوطه نیز ذکر مـی گـردد. در صـورت اخـتلاف نظـر بـین افـراد، “مرورگرسوم” داورى خواهد کرد.
“میزان توافق"بین دو مرورگر بـا اسـتفاده از آزمـون کاپـا تعیین میگردد. مقدار شاخص کاپا که به کاپای کوهن معروف است، بین صفر تا یک نوسان دارد. هر چه مقدار این سنجه به عدد یک نزدیک تر باشد نشان می دهد که توافق بیشتری بین رتبه دهندگان وجود دارد. اما زمانی که مقدار کاپا به عدد صفر نزدیکتر باشد، در آن صورت، شاهد توافق کمتر بین دو رتبه دهنده هستیم. در این پژوهش، شاخص کاپا ۰.۷۱ می باشد که نشان دهنده توافق بالا بین دو مرورگر است. در نهایت، تمامی مقالات “وارد مطالعه شـده” توسط یک نفر متخصص و صاحب نظر در آن زمینه کنترل و تاییـد مـیشـود. منـابع بـه صـورتى در اختیار “مرورگرها” قرار می گیرنـد کـه نـام مؤلـف، مؤسـسه ومجله مربوطه پوشانده شده باشد.
۴-۵- انتخاب روش ترکیب و تحلیل یافته های مطالعات
همانطور که قبلاً نیز بیان شد، روش فراترکیب روشی مناسب جهت ترکیب مطالعات حاصل از مرور سیستماتیک انجام شده حول موضوع این تحقیق شناخته شده است. با انتخاب روش فراترکیب و از انجا که هدف این روش، تجزیه یافته های هر یک از مطالعات، کشف نکات اساسی در آنها و ترکیب نتایج به یک جایگزین کلی تر است، در آغاز امر به منظور تجزیه یافته های هر مطالعه و کشف نکات اساسی با روش کدگذاری باز پیشنهاد شده توسط گلیزر (۱۹۹۲) ابتدا تمام نکات و عوامل کلیدی استخراج شده از مستندات به عنوان کد در نظر گرفته شده سپس با در نظر گرفتن مفهوم هر یک از کدها، آنها با یکدیگر مقایسه شده و در یک مقوله مشابه با در نظر گرفتن وجه اشتراکشان از نظر محقق، جمع و دسته بندی شده اند. در مرحله بعد پس از مرور چندبارۀ مطالعات و شناسایی درست مفاهیم و ارتباط بین آنها به منظور ترکیب نتایج، با بهره گرفتن از روش کدگذاری محوری و با برقراری پیوند بین مقولهها و استراتژیها، اطلاعات به شیوه جدیدی با یکدیگر ارتباط داده خواهند شد.
نهایتاً پس از بررسی مطالعات از جنبههای مختلف و تعیین ارتباط بین مقولهها و استراتژیها، مرحلۀ کدگذاری محوری به پایان رسیده تا در گام نهایی تحلیل، کدگذاری انتخابی و خلق مدل نهایی پیشنهادی انجام شود. بنا بر نظر کرسول (۲۰۰۵) مدل نهایی می تواند در قالب نمودار ارائه شود.
۴-۵-۱- کدگذاری باز و جدول بندی داده ها
در شکل زیر چند مورد از استخراج مفاهیم، کدگذاری و مقوله بندی آنها به عنوان نمونه آورده شده است.
شناسایی نکات کلیدی و کدگذاری
“یافته ها نشان دهنده آن است که خرید یک شرکت بذر می تواند جذابتر از لیسانس خصیصه های اصلاح شده ژنتیکی، با هزینه های پایین تر عملیات شرکت بذر باشد.” {هزینه عملیات}
تصویر ۴-۱- نمونه اول از کدگذاری انجام گرفته در این پژوهش
“ما یافتیم که در شرکتهای کوچک و متوسط ، هزینه پایین جستجو و مذاکره همچون اهمیت بالای دارایی های مکمل تمایل به همکاری را افزایش خواهد داد".{هزینه جستجو و مذاکره و دارایی های مکمل}
تصویر ۴-۲- نمونه دوم از کدگذاری انجام گرفته در این پژوهش
مقوله بندی کدهای شناسایی شده
در ادامه با مقایسه مفاهیم مختلف به این نتیجه رسیدیم که مفاهیم «هزینه عملیات» و «هزینه جستجو و مذاکره» که در مطالعات مختلف مطرح شده بود، اشاره به یک موضوع دارند که پس از انجام مقایسههای مداوم و در مفهومپردازی در سطح بالاتری از انتزاع، برچسب “منابع مالی” به آن تخصیص یافت.
این روال برای تمام مطالعات صورت پذیرفت و نهایتاً نکات کلیدی برگرفته شده از محققینِ هر یک از مطالعات گذشته، بصورت زیر جدول بندی شد که در ستون اول شماره مطالعه مستخرج شده همراه با نام پایگاه داده مربوط به آن، در دو ستون دوم نام محقق، سالی که در آن پژوهش صورت گرفته و هدف محقق از آن پژوهش آورده شده است. در دو ستون بعدی روش تحقیق پژوهش مذکور و صنعتی که داده های پژوهش از آن استخراج شده یا پژوهش برای آن حوزه انجام گرفته ذکر شده است. دو ستون نهایی نیز مربوط به استراتژیها و عوامل شناسایی موثر بر آن از نقطه نظر محقق می باشد که بیان کنندۀ دهنده همان کدهای کلیدی استخراج شده از مفاهیم اصلی می باشند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ردیف
کدهای شناسایی شده مرتبط با استراتِژیها و عوامل مؤثر در هر یک از مطالعات
سال/نویسنده
هدف/سوال تحقیق
روش تحقیق
صنعت مورد مطالعه
استراتژیهای تجاریسازی فناوری شناسایی شده
عوامل موثر بر استراتژیهای تجاریسازی شناسایی شده
جدول ۴-۵- کدهای شناسایی شده مرتبط با استراتژیها و عوامل مؤثر در هر یک از مطالعات
Scopus-1
(۲۰۱۴)
Craig Shimasaki
بررسی استراتژیهای تجاریسازی بیوفناوری مورد استفاده در مؤسسات فدرال و دانشگاهها
کیفی / توصیفی
بیوفناوری پزشکی
-
- انواع قراردادهای لیسانس شامل:
-
- قراردادهای لیسانس ارزیابی تجاری
-
- قراردادهای لیسانس استفادهی تجاری داخلی
-
- قراردادهای لیسانس تجاریسازی محصولات پژوهشی
- قراردادهای لیسانس تجاریسازی وسایل پزشکی