۲-۲-۱-۱- تحقیقات در زمینه بازاریابی ورزشی
۱-”تعامل بازاریابی و مدیریت ورزشی“ عنوان پژوهشی است که اتقیا در سال ۱۳۸۰ به انجام رسانید. در این پژوهش توضیح داده شده که بازاریابی یکی از ارکان مهم در مدیریت رویدادهای ورزشی است و سازمان های موفق همواره با برنامه ریزی های دقیق و تعیین جایگاه مدیریت و بازاریابی ورزشی، تلاشی مستمر در راه هرچه پر ثمرتر کردن فعالیتهای ورزشی دارند و مدیریت و بازاریابی ورزشی عضو لاینفک سازمانهای ورزشی است. با توجه به شرایط جامعه، متوسط سطح درآمد مردم ایران، همه اقشار امکان بهره گیری از امکانات و لوازم ورزشی به ویژه محصولات مراکز خصوصی را ندارند، لذا به دولت پیشنهاد شده است تا ضمن ترغیب و حمایت از تولید کنندگان وسایل ورزشی جهت ارائه محصولات با کیفیت در حد استاندارهای جهانی، همچنین حمایت از صاحبان مجموعه های ورزشی جهت ارائه خدمات ورزشی به عموم مردم، یارانه ایی را اختصاص دهند تا محصولات و خدمات با قیمت مناسبی در دسترسی عموم قرار گیرند و اقشار بیشتری از جامعه را تحت پوشش قرار دهند(۱).
۲- “الگوهای جدید بازاریابی در ورزش“ عنوان مقاله ای است که احسانی در سال ۱۳۸۳ ارائه کرده است. در این مقاله درباره نقش مدیر در سازمان های ورزشی و ویژگی های مدیر موفق و مؤلفه های بازاریابی مباحثی عنوان شده است که از آن جمله می توان به مطالب زیر اشاره کرد:
مدیران باید دارای دانش عمیق و حد وسیعی از شایستگیهای ویژه باشند این شایستگیها شامل: تجارت، ارتقاء، افزایش سرمایه و روابط عمومی است. برای موفقیت در برنامههای ورزشی نیاز به حمایت مالی صحیح وجود دارد. تورم، شهرت و محبوبیت ورزشها و افزایش در تعداد شرکت کنندگان (منظورتماشاچی و شرکت کنندگان واقعی است)، سه دلیل مهم برای رقابت مالی است. بازاریابی در مدیریت هر گونه سازمان ورزشی از وظایف مهم میباشد. یکی از اجزای بازاریابی حساس بودن نسبت به نیازهای شرکت کنندگان یا مشتریان است. مؤلفههای بازاریابی شامل:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- فرآورده (خدمات، تأسیسات و ارائه خدمات بر اساس نیازهای بازار).
- مکان (پژوهش بازار دسترسپذیری و آمادگی خدمات را مشخص میسازد).
-بها ( قابل پذیرش بودن خدمات بر موفقیت برنامه تأثیر میگذارد).
- ترویج (این بخش بر ترویج تأکید دارد. زیرا رشد سریع بازار به بهترین وجه در برنامههای ورزشی ملاحظه میشود).
- همکاری میان مؤسسه، خدمات و مشتری، میباشد و کارکنان فرآهم آورندهی خدمات مشتریان نیز بایستی مورد توجه قرار گیرند، تاعلاقه و تمایل واقعی برای خدمت کردن در آنها به وجود آید(۲).
۳- “در رابطه با نقش بازاریابی در تحول ورزش ایران“ عنوان مقاله ای است که روستا در سال ۱۳۸۳ ارائه کرده است. در این مقاله به اهمیت نقش بازاریابی ورزشی در تحولات ورزشی پرداخته شده است و نیز مدلی برای بازاریابی کشور ارائه شده است.
«اساس» عنوان مدلی برای بازاریابی ورزش کشور است که توسط نگارنده، در این مقاله پیشنهاد میشود و حاصل چهار گام و عامل اساسی برای پیاده سازی بازاریابی ورزشی حرفهای است که عبارتند از :
- انتخاب استراتژی بازاریابی ورزش ایران برای حضور فعال در بازار داخلی و جهانی.
- سازماندهی و ساختار بازاریابی و فروش ورزش ایران .
- اجرای ارکان سه گانهی بازاریابی (شامل: بازارشناسی، بازارسازی و بازارداری). و
- ساز و کارها و سیستمهای بهبود و پیشرفت نظام بازار و بازاریابی ورزش.
« اساس » که حاصل پیوند حرف اول چهار گام و عامل فوق میباشد، عنوان مناسبی برای بازاریابی ورزشی کشور است زیرا چنانچه زیرساخت، بنیان و اساس بازاریابی ورزش مطالعه شده، علمی، محکم و است
وار باشد. اثربخشی، ثمربخشی و پایداری آن نیز بهتر و بیشتر خواهد بود(۱۷).
۴- ”بازاریابی در اسکواش“ قاسمی در سال ۱۳۸۳ بازاریابی در فدراسیونهای ورزشی ایران و به طور اختصاصی بازاریابی در فدراسیون اسکواش را مورد مطالعه قرار داد. قاسمی ضرورت مطالعه در فدراسیون اسکواش را به صورت زیر بیان می کند:
فدراسیون اسکواش در زمرهی فدراسیونهایی است که در سیاستگذاریهای اخیر سازمان تربیتبدنی، باید به سوی درآمدزائی و خودکفائی در تأمین منابع مالی پیش رود. بازاریابی ورزش برای ترویج محصولات و خدمات فدراسیون، و بازاریابی از طریق ورزش برای بهرهگیری از اسکواش به عنوان ابزار فروش محصولات و خدمات وجود دارد. هر رشته و حوزهی ورزشی با توجه به بضاعتهای خود رویکرد تخصصیتری را در حوزه بازاریابی طلب میکند. اسکواش هم ویژگیهای خاصی را در کاربرد علم بازاریابی در آن طلب میکند. روند بازاریابی معمولاً چهار بخش دارد که عبارتند از :
۱-محصول ۲-قیمت ۳-ترفیع ۴-توزیع
شناخت محصول و خدمات قابل عرضهی فدراسیون برای متقاضیان مهمترین و اساسیترین گام در استفادهی عملی از بازاریابی علمی است. برخی از این محصولات شناسایی شده عبارتند از: مسابقات، آموزش، امور فرهنگی، امور پژوهشها، امور اردوهای تیمی ملی و … در گام دوم، قیمتگذاری بر محصولات و خدمات با ملاحظات علمی و اختصاصی است که میتواند توفیق لازم در بازاریابی را قابل حصول نماید در سومین گام، با ترفیع یا ارائه اطلاعات دربارهی محصولات و خدمات، آگاهیهای لازم برای مشتریان و متقاضیان را فراهم میکنیم. تبلیغ، روابط عمومی و حتی فروشهای شخصی راههایی برای گرفتن نتیجه در این گام هستند.
گام چهارم، توزیع یا کانالهای توزیع است. در این گام محصول در محل مورد نظر مشتری ارائه میشود. هر مقدار فدراسیون چگونگی توزیع محصولات و خدمات خود و انواع کانالهای توزیع یا ارائه آنها را با ملاحظات علمی و دقیقتر مشخص نماید، متقاضیان بیشتر و رضایت مشتری خواهد داشت. بازنگری درعملکرد فدراسیون اسکواش در بحث بازاریابی و اقدامات در حال اجرا نشان میدهد، که این کار به روش سنتی صورت میگیرد. بازاریابی ورزشی به روش سنتی، تنها بر مبادله بین خریدار و فروشنده تأکید و تمرکز دارد. مهمترین نقاط ضعف این روش فقدان نیروی متخصص، فقدان پشتوانههای تحقیقی و تأکید تنها بر مبادله بین خریدار و فروشنده است. لذا مقاله میتواند زمینهی توجه و اقدام به بازاریابی ورزشی با رویکرد نوینتر و علمیتر را در فدراسیون اسکواش فراهم نماید(۲۴).
۵- علیپور (۱۳۸۳)، نگرش استراتژیک به پدیدهی حمایت مالی. دریک رویکرد سنتی، پدیدهی حمایت مالی، به عنوان یکی از ابزارهای تبلیغاتی در ترکیب آمیزه بازاریابی (Marketing Mix) قرار میگیرد. شناخت سیستماتیک مساعدتهای حمایت مالی و فرایند بازاریابی استراتژیک با تأکید بر خواص منحصر به فرد ورزش، میتواند دستآوردهای قابل توجهی برای شرکتهای ایرانی فعال در این مقوله فراهم آورد. و همینطور به مثابه موتور محرکهی صنعت ورزش در سازمانهای ورزشی عمل نماید و به عنوان محور توسعهی ورزش حرفهای مورد توجه قرار گیرد. متأسفانه در محیط تجاری- صنعتی کشور ایران با پدیدهی حمایت مالی نه تنها به عنوان یک پارادایم ایجادکنندهی فرصت برخورد نشده است، بلکه تواناییهای بالقوه آن به دلیل فقدان نگرش علمی و نداشتن تجربه عملی و سیستماتیک در مدیران و ساختارهای محیطی ناقص و عوامل زمینهای نارسا، به هرز رفته است. هدف از مطرح نمودن این بحث شناخت پدیدهی حمایت مالی با کارکردهای چندگانهی ایجادکنندهی تعامل بین فرایند بازاریابی استراتژیک در محیط تجاری و راهکارهای توسعه و کسب مزیت رقابتی در محیط ورزش حرفهای میباشد(۱۱).
۶- “بسکتبال در خدمت تجارت“ عنوان مقاله ای است که تعقل در سال ۱۳۸۳ ارائه کرده است. امروزه در جهان، بسکتبال، یکی از ورزشهایی است که جزء پربینندهترین مسابقات است. در آمریکا لیگ حرفهای به عنوان مطرحترین پدیدهی بسکتبال شناخته میشود. زیبایی این ورزش باعث شده که در هر بازی هزاران نفر برای دیدن مسابقات به استادیومها بروند. بازیکنان حرفهای از نسل قدیم مانند «مایکل جردن» و از نسل جدید «جیمز» باعث جذب سرمایههای بسیار در این ورزش شدهاند. تعقل در مقاله خود به این موضوع می پردازد که چرا «جیمز» یک عامل سرمایهگذاری خوب است. از یک سو درآمد بالای او را از قراردادهایش با باشگاه ها و حمایت از کفش های بسکتبال، نوشابه های غیر الکلی و کارت های بازرگانی توضیح می دهد و از سوی دیگر سودآوری او را برای تیم طرف قرارداد به دلیل جذب مبالغ هنگفت از حامیان مالی شرح می دهد. تعقل به ذکر این مطلب می پردازد که فروش بلیط ورودی مسابقات، یکی از روش های مهم کسب درآمد باشگاه ها و سازمانهای ورزشی است. تعداد تماشاگرها به دلیل حضور «جیمز» تا ۱۸ هزار نفر در هر بازی رسیده است که بیشترین پیشرفتی است که تا به حال یک تیم در سازمان بسکتبال آمریکا در ۲۰ سال گذشته داشته است (به غیر از انتقال تیمها به استادیومهای جدید)، قیمت متوسط هر بلیط چهل دلاراست یعنی بیش از ۱۰ میلیون دلار درآمد در یک فصل. تعقل خرید و فروش بازیکنان را یکی از روش های مهم کسب درآمد برای تیمهای حرفهای عنوان می کند(۷).
۷- “وضعیت و روش بازاریابی ورزشی در ایران و چند کشور منتخب و ارائه الگوی کاربردی“ عنوان مطالعه ای است که جمشیدیان در سال ۱۳۸۵ با هدف بررسی روش های به کارگرفته شده بازاریابی ورزشی در ایران و مقایسه روش های مورد استفاده با روش های به کارگرفته شده در سایر کشورها(آمریکا، انگلیس، ایرلند شمالی، کانادا و استرالیا) انجام داد. بر این اساس و به دنبال مطالعات مقدماتی انجام شده توسط محقق ۲۰ مورد از روش های بازاریابی در کشورهای ذکر شده مورد شناسایی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که از ۲۰ مورد روش یاد شده ۳ مورد (مشارکت سهام داران و سرمایه گذاران، توریسم ورزشی و تشکیل کلاسهای آموزشی ورزشی منتخب برای مردم) مورد استفاده و توجه چندانی قرار نمی گیرد. طبق نظرات مدیران ورزشی کشور استفاده از شیوه های نوین بازاریابی شامل (حق پخش تلویزیونی، حمایت مالی، برگزاری همایش علمی ورزشی) می باشد(۹).
۸- ”عوامل مهم در بازاریابی گردشگری ورزشی در ایران“ عنوان پژوهشی دیگر می باشد که هنرور و همکاران در سال ۱۳۸۶ با هدف بررسی نظرات مدیران، ورزشکاران و دست اندرکاران امر گردشگری و ورزش درباره بازاریابی گردشگری ورزشی و نیز مرور حاصل از یافته های پژوهشهای مختلف در زمینه گردشگری ورزشی و تطبیق این یافته ها با شرایط و ویژگیهای ایران عوامل مهم در بازاریابی گردشگری ورزشی شناسایی و ارائه راهکارهایی برای آن به انجام رسانیدند. به این منظور از نظرات مدیران ستاد برگزاری چهارمین دوره بازیهای اسلامی زنان، ورزشکاران ایرانی و خارجی شرکت کننده در این بازیها، مدیران فعال در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، مدیران، مربیان و دست اندرکاران ورزشی دارای سابقه گردشکری ورزشی، در ارتباط با عوامل مهم مورد توجه مدیران بازاریابی گردشگری ورزشی بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد که از دیدگاه آزمودنیها، علاقه به فرهنگ، هنر، معماری، اماکن باستانی، بازاریابی و خدمات آژانسهای گردشگری، وجود تفریحات شبانه در کشور میزبان و …. از عوامل مهمی هستند که بازاریابان گردشگری باید در انتخاب بازارهای هدف و تهیه آمیزه بازاریابی به آنها توجه کنند. همچنین لزوم توجه به نیازهای مختلف گردشگران و برنامه ریزی دراز مدت در بازاریابی گردشگری ورزشی از نتایج دیگر این تحقیق می باشد(۳۰).
۹- “بررسی وضعیت بازاریابی ورزشی از طریق اینترنت در ایران با تاکید بر عناصر P4″ عنوان پژوهشی است که یوسفی و همکاران در سال۱۳۸۶ با هدف بررسی میزان تأثیر اینترنت بر آمیخته بازاریابی ورزشی( محصول، قیمت، توزیع و ترویج) و نیز اولویت بندی تأثیر اینترنت و امکانات آن بر عناصر آمیزه بازاریابی ورزشی در وضعیتهای جاری و مطلوب از دیدگاه کارشناسان و بازاریابان ورزشی بودند. لذا پژوهشگران در این پژوهش درصدد بررسی این موضوع بودند که در وضعیت کنونی، بازاریابان محصولات و فرآورده های ورزشی تا چه حد از رسانه تعاملی و فراگیر اینترنت در فعالیتهای بازاریابی خود سود می برند و در وضعیت آرمانی و مطلوب چگونه خواهد بود؟ جامعه آماری شامل خبرگان مدیریت ورزشی دانشگاههای زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری(گروه اول) و مؤسسات و شرکتهای تولیدکننده محصولات و فرآورده های ورزشی شهر تهران(گروه دوم) بود. بر اساس یافته های پژوهش، از دیدگاه کارشناسان و خبرگان ورزشی به صورت منفک و جدا از هم، تفاوت معنی داری مبنی بر تأثیر اینترنت بر هر یک از عناصرP4، بین نظرات کارشناسان و بازاریابان وجود ندارد. با اهتمام به نتایج حاصل از داده ها و بررسی منفک آن در شرایط جاری و آرمانی و استنتاج از یافته های پژوهش، این مفاهیم قابل استنباط است: اینترنت از دید کارشناسان و بازاریابان ورزشی قادر است تأثیری شگرف بر معادلات بازاریابی ورزشی داشته باشد. اما در حال حاضر سهم این تأثیر در کشور ما بسیار ناچیز و نا محسوس است. لذا عنایت ویژه در بستر سازی، جهت کاربری این رسانه در معادلات بازاریابی ورزشی مورد نیاز جامعه می باشد(۳۳).
۱۰- “ارزیابی استراتژیک حمایتهای ورزشی به عنوان ابزار ارتباط بازاریابی در صنعت الکترونیک ایران“ فائد در سال ۱۳۸۶ پژوهشی را با عنوان فوق و با هدف بررسی اینکه چرا و چگونه شرکتهای الکترونیک وارد بحث حمایتها و پشتیبانی ورزشی می شوند و شرح انواع مختلف از اهداف در هنگام فعالیت در پشتیبانی ورزشی، فرایند انتخاب نوع ورزش و رویداد ورزشی و روش های ارزیابی حمایتهای ورزشی مرتبط با مارکها و محصولات مختلف تولیدی در صنایع الکترونیکی و همچنین مزایا و معایب موجود در این نوع بازاریابی ورزشی به انجام رسانید. با توجه با نتایج تحقیق از شرکتهای پارش الکتریک، ال جی، سامسونگ نشان می دهد که مهمترین اهداف شرکتهای الکترونیکی در حمایتهای ورزشی، ایجاد تصویر مثبت، آگاه سازی عمومی، راه های به رویت کشاندن، ایجاد و افزایش دید برای آرم تجاری و نوع کالا در نزد مردم، تبلیغات سراسری و رسیدن به بازار هدف می باشد. یکی شدن تصویر رویداد ورزشی، شرکت و نیز مورد علاقه واقع شدن نوع ورزش دو عامل و معیار مهم در انتخاب ورزش در فرایند حمایتهای ورزشی می باشند(۳۰).
۱۱- “تحلیل و مدل سازی آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور با رویکرد تصمیم محور“ عنوان رساله ای است که معماری در سال ۱۳۸۶ با هدف تحلیل آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور به انجام رسانیده است. به همین منظور پرسشنامه ایی با ۴۵ سؤال پرسش بسته در اختیار مسؤلین بازاریابی باشگاههای فعال در ۹ رشته ورزشی لیگ برتر کشور در سال ۸۴ قرار گرفت. طبق یافته های این پژوهش، مدل آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور به دست آمد که بر اساس آن چهار عامل حمایت مالی، مدیریت ترویج، مدیریت قیمت گذاری، و قدرتهای حاکم بر بازار به عنوان متغیر های مستقل و ابزار کنترل در اختیار مدیران قرار دارند. همچنین چهار عامل دیگر آمیخته شامل مدیریت روابط عمومی، مدیریت فرایند، مدیریت مکان و مدیریت نشان به عنوان متغیرهای پاسخ آشکار شدند که دو متغیر اخیر متغیرهای پاسخ مدل نیز بودند. رضایت از تجهیزات و محیط فیزیکی باشگاه، راضی بودن از کیفیت رفتار کارکنان باشگاه و توجه به نیاز مشتریان در باشگاه های خصوصی بسی فراتر از میزان آن در باشگاههای دولتی است(۳۱).
۱۲- “بررسی و توصیف عناصر آمیخته بازاریابی در صنعت فوتبال کشورمان و مقایسه آن با لیگهای معتبر قاره(ژاپن و کره جنوبی)“ ، کاظمی در سال ۱۳۸۶ پژوهشی را با عنوان فوق به انجام رسانید. نتایج تجزیه و تحلیل حاکی از آن بود که:
۱- میانگین وضع موجود (محصول) در کشورهای ایران، کره جنوبی و ژاپن به ترتیب عبارت بودند از: ۳۳/۲۳، ۶۶/۳۸ و ۵۱ از حداکثر امتیاز ۵۵
۲- میانگین وضع مکان در کشورهای ایران، کره جنوبی و ژاپن به ترتیب عبارت بود از: ۹۳/۲۷، ۶۶ و ۹۳/۸۷ از حداکثر امتیاز ۹۰
۳- وضع عامل قیمت به ترتیب کشورها: ۵۳/۲۵، ۶۳/۵۹ ۱۲و /۷۱ از حداکثر امتیاز ۸۰
۴- وضع عامل ترویج نیز به ترتیب عبارت بود از: ۷۳/۲۳، ۷۵/۵۲ و ۸۷/۶۳ از حداکثر امتیاز ۷۵ بود. نتایج حاصل از بررسی های مربوط به وضعیت موجود عناصر آمیخته بازاریابی در لیگ فوتبال ایران نشان داد که بیشترین سهم درصدی مربوط به عنصر محصول با ۳۱ درصد و عناصر مکان، قیمت و ترویج به ترتیب و به طور برابر هر کدام با ۲۳ درصد مجموعه تشکیل دهنده وضعیت موجود آمیخته بازاریابی در صنعت فوتبال ایران می باشند(۲۹).
۱۳- “مقایسه دیدگاه رؤسای فدراسیونهای ورزشی و مدیران شرکتهای حامی در خصوص اهداف حمایت مالی از ورزش” ، جماعت در سال ۱۳۸۶ تحقیقی را با عنوان فوق با هدف مقایسه دیدگاه رؤسای فدراسیونهای ورزشی و مدیران شرکتهای حامی در خصوص اهداف عمومی، اهداف مرتبط با تولیدات و خدمات، اهداف فروش و اهداف پوشش رسانه ایی در حمایت مالی از ورزش می باشد. نتایج این تحقیق حاکی از این بود که اهداف حمایت مالی از ورزش از دیدگاه رؤسای فدراسیونهای ورزشی بیشتر از مدیران شرکتهای حامی می باشد. همچنین اهداف مرتبط با تولیدات و خدمات دارای بالاترین رتبه از دیدگاه هر دو گروه می باشد. اهداف عمومی نیز از دیدگاه هر دو گروه در پایین ترین رتبه قرار گرفته اند. با این حال اختلاف بین دیدگاه مدیران شرکتهای حامی و روسای فدراسیونها در مورد اهداف فروش بیش از سایر اهداف است(۸).
۱۴- “طراحی الگوی بهینه بازاریابی ورزشی لیگ برتر فوتبال جمهوری اسلامی ایران“، عنوان پژوهشی است که حسینی در سال ۱۳۸۶ به انجام رسانیده است. هدف از این تحقیق تعیین الگوی بازاریابی لیگ برتر فوتبال ایران بود که از طریق بررسی دیدگاه افراد درگیر در ورزش فوتبال صورت گرفت.
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که پنج مولفه مطرح شده در تحقیق شامل مدیریت، استراتژی بازاریابی، عوامل محیطی، بخش بندی بازار هدف و آمیخته بازاریابی ورزشی به عنوان عوامل تاثیرگذار بر بازاریابی لیگ برتر فوتبال از دیدگاه مسئولین ستادی سازمان تربیت بدنی، مسئولین فدراسیون فوتبال، مسئولین سازمان لیگ، مدیران عامل، سرپرستان، سرمربیان و مربیان باشگاههای حاضر در لیگ برتر فوتبال و متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه های سراسر کشور می باشد(۱۱).
۱۵- “مقایسه آمیخته بازاریابی در لیگ برتر والیبال کشور از دیدگاه مدیران و کارشناسان“ عنوان پژوهشی است که معادی در سال ۱۳۸۷ انجام داده است، نتایج این پژوهش به قرار زیر است:
الف- در خصوص عنصر آمیخته بازاریابی ترویج هم در وضعیت مطلوب و هم وضعیت موجود عامل گسترش پوشش خبری و رسانهای مسابقات لیگ و نقش روابط عمومی در برقراری ارتباط مؤثر با کلیه ذینفعان لیگ از دیدگاه آزمودنی ها اولین و دومین اولولیت را در میان عناصر ترویج به خود اختصاص داده اند.
ب- در خصوص آمیخته بازاریابی محصول وضعیت مطلوب عامل بهرهگیری از مربیان و بازیکنان برجسته به منظور افزایش کیفیت مسابقات لیگ و وضعیت موجود برگزاری مسابقات در سطوح مختلف سنی (تنوع و تعدد محصول) اولین اولویت را از دیدگاه آزمودنی ها به خود اختصاص داده اند.
ج- در خصوص آمیخته بازاریابی قیمت، هم در وضعیت مطلوب و هم موجود عامل بهرهگیری از حمایت حامیان مالی برای برگزاری مسابقات لیگ و همچنین تیمهای شرکت کننده در لیگ اولین اولویت را از دیدگاه آزمودنی ها دارا بود.
د- در عنصر آمیخته بازاریابی مکان، در وضعیت مطلوب عامل ارائه تسهیلات تسهیلات مورد نیاز تماشاچیان در سالنهای و اماکن محل برگزاری مسابقات لیگ (سرویسهای بهداشتی مناسب، فروشگاههای مواد غذایی، پارکینگ) و در وضعیت موجود عامل وجود مکانهای بیشتر برای تبلیغات در فضاهای استادیومهای محل برگزاری مسابقات لیگ بالاترین اولویت را به خود اختصاص داده اند(۳).
۱۶- ”موانع و راهکارهای توسعه اقتصادی صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران” ، الهی در سال ۱۳۸۷ پژوهش فوق را با هدف شناسایی موانع توسعه اقتصادی صنعت فوتبال ایران و ارائه راهکارهای مناسب به انجام رسانید. به همین منظور با کاربرد روش تحقیق کیفی ابتدا پس از بررسی وضعیت اقتصادی صنعت فوتبال در ایران و چند کشور منتخب(ژاپن، انگلستان و اسپانیا)، فهرستی مقدماتی از مؤلفه های توسعه اقتصادی صنعت فوتبال، موانع و راهکارهای توسعه آن شناسایی گردید. و سپس با تعدیل و اصلاح موارد شناسایی شده مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که توسعه اقتصادی صنعت فوتبال وابسته به توسعه ۹ مؤلفه پشتیبان آن است. مؤلفه های پشتیبان توسعه اقتصادی صنعت فوتبال به همراه تعداد موانع شناسایی شده در هر یک از آنها به این صورت بوده است: سرمایه گذاری و حمایت مالی(۱۵ مانع)، نهادها(۱۰ مانع)، حمایتهای دولتی(۴ مانع)، هوادارن(۷ مانع)، پخش رسانه ای(۶ مانع)، نیروی انسانی(۵ مانع)، امکانات و فضاهای ورزشی(۵ مانع)، حقوقی و قانونی(۶ مانع)، علمی و پژوهشی(۵ مانع). در پایان نیز راهکارهای پیشنهادی برای توسعه اقتصادی صنعت فوتبال ایران ارائه شد(۵).
۲-۲-۲- تحقیقات خارجی
محققان خارجی پس از انجام تحقیقات پایه ایی در سالهای ابتدایی ۹۰ میلادی که به صورت کلی روی مجموعه عناصر بازاریابی صورت می گرفت، اینک بر روی هر یک از عناصر به تنهایی و به تفصیل تحقیق می کنند(۵۸).
در این قسمت ابتدا به تحقیقاتی در زمینه عمومی بازاریابی ورزشی و سپس به مرور مقالاتی پرداخته می شود که در هر کدام یکی از عناصر آمیخته بازاریابی به طور مجزا مورد بررسی قرار گرفته اند.
۲-۲-۲-۱- تحقیقات در زمینه عمومی بازاریابی ورزشی
۱- فوجی موتو، ۱۹۹۵، علل کاهش تعداد تماشاچیان لیگ قهرمانی فوتبال در کشور ژاپن بین سالهای ۱۹۹۵-۱۹۹۴، را در سه زمینه مورد بررسی قرار داد:
الف-شناخت ساختار قدرت خرید تماشاچیان مسابقهی فوتبال ژاپن.
ب- علت یابی عدم استقبال مردم از تماشای مسابقات فوتبال.
ج- ایجاد ارتباط بین هدف تماشاچیان از شرکت در مسابقات ورزشی و رفتارهای واقعی مشاهده شده از آنان.