پیشرفت تحصیلی: در پژوهش حاضر پیشرفت تحصیلی با بهره گرفتن از معدل دانشجویان مورد بررسی قرار میگیرد.
مهارت کار با رایانه : در پژوهش حاضر مهارت کار با رایانه در پرسشنامه میزان آمادگی ورود به دورههای یادگیری الکترونیکی توزیع شده که در گویههای ۱۰-۱ مورد بررسی قرار گرفته است.
مهارت ارتباطی : در پژوهش حاضر مهارت ارتباطی در پرسشنامه میزان آمادگی ورود به دورههای یادگیری الکترونیکی توزیع شده که در گویههای ۱۵-۱۱ مورد بررسی قرار گرفته است.
مهارت شناختی : در پژوهش حاضر مهارت شناختی در پرسشنامه میزان آمادگی ورود به دورههای یادگیری الکترونیکی توزیع شده که در گویههای ۲۲-۱۶ مورد بررسی قرار گرفته است.
مهارت فراشناختی : در پژوهش حاضر مهارت شناختی در پرسشنامه میزان آمادگی ورود به دورههای یادگیری الکترونیکی توزیع شده که در گویههای ۳۸-۲۳ مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینهی پژوهش
مقدمه
تغییرات سریع اقتصادی، اجتماعی و فناورانه، ماهیت زندگی و مشاغل افراد را تحت تأثیر قرار داده است. هر فردی برای رویارویی با این تغییرات باید به طور مداوم در حال یادگیری و بازآموزی باشد. این ویژگیها در عصر حاضر موجب شده است تا به طور مداوم بر تعداد داوطلبان ورود به آموزش عالی افزوده شود که در اغلب کشورها تعداد داوطلبان ورود به دانشگاهها بیش از ظرفیت آنهاست(سراجی، عطاران، عسگری،۱۳۸۷).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
با توجه به این که از یک طرف تعداد متقاضیان ورود به تحصیلات تکمیلی زیاد شده است و دورههای حضوری موجود پاسخگوی این نیازهای فزاینده نیستند، از طرف دیگر بخش عمدهای از متقاضیان تحصیلات تکمیلی را کارشناسان شاغل و دارای مسئولیتهای اجتماعی و خانوادگی تشکیل میدهند که شرکت در دورههای حضوری به صورت تمام وقت برای آنان امکانپذیر نیست و روشهای سنتی آموزش دیگر پاسخگوی حجم عظیم تقاضا برای آموزش نمیباشد. بنابراین آموزش عالی به عنوان مهمترین نهاد آموزشی، یادگیری الکترونیکی و دانشگاه مجازی را به عنوان جایگزین یا مکملی برای یادگیری سنتی پیشنهاد کرده است. در حال حاضر دورههای یادگیری الکترونیکی، بخش مهمی از آموزش عالی را تشکیل میدهند و بسیاری از دانشگاهها، مؤسسات و سازمانهای آموزشی، به سرعت در حال توسعه و پیادهسازی این شیوهی آموزشی هستند(ملکی مرشت، قلعه ای و موسوی،۱۳۹۱).
فناوری اطلاعات و ارتباطات
فناوری اطلاعات و ارتباطات واژهای است که در سال ۱۹۷۰ پدید آمد و برگیرنده دو موضوع محاسبات ریاضی و ارتباطات منطقی اعداد بود. مفاهیم مختلفی با برخوردهای متفاوتی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان شده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات عبارتست از، فناوری که سیستمهای پردازش اطلاعات بازرگانی و اداری و غیره را در بردارد. کامپیوترها و شبکه های ارتباطی و معلومات خاص فناوری اطلاعات و ارتباطات اجزای فناوری اطلاعات میباشند(فلاح و عطارنیا،۱۷۳:۱۳۹۲).
فناوری اطلاعات و ارتباطات زیربنای حرکت جوامع و نسل آینده در اغلب زمینههاست و به عنوان بستر و ابزاری مهم برای رشد و توسعه به شمار میرود. عمق تأثیرات این فناوری به گونهای است که نادیده گرفتن آن منجر به از دست دادن جایگاه جهانی در عرصههای جدید خواهد شد(اخوان و مسعودی ندوشن،۱۳۸۴). این فناوریها واسطهای هستند که امکان بیان طیف گستردهای از اطلاعات، اندیشهها، مفاهیم و پیامها را فراهم میکند و تبحر در فناوری اطلاعات و ارتباطات به معنی توانایی به کارگیری مؤثر آن میباشد. تبحر در آن شخص را قادر میسازد که انواع مختلف کارها را انجام دهد و برای انجام هر کار راههای مختلفی را بیابد(خسروی،۱۳۸۶).
کلارک[۱۵]، وسایل و امکانات ارتباط رسانهای و فناوری را در مباحث آموزشی حتمی و اجتناب ناپذیر میداند. اما باید توجه کرد که میزان استفاده از فناوریها و تجهیزات به نگرش کاربران نسبت به این ابزار بستگی دارد و هرچه نگرش آنها مثبت باشد، استفاده از این آموزشها بهبود خواهد یافت(کلارک،۱۹۹۴). با توجه به اینکه فناوریهای ارتباطات در تعلیم و تربیت مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند تا تعامل میان تمامی شرکت کنندگان در فعالیتهای آموزشی را توسعه دهند، بنابراین تعامل جزئی ضروری در فرایند آموزشی محسوب میشود. از نظر واگنر [۱۶] تعامل وقایع دوسویهای است که حداقل به دو شی و به دو عمل نیاز دارد. تعامل زمانی اتفاق میافتد که این اشیاء و وقایع به صورت متقابل یکدیگر را تحت تاثیر قرار دهند. تعامل امکان انجام دادن کارها و وظایف گوناگون در فعالیتهای آموزشی را فراهم میکند(اندرسون و الومی ،۸۱:۱۳۸۵).
تعامل در آموزش از راه دور
مور[۱۷]، سه نوع تعامل را در آموزش از راه دور توصیف کرده است که این سه شکل شامل: تعامل میان دانشجو و اساتید، تعامل میان دانشجویان با همدیگر و تعامل میان دانشجویان با محتوا میباشد. اما تعامل در یادگیری میتواند از اینها نیز فراتر باشد که به شش دسته تقسیمبندی میشوند: تعامل استاد با دانشجو، تعامل دانشجو با محتوا، تعامل دانشجو با دانشجو، تعامل استاد با محتوا، تعامل استاد با استاد و تعامل محتوا با محتوا (ابراهیم زاده، زندی، علیپور، زارع، یزدانی، ۱۳۸۹). برای نشان دادن راههای گوناگون پشتیبانی شبکه از تعامل آموزشی شش رابطه تعاملی ممکن در بین سه عنصر اصلی محیط آموزش رسمی دانشجویان، اساتید و محتوا ارائه میشود:
تعامل استاد – دانشجو
در یادگیری الکترونیکی تعامل دانشجو با استاد، به روش و شکلهای گوناگون از جمله: ارتباطات غیرهمزمان و همزمان متنی، یا با بهره گرفتن از محتوای شنیداری و دیداری امکانپذیر میشود. تعامل بین دانشجویان و اساتید در حیطههای آموزشی، شناختی و اجتماعی محیط یادگیری الکترونیکی در نظر گرفته میشود.
تعامل دانشجو – دانشجو
برخی از دانشجویان فعالانه قالبهای آموزش از راه دور، مانند یادگیری الکترونیکی را انتخاب میکنند و این به آنها اجازه میدهد تا ضمن مطالعهای مستقل به ارتباط فشرده و محدودیتهای زمانی که در قالبهای تنظیم شده زمانی و تعاملی آموزش وجود دارد، وابسته نباشند.
تعامل دانشجو – محتوا
بخش اعظم وقت دانشجو در تمامی قالبهای آموزش صرف تعامل با محتوای آموزشی میگردد. در آموزش سنتی کلاس درس به معنای مطالعه متون و منابع کتابخانهای است. در محیط یادگیری الکترونیکی، محتوا میتواند به صورت متن بر روی کاغذ یا صفحه نمایش ارائه و خوانده شود، اما محتوا غالباً با گسترهای غنی از آموزشهایی به کمک رایانه، شبیه سازیها، جهانهای خرد[۱۸]، ابزار تولید نمایش[۱۹] و بازنمایی تکمیل میشود.
تعامل استاد – محتوا
تعامل استاد با محتوی در یادگیری الکترونیکی، بر تولید و تعیین فعالیتهای یادگیری به وسیله اساتید تمرکز دارد و به آنان این امکان را میدهد که بطور مداوم بر فعالیتها و منابع محتوایی که برای یادگیری دانشجویان تولید شده است، نظارت داشته باشند و آنها را روزآمد کنند.
تعامل استاد – استاد
تعامل استاد با استاد فرصتهایی را برای حمایت کردن و پیشرفت حرفهای اساتید از طریق ارتباط با همکاران فراهم میآورد، همچنین این تعاملها اساتید را تشویق میکند تا از پیشرفت و اکتشاف دانش در موضوع موردنظرشان درباره جامعه علمی اساتید منفعتهایی به دست آورند.
تعامل محتوا - محتوا
تعامل محتوا با محتوا نوع جدید و در حال توسعه از تعامل آموزشی است که در آن محتوا طوری برنامهریزی شده است تا با دیگر منابع اطلاعاتی رایانهای تعامل برقرار کند و با کسب قابلیتهای جدید بطور مداوم روزآمد شود(همان).
یادگیری الکترونیکی روشهای تدریس و یادگیری سنتی را متحول کرده و در تکمیل و توسعۀ آن نقش بسزایی داشته است. چناچه بپذیریم که «تعامل» نقش اساسی و مهمی در فرایند تدریس و یادگیری دارد، یادگیری الکترونیکی به بهرهگیری از فناوریهای نوظهور، تعاملات گستردهای را جهت دسترسی به اطلاعات وسیع و نیز برقراری انواع ارتباط فراهم میسازد. امکانی که در فرایند یادگیری سنتی به صورت بسیار محدود و ناچیزی وجود داشته است(زارعی زوارکی،۱۳۸۷).
مراکز آموزش عالی آغاز مسیر استفاده از اشکال مختلف فناوری اطلاعات برای بهبود آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی ر ا طی میکنند و این ابزار به عنوان یک منبع قوی وارد آموزش عالی شده است. اینترنت شیوههای آموزش و یادگیری را در سراسر جهان تغییر داده و توانسته خدماتی را به طور شبانهروزی و در هفت روز هفته با سرعت نور ارائه دهد. فناوری اطلاعات با بهره گرفتن از شبکه اینترنت میتواند از دانشجویان فراگیرانی فعال و متفکرانی نقاد به جای حاملان اطلاعات بسازد(آراسته،۶:۱۳۸۱). اینترنت و شبکه گستره جهانی فرصتهایی را برای گسترش سامانه یادگیری الکترونیکی فراهم آورده است. توسعه سامانههای یادگیری الکترونیکی آغاز یک انقلاب برای ارائه محتوای آموزشی، فعالیتهای یادگیری و ارتباطات اجتماعی است(زمانپور و میرزابیگی، ۱۳۸۹).
مراحل تکامل فناوری آموزشی
فناوری، برنامهها و امور مالی اداری، سرپرستی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی را تحت تأثیر قرار میدهد و راه سیاستگزاران نظام آموزش عالی را تعیین میکند. همچنین موجب تدوین طرحهای مختلفی برای آموزش از راه دور و ایجاد انعطافپذیری در ارائه دانش در جامعه علمی شدهاند و در محیط آموزشی مراحل تکاملی را طی کرده است. این مراحل عبارتند از: فناوری توزیعی، فناوری تعاملی و فناوری اشتراکی.
فناوری توزیعی
فناوری توزیعی[۲۰] در کلاس درس مورد استفاده قرار میگیرد. بدین ترتیب که استاد توضیحات خود را با تجربه یادگیری دانشجویان پیوند میزند. در اینجا آموزش، رودررو و به سبک سنتی انجام میگیرد. در این فناوری، استاد مداری مطرح است، و ارتباط بین استاد و دانشجو به شکل یک نفر به چند نفر در جهت آموزش و یادگیری برقرار است.
فناوری اشتراکی
فناوری اشتراکی[۲۱] با پیوستن دانشجویان به تیم آموزشی در جهت پرورش مدل ذهنی یادگیرندگان عمل میکند. در اینجا محیط آموزشی اشتراکی و تیم آموزش مداری[۲۲] مطرح است. زیرا در فناوری اشتراکی ارتباط در میان بسیاری از دانشجویان با دانشجویان دیگر و همچنین ارتباط بین آنها و استادان به منظور نیل به هدف آموزشی در تسهیل یادگیری فراهم است. بر حسب فناوری اشتراکی، اعضاء تیم آموزشی مجاز هستند از وسایل و ایجاد ارتباط همزمان الکترونیکی و آموزشی از طریق شبکه جهانی اینترنت استفاده نمایند(فاضلی،۳۵۴:۱۳۸۱). فناوری آموزشی امکان ارتباط بیشتر میان یاددهنده و یادگیرنده (معلم – شاگرد) و یادگیرنده با یادگیرنده (شاگرد – شاگرد) را به وجود میآورد و گفتگو و تعامل میان آنان را آسانتر میسازد و به این ترتیب، درجه بالایی از انفرادی شدن یادگیری و کسب دانش از سوی خود یادگیرندگان را ایجاد میکند(ابراهیم زاده،۵:۱۳۸۶).
فناوری تعاملی
فناوری تعاملی[۲۳] حد واسط بین فناوری توزیعی و فناوری اشتراکی [۲۴] است. در اینجا از وسایلی مانند نوار کاست، نوار ویدئو، تلویزیون، سی دی رم و از این قبیل وسائل برای رسیدن به هدف یادگیری استفاده میشود. این فناوری به صورت دانشجو مداری[۲۵] است. زیرا در اینجا استاد سعی بر آن دارد که متناسب با نیاز و خواستههای دانشجویان عمل نماید(همان).
یادگیری الکترونیکی شیوهای جدید در آموزش است که بسیاری از محدودیتهای آموزش سنتی را حذف میکند و اگر چه بعضی از مشکلات خاص خود را به همراه دارد، اما این شیوه آموزشی تأثیر زیادی بر مدارس، مؤسسات و سازمانها دارد و تأثیر عمدهی آن بر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میباشد(هارپر، چن، ین[۲۶]،۲۰۰۴). هدف یادگیری الکترونیکی عبارت است از توسعه به وجود آمدن تنوع در ظرفیت آموزش عالی کشور از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات، پاسخگویی به نیازهای جامعهی امروز و جامعهی فردا، برای بهترین کیفیت و انعطافپذیری و کمترین هزینه برای ارائه دادن آموزش(صفوی[۲۷]، ۲۰۰۸). یادگیری الکترونیکی که در آن یادگیرندگان به صورت ۲۴ ساعته به دورههای آموزشی دسترسی دارند، با سرعت دلخواه خود درس میخوانند، نیاز به رفت و آمد برای مراجعه به کلاسهای حضوری مرتفع میشود، در برنامه کاری کارکنان تداخل ایجاد نمیشود و زمان لازم برای یادگیری ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش مییابد(خراسانی و دوستی،۱۳۹۰).
ابعاد یادگیری الکترونیکی شامل بعد آموزشگاهی، مدیریتی، فناوری، روش تربیتی، اخلاقی، طراحی واسط کاربری، پشتیبانی منابع و ارزیابی عنوان شده است. بعد آموزشگاهی به موضوعات امور اداری، امور تحصیلی و خدمات دانشجویی یادگیری الکترونیکی مربوط است. مدیریت یادگیری الکترونیکی مربوط به نگهداری محیط یادگیری و توزیع اطلاعات است. بعد فناوری یادگیری الکترونیکی مربوط به موضوعات زیرساخت فنی در محیطهای یادگیری الکترونیکی است. بعد روش تربیتی یادگیری الکترونیکی مربوط به تدریس و یادگیری است. ملاحظات اخلاقی در یادگیری الکترونیکی مربوط به تأثیرات اجتماعی و سیاسی، تفاوتهای فرهنگی، تعصب، تفاوتهای جغرافیایی، تفاوتهای دانشجویان، شکاف دیجیتالی، آداب معاشرت و موضوعات قانونی میشود. طراحی واسط کاربری مربوط به ظاهر و حس کلی برنامههای یادگیری الکترونیکی میشود. بعد پشتیبانی منابع یادگیری الکترونیکی، پشتیبانی آنلاین و منابع مورد نیاز برای پرورش یادگیری معنادار را بررسی می کند. ارزیابی یادگیری الکترونیکی شامل ارزیابی دانشجویان، محیط یادگیری و آموزش است(خان،۳۵:۱۳۹۰).
نظریههای مورد استفاده در فناوریآموزشی
در بین نظریههای موجود یادگیری، نظریههای رفتارگرا، شناخت گرا و سازنده گرا بیشتر از سایر نظریهها مورد استفادۀ دستاندرکاران فناوریهای آموزشی است که در اینجا به طور مختصر به این سه نظریه پرداخته میشود:
نظریه رفتارگرایی
نظریه رفتارگرایی[۲۸] که یک از قدیمیترین نظریههای مربوط به یادگیری است، بر تکرار یک الگوی جدید رفتاری متمرکز است. البته تا وقتی که به صورت خودکار درآید، به عبارت دیگر این تئوری رفتاری بر رفتارهای آشکاری متمرکز است که قابل مشاهده و اندازهگیری باشد. این تئوری مغز انسان را به عنوان یک «جعبۀ سیاه» در نظر میگیرد. در مدلهای یادگیری رفتارگرا، عنصر تفکر نقشی بر عهده نداشته و یادگیری چیزی جز کسب عادت نیست(سلیمی ، کسکه، صفری فارفار، محب زادگان،۱۳۸۷).