سبک های رهبری معلمان در کلاس نقش مهمی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایفا می کند و سبک مدیریت معلمان نقش مهمی در درگیری دانش آموزان در کلاس و ایجاد انگیزه در آنان دارد.
محقق/ محققین
سال اجرا
عنوان
نتیجه
لی
۲۰۰۸
تاثیر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و رضایت سیستم مورد عملکرد زبان آموزان
راهبردهای یادگیری خود تنظیم، هم بر رضایت یادگیرندگان از نظر آموزشی و هم بر عملکرد تحصیلی آنان تأثیر گذار بوده است و یادگیرندگان محیط های یادگیری یادگیرنده محور در مقایسه با یادگیرندگان محیط های محوطه محور و یا معلم محور از راهبردهای یادگیری خود تنظیم بیشتری برخوردار بوده اند.
شارلوت و همکاران
۲۰۰۸
فراتحلیلی بر برنامه های آموزش یادگیری خود تنظیمی.
بر اساس فراتحلیل بیش از ۳۰ پژوهش، استفاده از راهبردهای یادگیری خود تنظیمی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نقش مؤثری دارد.
کانتر، جورجن بایومتر و کولر
۲۰۰۷
مدیریت کلاس درس مؤثر و توسعه علاقه به موضوع.
وضوح نقش معلمان و کنترل معلمان به طور مثبت با علاقه ی دانش آموزان در ارتباط است. در واقع ادراک مدیریت کلاس فردی میزان علاقه دانش آموزان را پیش بینی نموده است.
۲-۳. جمع بندی کلی نظریه ها و تحقیقات
در این پژوهش عمده مبانی نظری سبک های مدیریت کلاس بر اساس نظریه وولفگانگ و گلیکمن (۱۹۹۶) می باشد که شامل سه سبک مداخله گرا، غیر مداخله گرا و تعاملی می باشد. در سبک مدیریت مداخله گرایانه، معلم مسئولیت اصلی را برای کنترل دارد و تلاش می کند با اعمال کنترل و نظارت دقیق بر رفتار دانش آموزان و تاکید بر قوانین و انضباط کلاس به اهداف آموزشی دست یابد. در سبک مدیریت غیرمداخله گرایانه معلمان باید نقش کمتری در تنظیم رفتارهای دانش آموزان داشته باشند. رویکرد مداخله گرا مدلی دانش آموز محور است که معلم در حفظ انضباط کلاسی نقشی تسهیل کننده دارد و حداقل کنترل را به کار می گیرد. سبک مدیریت تعامل گرایانه در میان دو رویکرد مداخله گرا و غیرمداخله گرا قرار دارد. در این سبک دانش آموزان و معلمان باید مسئولیت مدیریت کلاس را به اشتراک بگذارند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
مفهوم یادگیری خود تنظیمی از نظریه اجتماعی- شناختی بندورا نشئت گرفته است. یادگیری خود تنظیمی به مشارکت فعال یادگیرنده از نظر رفتاری، انگیزشی، شناختی و فراشناختی در فرایند یادگیری برای بیشتر کردن یادگیری اطلاق می شود.
با توجه به آنچه که در این فصل گفته شد، نقش سبک مدیریت کلاس بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، از اهمیت خاصی برخوردار است. تحقیقاتی که در این فصل به آن ها اشاره شده است، هیچکدام دقیقاً عین موضوعی که در این پژوهش به آن پرداخته شد، نبوده است. در برخی پژوهش ها یا به بررسی یکی از متغیرهای پژوهش با متغیرهای دیگر پرداخته شده بود یا چند متغیر. نکته قابل توجهی که وجود داشت این بود که در هیچیک از تحقیقات رابطه سبک مدیریت کلاسی اساتید و یا معلمان با یادگیری خود تنظیمی دانشجویان و یا دانش آموزان در نظر گرفته نشده بود، که در این پژوهش به آن پرداخته شده است.
۲-۴. مدل مفهومی پژوهش
متغیر ملاک
یادگیری خود تنظیمی
متغیر پیش بین سبک مداخله گرا
سبک مدیریت کلاس سبک غیرمداخله گرا
سبک تعامل گرا
متغیر ملاک
پیشرفت تحصیلی
شکل ۲-۱. مدل مفهومی پژوهش
۲-۵. مدل تحلیلی پژوهش
مفهوم ابعاد شاخص
متغیر پیش بین
سبک مدیریت مداخله گرا
سبک مدیریت کلاس سبک مدیریت غیرمداخله گرا نمره پرسشنامه سبک مدیریت کلاس
سبک مدیریت تعامل گرا
متغیر ملاک