که مدل مفهومی ارائه شده مدلی است که در پژوهش قبلی نیز استفاده شده است. بر اساس مطالب بیان شده فرضیه های زیر مطرح شد:
فرضیه۱:آگاهی از برند گردشگری،رابطه مستقیم و معناداری با ارزش ویژه برند شهر یزد دارد.
فرضیه۲:تصویر برند مقصد گردشگری،رابطه مستقیم و معناداری با ارزش ویژه برند شهر یزد دارد.
فرضیه۳:کیفیت ادراک شده مقصد گردشگری،رابطه مستقیم و معناداری با ارزش ویژه برند شهر یزد دارد.
فرضیه۴:وفاداری برند مقصد گردشگری،رابطه مستقیم و معناداری با ارزش ویژه برند شهر یزد دارد.
که نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که علاوه بر تصویر برند که در مطالعات ۳۰ سال اخیر به عنوان مهم ترین عامل ارزیابی گردشگران از برند مقصد گردشگری تلقی شده است،وفاداری به برند،کیفیت ادراک شده و آگاهی به برند مقصد گردشگری نیز به صورت مستقیم بر ارزش ویژه برند شهر یزد تأثیر دارند و از نظر اهمیت،وفاداری به برند مهم ترین عامل تأثیرگذار شناخته شد.
دکتر محمدرضا فرزین،سارا صفوی(۱۳۸۷)،در پژوهش دیگری در زمینه مقصد گردشگری کار نموده اند.که این پژوهش با عنوان شناخت نظام مدیریت مقصد گردشگری(DMS) و چالش های توسعه ی آن در ایران نام نهاده شده است. که در این پژوهش نویسندگان ابتدا به بررسی کاربرد،عملکرد و ذینفعان سیستم های مدیریت مقصد پرداخته،سپس با بررسی زیرساخت های موجود EC و وضعیت موجود سازمان های متولی مدیریت مقصد ایران و الزامات اطلاعاتی مورد نیاز آن ها و با انجام تحقیقات میدانی جهت آزمون فرضیات خود به امکان سنجی پیاده سازی نظام مدیریت مقصد ایران پرداخته اند.
DMS به مجموعه ای از اطلاعات کامپیوتری شده در مورد یک مقصد اطلاق می شود.DMS ها معمولآ حاوی اطلاعاتی در خصوص جاذبه ها و تسهیلات هستند و غالبآ انجام رزرواسیون و ثبت را نیز در خود دارند.
فرضیات تحقیق عبارت بودند از:
-
- الزامات سازمان های مدیریت مقصد در ایران امکان پیاده سازی نظام مدیریت مقصد گردشگری ایران را میسر نمی سازد.
-
- زیرساخت ها و الزامات تجارت الکترونیکی موردنیاز جهت پیاده سازی نظام مدیریت مقصد ایران،امکان پیاده سازی این نظام را میسر نمی سازد.
-
- بسترهای تجارت الکترونیکی موجود در ایران،امکان ارائه ی اطلاعات بر روی پلت فرم های مختلف فناوری اطلاعات را به کاربر نهایی نمی دهند.
-
-
-
- عملکرد و ساختار سیستم های مدیریتی مقصد ایران،امکان مدیریت اثربخش مقصد را برای سازمان های مدیریت مقصد فراهم نیاورده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
-
نتایج این پژوهش با توجه به نتایج حاصل از آمون هافکلیه ی فرضیات با سطح اطمینان ۹۵ درصد پذیرفته شدند.
در این مطالعه نشان داده شد سازمان متولی گردشگری در ایران(در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری) دارای ساختار و عملکرد های طراحی شده جهت مدیریت و بازاریابی مقصد ایران نمی باشد.همچنین در حال حاضر انجام فعالیت های بازاریابی خارجی مقاصد و فعالیت های توسعه ی داخلی مقاصد که از جمله وظایف اصلی یک DMO به شمار می آید، در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به گونه ای اثربخش صورت نمی پذیرد.
سروش کرمی،عباس فخرایی(۱۳۹۱)، در تحقیق خود با عنوان« جایگاه و ارزش برند در توسعه گردشگری و جذب گردشگر» در پی شناسایی عوامل تأثیر گذار بر ارزش ویژه برند از دید گردشگران و تعیین و میزان اهمیت هر کدام از این عوامل در ارزیابی گردشگران از ارزش ویژه برند مقصد گردشگری است.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که تصویر برند در مطالعات ۳۰ سال اخیر به عنوان مهم ترین عامل ارزیابی گردشگران از برند مقصد گردشگری تلقی شده است. این مقاله تلاشی است در ارائه مفهومی جامع از برند، فرایند آن و عوامل تأثیر گذار بر شکل گیری برند.
یافته ها نشان دادند که شکل گیری برند متأثر از ادراکات و شخصیت گردشگر و همچنین ویژگی های مقصد می باشد.
جمع بندی فصل دوم:
با مطالعه تحقیقات پیشین، که در پی شناسایی عوامل تأثیرگذار بر ارزش ویژه برند از دید گردشگران است این مطلب آشکار شد که چهار عامل محوری تصویر برند،وفاداری برند،کیفیت درک شده برند و آگاهی برند مهم ترین عوامل در تعیین رزش ویژه برند هستند که در این بین تصویر برند مهم ترین عامل در تعیین ارزش ویژه برند است.که هر چهار عامل وفاداری به برند،کیفیت درک شده ،آگاهی برند و تصویر برند به طور مستقیم بر ارزش ویژه برند تأثیرگذار است. و همچنین آشکار شد که ویژگی های مقصد بطور مستقیم و مثبت بر کیفیت درک شده خدمات گردشگری مقصد تأثیرگذار است و ارزش درک شده و کیفیت بطور مستقیم و مثبت از کیفیت درک شده تأثیر می پذیرد.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱- مقدمه
مهم ترین بخش هر تحقیقی را کار علمی و چگونگی جمع آوری اطلاعات و نحوه تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده تشکیل می دهد.بنابراین، انتخاب روش یا روش هایی که بتواند خصوصیات و ویژگی های اطلاعات جمع آوری شده را به بهترین وجه تحلیل و گزارش نماید از اهمیت خاصی برخوردار است. از جمله ویژگی های مطالعه علمی که هدفش حقیقت یابی است استفاده از یک روش تحقیق مناسب می باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدف ها،ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش های تحقیق است.(خاکی،۱۳۷۹). تحقیق علمی دارای ویژگی های هدفمندی،صحت و استحکام،آزمون پذیری،تکرارپذیری، دقت و اعتماد،عینیت،تعمیم پذیری و محدودگرائی است(صائبی و شیراز
ی،۱۳۸۴:۱۳).در این فصل پس از بیان نوع پژوهش،متغیرهای پژوهش،جامعه،نمونه و روش سنجش اعتبار پرسشنامه ها،روش گردآوری داده ها،آزمون های آماری مورد استفاده و…،مطرح می گردد.
۳-۲- روش اجرای تحقیق
به طور کلی روش های تحقیق در علوم رفتاری را می توان با توجه به دو ملاک: هدف تحقیق و نحوه گردآوری داده ها تقسیم بندی کرد(حافظ نیا،۱۳۸۲). در روش شناسی تحقیق بر مبنای هدف سه نوع روش تحقیق:تحقیق بنیادی،تحقیق کاربردی و تحقیق علمی وجود دارد.
نحوه گردآوری داده ها:تحقیقات علمی را بر اساس چگونگی بدست آوردن داده های مودنیاز می توان به دو گروه:تحقیق توصیفی و تحقیق آزمایشی تقسیم کرد.روش تحقیق حاضر با توجه به طبقه بندی بالا به صورت زیر است.
روش تحقیق بر اساس مبنای هدف:روش تحقیق حاضر با توجه به هدف کاربردی است و نتایج تحقیق می تواند مورد استفاده سازمان ها و موسسات گردشگری و گردشگران و همچنین مورد استفاده علمی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقات علمی قرار گیرد.
ویژگی های پژوهش های کاربردی:
-
- آزمون کارایی نظریه های علمی در یک حوزه خاص
-
- تعیین روابط اجتماعی در یک محدوده خاص
-
- افزوده به دانش کاربردی در یک زمینه خاص
-
- پیشبرد پژوهش و روش شناسی در یک زمینه خاص(ایران نژاد،۱۳۸۲).
روش تحقیق بر حسب روش
با توجه به تقسیم بندی بر حسب روش اجرای تحقیق،پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی صورت گرفته است. مطالعه توصیفی برای تعیین ویژگی های یک توصیف صورت می گیرد.مطالعات توصیفی همچنین برای درک ویژگی های سازمان هایی که رویه های مشابهی دارند،به کار می رود(خاکی،۱۳۸۲).در اجرای یک تحقیق توصیفی،محقق متغیرها را دستکاری نمی کند و یا برای وقوع رویدادها شرایطی رو بوجود نمی آورد.پژوهش های توصیفی،داده ها را به گونه ای معنادار ارائه می کنند و در موارد زیر سودمند هستند:
-
- شناخت ویژگی های یک گروه در موقعیت مورد علاقه
-
- کمک به تفکر نظام گرا درباره یک وضعیت
-
- ارئه دیدگاهی مبنی بر ضرورت بررسی پژوهش بیشتر
-
- کمک به اخذ تصمیم های خاص(کامپنهود،۱۳۸۶).
روش پیمایشی،روشی در پژوهش اجتماعی است که فراتر از یک تکنیک خاص در گردآوری اطلاعات است.هر چند عمدتآ در آن پرسشنامه استفاده می شود،اما فنون دیگری از قبیل مصاحبه ساختارمند،مشاهده و …هم به کار می رود(کامپنهود،۱۳۸۶).همستگی روشی است که رابطه بین متغیرهای تحقیق بدون دستکاری یا کنترل مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین روش تحقیق حاضر با توجه به هدف کاربردی و با توجه به روش اجرا همستگی است.
۳-۳-جامعه آماری تحقیق