فرضیه فرعی ۱: بین حجم انتشار صکوک و نوسان قیمت سهام، رابطه وجود دارد.
فرضیه فرعی ۲: بین سررسید صکوک منتشر شده و نوسان قیمت سهام، رابطه وجود دارد.
فرضیه فرعی ۳: بین بازده صکوک منتشر شده و نوسان قیمت سهام، رابطه وجود دارد.
۳-۴ مدل مفهومی پژوهش
مدل، از ریشه لاتینی Modus بهمعنای اندازه گرفته شده است. مدل همچنین به ما کمک میکند که به متن و درون پدیدههایی که نمیتوانیم مستقیما آنها را ببینیم هدایت شویم.مدل جزئی کوچک یا بازسازی کوچکی از یک شیء بزرگ است که از لحاظ کارکرد با شیء واقعی یکسان است. مدل رابطه بین طرح نظری(تئوری)وکار جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات می باشد.در علوم اجتماعی مدلها شامل نشانه ها و علائم هستند یعنی خصوصیات بعضی از پدیده های تجربی (شامل اجزا و ارتباط آنها) به طور منطقی از طریق مفاهیم مرتبط با یکدیگربیان می شود.بنابراین مدل منعکس کننده واقعیت است و جنبه های معینی از دنیای واقعی را که با مساله تحت بررسی ارتباط دارند مجسم می سازد.روابط عمده را در میان جنبه های مزبور روشن میکند وسرانجام امکان آزمایش تجربی تئوری را با توجه به ماهیت این روابط فراهم می کند.بعد از آزمایش مدل درک بهتری از بعضی از قسمتهای دنیا ی واقعی حاصل می شود.به طور خلاصه باید گفت که مدل دستگاهی است متشکل از مفاهیم،فرضیه ها و شاخصها که کار انتخاب و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای آزمون فرضیه ها را تسهیل می کند (ولایی, ۱۳۹۳).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مدل مفهومی تحقیق در این پروژه یک مدل ابتکاری و مبتنی بر ۲ مرحله است که در مرحله اول رابطه کلی بین انتشار صکوک و نوسان قیمت سهام و بعد از آن رابطه سه مولفه مهم هر انتشار (حجم، سررسید، بازده) به صورت جداگانه با نوسان قیمت سهام بررسی می گردد.
انتشار صکوک
حجم انتشار
سررسید اوراق
بازده اوراق
نوسان قیمت سهم
۳-۵ متغیرهای تحقیق
متغیر به ویژگی یا صفت یا عاملی اطلاق میشود که بین افراد جامعه مشترک بوده و میتواند مقادیر کمی و ارزشها متفاوتی داشته باشد.متغیرها ، عامل یا عواملی هستند که مورد اندازه گیری یا سنجش قرار می گیرند . به عبارت دیگر متغیر مشخصه یک فرد، چیز، پدیده مورد نظراست که : قابل اندازه گیری بوده و می تواند مقادیر مختلفی بپذیرد.
متغیر های اساسی : غرض از متغیر های اساسی دو متغیر مستقل و وابسته است. این دو نوع متغیر ممکن است ناظر بر دو عامل منفرد باشد که در دو مقوله اثر گذاری و اثرپذیری قرار می گیرند ، یا ناظر بر دو گروه متغیر باشد که با یکدیگر در تاثیر و تاثرند. (روش تحقیق, ۱۳۹۳)
انوع متغیر های تحقیق. متغیر ها بر اساس وابستگی و یا نقشی که در تحقیق ایفا می کنند عبارتند از:
الف)متغیر مستقل. متغیری که پژوهشگران آن را دستکاری یا انتخاب می کنند تا تاثیر آن را بر متغیر وابسته مورد بررسی قرار دهند(خاکی،۱۳۷۹،ص۱۶۷).در این تحقیق یک متغیر اصلی مستقل (انتشار صکوک)با سه مولفه در نظر گرفته شده است.
حجم انتشار صکوک. منظور از این متغییر حجمی از سرمایه است که شرکت از راه انتشار صکوک، از سرمایهگذاران جذب می کند. اخذ اطلاعات مربوط به این مبلغ از چند طریق ممکن می باشد: مراجعه به اطلاعیه های عمومی شده توسط سازمانهای ناظر مثل سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و یا شرکتهای بورسی مثل بورس تهران و بورس مالزی. روش دیگر اخذ این اطلاعات از سایت خود شرکت ناشر می باشد.
سررسید صکوک منتشر شده. مدت زمانی است که یک ابزار مالی اعتبار دارد و در پایان آن این ابزار منقضی شده و اصل مبلغ به همراه بهره بازپرداخت می گردد. (فرهنگ لغت اینوستوپدیا[۵۱]،۲۰۱۴)
در این تحقیق منظور از سررسید مدت زمانی است که برای بازپرداخت اصل مبلغ سرمایه گذاری شده، در اعلامیه انتشار صکوک، به سرمایه گذاران اطلاع داده می شود. دوره مذکور به صورت سال و یا ماه به سرمایه گذاران از طریق شرکت و یا سازمانهای ناظر بر بازار سرمایه و شرکت های بورسی اعلام میشود
بازده صکوک منتشر شده (بازده تا سررسید) (YTM). بازده تا سررسید، عبارت است از نرخ بازدهی ای که در صورت نگه داشتن ورقه صکوک تا زمان سررسید، نصیب سرمایه گذار میشود. به عبارت دیگر همان نرخ بازده داخلی است[۵۲] (گوتمن[۵۳]،۲۰۱۳: ۱۳۷) یعنی نرخی که در صورت تنزیل دریافتی های آتی با آن نرخ، ارزش فعلی همه جریانات ورودی (کوپن ها و اصل مبلغ) به اندازه ارزش فعلی جریان خروجی (قیمت خرید ورقه) می شود. برای محاسبه YTM از فرمول زیر استفاده میشود (جیتمن[۵۴] و همکاران،۲۰۱۳: ۴۸۲): YTM =
Par V: قیمت اسمی MP: قیمت بازار N: تعداد دوره ها تا سررسید R: نرخ بازده سالانه
ب) متغیر وابسته. متغییری که تحت تاثیر متغیر مستقل قرار می گیرد و بر اثر تغییرات آن تغییر می کند.درحقیقت متغیر وابسته متغیری است که مورد پیش بینی است درحالی که متغییر مستقل متغیری است که پیش بینی از روی آن صورت می گیرد. متغیری که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییر پذیری در آن است. در این تحقیق متغییر وابسته عبارت است از:
نوسان قیمت سهام.این متغییر نشان دهنده درصد رشد و یا کاهش قیمت ارزش بازاری سهام است که به آن بازده سرمایه ای[۵۵] هم می گویند که این عامل به همراه سود تقسیمی، بازده کلی سهم را تشکیل می دهد.
برای محاسبه این بازده (بازده سرمایه ای یا بازده ناشی از نوسان قیمت) از فرمول زیر بهره می گیریم:
Rt: بازده روزانه سهم در روز t Pt: قیمت سهم در روز t Pt-1: قیمت سهم در روز قبل از روز t
۳-۶جامعه آماری
جامعه آماری. جامعه آماری به مجموعه افراد، اشیاء و یا به طور کلی پدیده ها ی اطلاق می شود که محقق می تواند نتیجه مطالعه خود را به کلیه آنها تعمیم دهد. جامعه آماری تحقیق با یک یا چند صفت مشترک شناسایی می شود (ایران پژوهان, ۱۳۹۳)
جامعه این پژوهش، کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران و مالزی میباشد.
۳-۷چگونگی تخمین/ برآورد نمونه آماری تحقیق و روش نمونهگیری
مطالعه ای که بر روی تعداد مشخصی از جمعیت صورت می گیرد که در این صورت دقت داده های بدست آمده به مراتب بیشتر از زمانی است که کل جامعه مطالعه شود .
در بیشتر موارد به سبب حجم گسترده جامعه آماری، مراجعه به کلیه آحاد جامعه و مطالعه تک تک آنها امکان پذیر نیست. در این صورت محقق ناگزیر است که بخشی از جامعه آماری را مورد مطالعه قرار داده و نتیجه بررسی را به تمامی جامعه آماری تعمیم دهد. مراجعه به بخشی از جامعه آماری جهت شناسایی همه آن را روش نمونه گیری می نامند.
انجام این کار زمانی امکان پذیر است که بخشی نمونه کلیه صفات و ویژگی های جامعه آماری را دارا باشند و بتوان آن را نمایشگر جامعه محسوب داشت. پس نمونه آماری به بخشی از جامعه آماری اطلاق می شود که ویژگی ها و صفات جامعه آماری را در خود داشته باشد و محقق بتواند با مطالعه آن بخش، درباره جامعه آماری قضاوت کند. درعین حال نمونه آماری باید قابل دسترسی بوده و امکان مطالعه آن توسط محقق فراهم باشد. (ایران پژوهان, ۱۳۹۳).
در این تحقیق، نمونه آماری بهصورت هدفمند، غیرتصادفی و از بین شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران و مالزی است که دارای ویژگیهای زیر باشند :
-
- داده های قیمتی سهام شرکت برای دو سال قبل از انتشار صکوک و پنج روز بعد از آن موجود باشد.
-
- شرکت از اوراق صکوک برای تامین مالی خود استفاده کرده باشد.
-
- هنگام برآورد بتای سهم، وجود رابطه بین قیمت سهم و شاخص با آزمون مربوطه تایید شده باشد.
با لحاظ موارد فوق حجم نمونه آماری موردبررسی در این پژوهش به ۶۰ شرکت کاهش یافت.
۳-۸ روش جمع آوری دادهها
یکی از اصلی تر ین بخش های هر کار پژوهشی را جمع آوری اطلاعات تشکیل می دهد. چنانچه این کار به شکل منظم وصحیح صورت پذیرد کار تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری از داده ها با سرعت و دقت خوبی انجام خواهد شد. برای جمع آوری اطلاعات در کارهای پژوهشی روش های مختلفی را مورد استفاده قرار می دهند.در این پژوهش برای جمع آوری دادهها از ابزار کتابخانهای و اسنادی استفادهشده است.
کتابخانهای : اطلاعات مربوط به فصل دوم پایاننامه با مراجعه به مقالات و کتب مرتبط با بخشهای ارائه شده در ادبیات و پیشینه تحقیق فراهم گردیده است.
اسنادی : جهت محاسبه متغیرهای تحقیق از اطلاعات تاریخی مربوط به قیمت سهام شرکتهای انتخاب شده به عنوان نمونه و شاخص بورس تهران و مالزی از سایت های مرجع (بورس تهران، بورس مالزی و یاهو فاینانس) استفاده شده است.
۳-۹ روش تجزیه و تحلیل دادهها
بعد از جمع آوری و دسته بندی اولیه داده ها، برای پردازش نهایی و نتیجه گیری در مورد فرضیه ها باید روش مناسبی را برای تحقیق انتخاب شود.
در بخش آمار توصیفی ما به توصیف ویژگی های یک جامعه می پردازیم و آن را به جامعه دیگر تعمیم نمی دهیم ولی در آمار تحلیلی و استنباطی ما با بهره گرفتن از داده های تحلیل شده از یک گروه و یا جامعه به نتیجه گیری در مورد آن پارامترها در جامعه یا گروه دیگر می پردازیم.