کلامی(۱۳۹۲) در پژوهش خود با عنوان “بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی با وجدان کاری"، جامعه آماری خود را از میان کارکنان بانک مسکن استان همدان انتخاب کرده که حجم نمونه این تحقیق با بهره گرفتن از جدول مرگان ۱۵۲ نفر از بین ۲۶۰ نفر می باشد. نتیجه این تحقیق نشان می دهد که عوامل نوع دوستی، خوش خویی و وظیفه شناسی با وجدان کاری کارکنان رابطه معنا داری دارند.
سلیمی دانشگر(۱۳۷۸) در تحقیق خود با عنوان “فرهنگ سازمانی و رابطه آن با وجدان کاری مدیران و کارکنان دانشکده های مدیریت دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران “، تعداد افراد جامعه آماری خود را ۳۶۰ نفر اعلام داشته که نمونه آماری وی ۶۰ مدیر و ۲۸۰ کارمند می باشد که به روش طبقه بندی نسبی انتخاب شده اند.موارد زیر من جمله نتایج پژوهش وی می باشند:
بین میانگین وجدان کاری مدیران و کارکنان تفاوت معنا داری وجود دارد بدین معنا که میانگین نمرات وجدان کاری مدیران بیشتر است.
بین سیستم پاداش دهی و وجدان کاری رابطه معنا داری وجود دارد.
فرهنگ سازمانی ۳۸ درصد از تغییرات وجدان کاری را تبیین می کند. تحلیل رگرسیون نشان می دهد که ویژگی های سیستم پاداش دهی، وضوح اهداف، کنترل، انسجام و ارزشیابی، قدرت پیش بینی وجدان کاری را دارند ولی از طریق ویژگی های ریسک پذیری، ابتکا، هویت، حمایت و الگوی ارتباط نمی توان میزان وجدان کاری را پیش بینی کرد.
آرنولد و فلدمن (۱۹۸۸) در تحقیقات خود به این موضوع رسیدند که برای بالا بردن عملکرد افراد بایستی میزان فشار روانی را در حد بهینه نه داشت و در صورتی که میزان فشار روانی از این محدوده کمتر یا بیشتر باشد، عملکرد پایین خواهد آمد. یکی از عوامل موثر بر عملکرد انگیزش افراد است که بخش وسیعی از نظریه های آن مبتنی بر نیاز است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
لورش و لارنس به این نتیجه رسیدند که عملکرد صرفا به کنش خصایصی که در فرد هست مربوط نیست بلکه به سازمان و محیط نیز مربوط می شود.
آبراهام مازلو به این مهم رسید که احساس عزت نفس برای کارمند و افزایش آن خود موجب افزایش تلاش و در نتیجه بهبود عملکرد وی می شود.
اسماعیل امیدوار(۱۳۸۱) در تحقیق خود با عنوان “بررسی رابطه تعهد سازمانی با میزان عملکرد مدیران مدارس بندرعباس در ناحیه یک و دو"، سنجش نگرش تعهد سازمانی را با بهره گرفتن از شاخص آلن و میر و شاخص عملکرد شغلی را با استفاده اط پرسشنامه عملکرد شغلی خود ارزشیابی دونالد پترسون صورت داده است. با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، نمونه ۱۹۸ نفری از جامعه ۴۱۱ نفری مدیران مدارس بندر عباس را انتخاب، و پس از توزیع پرسشنامه و جمع آوری دادهها، با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون ضریب همبستگی و t برا تعمیم نتایج به جامعه، به نتایج زیر دست یافته است که بین تعهد مستمر و تعهد تکلیفی با عملکرد مدیران مدارس بندرعباس رابطه مستقیم وجود ندارد.
سارا طالب رجبی (۱۳۸۵) در تحقیق خود با عنوان ” بررسی نقش نظام ارزشیابی کارکنان بر عملکرد نیروی انسانی بانک ملت"، به این موضوع پرداخته است که آیا بین نظام ارزشیابی کارکنان و عملکرد نیروی انسانی سازمان رابطه ای وجود دارد؟
با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی _طبقه ای به تعیین حجم نمونه پرداخته و ۱۵۱ نفر را برگزیده است. او از آزمون T تک نمونه ای برای رد و یا تایید فرضیات و همچنین از آزمون فریدمن جهت رتبه بندی متغیرها استفاده کرده است. او به این نتیجه رسید که رابطه بین نظام ارزشیابی و عملکرد نیروی انسانی وجود دارد و تمامی فرضیات وی با احتمال ۹۵% مورد تایید قرار گرفت.
سمانه قشقایی (۱۳۹۲) در تحقیق خود با عنوان ” بررسی رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد کارکنان شرکت بیمه آسیا"، با هفت مولفه و با بهره گرفتن از مدل هرسی و گلداسمیت به سنجش عملکرد و رفتار شهروندی سازمانی می پردازد. برای رفتار شهروندی سازمانی نیز از پنج مولفه و مدل مورگان استفاده نموده است. روش تحقیق توصیفی-پیمایی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری وی کارکنان شرکت بیمه آسیا که ۵۰۱ نفر را شامل می شود، می باشد. از بین آنها ۲۱۷ نفر نمونه آماری وی را تشکیل داده اند. با بهره گرفتن از پرسشنامه اقدام به جمع آوری اطلاعات کرده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده نموده است. نتایج نشان میدهد:
نوع دوستی بر عملکرد کارکنان تاثیر مثبت دارد.
وجدان کاری (عملکرد فراتر از سطح وظیفه) بر عملکرد کارکنان تاثیر مثبت دارد.
ادب و ملاحظه بر عملکرد کارکنان تاثیر مثبت دارد.
جوانمردی و گذشت تاثیر مثبتی بر عملکرد کارکنان ندارند.
فضیلت مدنی بر عملکرد کارکنان تاثیر مثبت دارد.
رفتار شهروندی سازمانی روی عملکرد کارکنان تاثیر مثبت دارد.
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱ مقدمه
روش تحقیق یکی از فصولی است که برای هر تحقیق درجه اهمیت بسیار بالایی دارد. جان دویی پژوهش را عبارت از فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت می داند.
بنابراین پژوهش فرایندی است که از طریق آن می توان درباره ناشناخته به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد.
روش علمی یا روش پژوهش علمی، فراایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نا معین است(مقیمی، ۱۳۷۷، ص ۱۷).
در این فصل به توضیح و تبیین چگونگی انجام پژوهش اشاره می کنیم. ابتدا به طرح و نوع تحقیق، جامعه آماری و جامعه نمونه و سپس ضمن معرفی روش و ابزار گرد آوری به شاخص های پژوهش اشاره می شود. نحوه جمع آوری داده ها، رو
ش تجزیه و تحلیل و پایایی و روایی ابزار سنجش، نکاتی است که در ادامه به آنها پرداخته می شود. در خاتمه نیز با بهره گرفتن از آمار توصیفی و استنباطی به بررسی تاثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیران، رؤسا، مسئولان و سرپرستان واحد توسعه منابع انسانی) پرداخته می شود.
۳-۲ روش تحقیق
انتخاب روش تحقیق بستگی به هدف، ماهیت موضوع تحقیق و امکانات اجرایی آن دارد. روش تحقیق را با معیارهای مختلف دسته بندی می کنند که معروف ترین آنها عبارتند از:
طبقه بندی تحقیق بر مبنای هدف
طبقه بندی تحقیق بر مبنای روش(اردکانی، ۱۳۸۹، ص ۸۴).
۳-۲-۱ طبقه بندی تحقیق بر مبنای هدف
در طبقه بندی بر مبنای هدف، قبل از هرچیز بر میزان کاربرد مستقیم یافته ها و درجه تعمیم پذیری آنها در شرایط مختلف توجه می شود( خاکی، ۱۳۸۴، ص ۲۰۲). انواع تحقیق بر مبنای هدف عبارتند از: تحقیقات بنیادی، کاریردی و علمی. تحقیق حاضر از نوع کابردی می باشد.
۳-۲-۲ طبقه بندی تحقیق بر مبنای روش
غالب فعالیت های تحقیقی یک روش یا راهبرد را نشان می دهند که به سادگی قابل تشخیص است و شامل رویه های مشترک خاص مانند بیان مسئله، جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیری است (اردکانی، ۱۳۸۹، ص۸۵).
جزئیات رویه های خاص تا حدود زیادی با روش تحقیق مشخص می شوند. هریک از این روشها برای پاسخ گویی به یک نوع مسئله مناسب است (خاکی، ۱۳۸۴، ص ۲۰۸).
تحقیق توصیفی شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها تویف کردن شرایط و پدیده های مورد بررسی بوده و اجرای آن می تواند صرفا برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن فرایند تصمیم گیری باشد (بازرگان، حجازی، سرمد، ۱۳۸۵، ص۸۱).
این پژوهش کاربردی می باشد و روش آن بر اساس نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد.
بدان معنی که با بهره گرفتن از روش توصیفی به مطالعه و بررسی تاثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران پرداخته شده و با بهره گرفتن از روش های آماری توصیفی و استنباطی مورد آزمون قرار گرفته است.
۳-۳ فرضیات و مدل پیشنهادی تحقیق
متغیر مستقل: به متغییری گفته می شود که از طریق آن متغیر وابسته تبیین و یا پیش بینی می شود.
متغیر مستقل یک ویژگی از محیط و یا اجتماع است که بعد از انتخاب شدن توسط محقق، دخالت ویا دستکاری می شود و مقادیری را می پذیرد تا تاثیرش بر روی متغییر دیگر (متغییر وابسته) مشاهده شود.
متغییر وابسته: متغییری است که تحت تاثیر تغییرات متغیر مستقل قرار می گیرد(بازرگان، حجازی، سرمد، ۱۳۸۵، ص۴۴).
در تحقیق حاضر، متغیر مستقل وجدان کاری و متغیر وابسته عملکرد کارکنان است.
مدل تحلیلی این تحقیق که متغیرها و روابط آنها را نشان می دهد در شکل (۳-۱) نمایش داده شده است.
شکل (۳-۱) مدل مفهومی تحقیق
۳-۴ فرضیه اصلی تحقیق :
وجدان کاری بر عملکرد شغلی نیروی انسانی شرکت ملی نفت ایران تاثیر مثبت و معنا داری دارد.
۳-۵ فرضیات فرعی تحقیق:
وجدان کاری بر رعایت مقررات و انضباط اداری تاثیر معنا داری دارد.
وجدان کاری بر رفتار و برخورد مناسب با ارباب رجوع و همکاران تاثیر معنا داری دارد.
وجدان کاری بر پشتکار و جدیت در کار تاثیر معنا داری دارد.
وجدان کاری بر میزان مهارت کارکنان تاثیر معنا داری دارد.
وجدان کاری بر میزان دانش کارکنان تاثیر معنا داری دارد.