کرمی ( ۱۳۸۷ ) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود به مقایسه بین اثربخشی فعالیت های فوق برنامه ورزشی دانشگاه های رازی و آزاد اسلامی کرمانشاه پرداخت و اعلام نمود که بین اثربخشی فعالیت های فوق برنامه ورزشی ، دانشجویان دو دانشگاه تفاوت معنی داری وجود ندارد . بین دیدگاه دختران و پسران دو دانشگاه ، تفاوت معنی داری وجود دارد . همچنین بین اثربخشی فعالیت های فوق برنامه ورزشی پسران دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه رازی تفاوت معنی داری وجود دارد .
زراعتی ایده لو ( ۱۳۸۸ ) در پژوهش خود با عنوان “بررسی تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از دیدگاه مدیران ، دبیران و دانش آموزان دبیرستان های شهرستان های استان تهران” به این نتایج دست یافت که از دیدگاه مدیران ، دبیران و دانش آموزان دبیرستان های استان تهران فعالیت های فوق برنامه ورزشی ، مذهبی ، هنری ، اردو و بازدید ، علمی و پژوهشی ، مشاوره و تشکل های دانش آموزی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر معنی داری دارد . بین شرکت در فعالیت های فوق برنامه و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد . بین جنسیت و شرکت در فعالیت های فوق برنامه رابطه معنی داری وجود ندارد . بین سطح تحصیلات والدین و شرکت دانش آموزان در فعالیت های فوق برنامه رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد . از دیدگاه مدیران ، دبیران و دانش آموزان فعالیت های فوق برنامه علمی – پژوهشی بیشترین تاثیر را بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد .
فانی و همکاران ( ۱۳۸۹ ) در تحقیق خود “بررسی میزان اثربخشی فعالیت های فوق برنامه در تربیت شهروندی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر بوشهر در سال تحصیلی ۸۹ – ۸۸ ” اعلام نمودند که بین میزان قانون مداری ، روحیه مشارکت جویی ، مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس افراد شرکت کننده در فعالیته های فوق برنامه ، تفاوت معنی داری وجود دارد .
سلطانی شال و همکاران ( ۱۳۹۰ ) در پژوهشی با “عنوان اثربخشی ورزش بر سلامت عمومی ، کیفیت خواب و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد” به این نتایج دست یافتند : بین گروه های چهاگانه آزمایش و شاهد قبل از مداخله تفاوت معنی داری در سلامت عمومی ، کیفیت خواب و کیفیت زندگی مشاهده نشد . اما بعد از سه ماه مداخله ، تفاوت بین گروه های آزمایش و شاهد در هر سه متغیر از نظر آماری معنی دار بود ( ۰۵/۰ > P ) . و به دانشجویان توصیه گردیده که رفتاری مبتنی بر ارتقادهنده سلامت داشته باشند و مسئولین فضاهای ورزشی و امکانات رفاهی دانشجویی را افزایش دهند .
تاجیک قنبری ( ۱۳۹۰ ) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود به بررسی اثربخشی فعالیت های فوق برنامه ورزشی دانشجویان دانشگاه های کیش پرداخته و دریافت که بین دیدگاه دانشجویان پسر دانشگاه های کیش از فعالیت های فوق برنامه ورزشی تفاوت معنی داری وجود ندارد ، و بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر راجع به اثربخشی فعالیت های فوق برنامه ورزشی تفاوت معنی داری وجود دارد و دانشجویان دختر فعالیت های فوق برنامه را بسیار اثربخش توصیف نمودند .
۲ –۶-۲ ) تحقیقات انجام شده در خارج کشور
متس و باتیستا[۵۹] ( ۱۹۸۵ ) تحقیقی تحت عنوان انگیزه های زنان و مردان دانشگاهی برای مشارکت در فعالیت های بدنی را انجام دادند . نتایج تحقیق نشان داد که رقابت ، سلامت ، آمادگی و تجربه اجتماعی به عنوان مهم ترین عوامل برای مشارکت بوده اند . سلامتی و آمادگی هم در ورزشکاران و هم در غیر ورزشکاران مهم تر از دو عامل دیگر شناخته شده اند . مردان رقابت را مهم تر و تجربه اجتماعی را بی اهمیت تر از زنان بر شمردند .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ماوسون ( ۱۹۹۳ ) در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که کمیت و کیفیت امکانات یکی از عوامل اثرگذاری بر رضایت مشتریان می داند .
ابک و همکاران[۶۰] ( ۱۹۹۵ ) تحقیقی تحت عنوان دلایل شرکت بزرگسالان در فعالیت های بدنی انجام دادند . در این تحقیق رویکردی متقابل به کار گرفته شده است تا عوامل فردی و محیطی را بطور همزمان بررسی نماید و دلیل شرکت بزرگسالان را در فعالیت های جسمانی بسنجد . در این تحقیق به اهمیت دلایل متنوع شرکت نمونه های تحقیق در رشته های رزمی ، شنا ، تنیس ، والیبال ، تمرینات وزنه و یوگا درجه بندی شده است . نتایج تحقیق نشان داد که نمونه های تحقیق به دلیل وابستگی داخلی ، رضایت فردی و خودباوری در فعالیت های بدنی مشارکت کرده اند . تحلیل واریانس آنووا نیز با بهره گرفتن از عامل درجه بندی متغیرهای وابسته ، اهمیت جنسیت را با تقابل فعالیت آشکار ساخته و اهمیت وابستگی داخلی به عنوان دلیلی برای مشارکت در فعالیت های بدنی ، بطور متنوعی برای مردان و زنان در ۶ گونه فعالیت کاملا” متفاوت بوده است .
چلادورای ( ۱۹۹۵ ) در پژوهشی در مورد ارتباط بین رضایتمندی دانشجویان از دانشگاه ، رضایت از اوقات فراغت و رضایت از زندگی ، با حجم نمونه ۴۰۰ نفر را مورد مطالعه قرار داد . نتایج تحقیق نشان داد که ارتباط ضعیف اما معنی داری بین سن ، برنامه و رضایت از زندگی مشاهده گردید . همچنین ارتباط ضعیف اما معنی داری بین متغیرهای زمان فراغت ، زمان مطالعه ، زمان ثبت نام و رضایت از اوقات فراغت مشاهده گردید .
احسانی و همکاران ( ۱۹۹۶ ) تحقیقی در رابطه با شناسایی عوامل بازدارنده گرایش به ورزش بر روی دو گروه دانشجویان ایرانی و انگلیسی انجام دادند . نتایج این تحقیق نشان داد که عواملی مانند : امکانات ، وسایل نقلیه و پول از جمله مهم ترین عوامل بازدارنده بودند . مهم ترین عوامل بازدارنده دانشجویان ایرانی : مسائل اجتماعی ، آگاهی ، آمادگی جسمانی ، سلامت و علاقه بودند . از جمله عوامل مهم بازدارنده دانشجویان انگلیسی : وقت ، علاقه ، پول و ایاب و ذهاب بوده است .
گونگیا زابو فلودسی[۶۱] از دانشگاه مجارستان سال ( ۱۹۹۷ ) درباره الگوهای جدید مدیریت ورزش دانشگاهی مجارستان بیان می دارد که تربیت بدنی و ورزش بخشی از زندگی جوانان در مجارستان است و آنان دارای یک الگوی فعال از نظر جسمانی هستند . او در این پژوهش به این نتیجه رسیده که دانشجویان مجارستانی نیز از نظر جسمانی فعال هستند .
کی پدرور ایمندو فرناندو[۶۲] از پرتغال ( ۱۹۹۸ ) درباره ارزشیابی سیستم ورزش دانشگاهی پرتغال مطالعه کرده و به این نتیجه رسید که ورزش جزء مهم زندگی دانشجویان است و ورزش دانشگاهی مکمل دیگر اجزای زندگی ( زندگی اجتماعی و فرهنگی ) این جامعه به حساب می آید .
گیوفنگ لیا او[۶۳] ( ۱۹۹۸ ) به بررسی وضعیت برنامه های تربیت بدنی دانشجویان تایوان پرداخته و به این نتایج دست یافت :
- ۸۹ درصد دانشجویان فعالیت های ورزشی را بر اساس علاقه شخصی انتخاب می کنند .
- محتوی تدریس توسط توافق گروه معلمان تربیت بدنی تعیین و طراحی می شود .
- ۹۵ درصد از دانشکده ها ، برنامه های ورزش های توپی را برای کلاس تربیت بدنی دارند .
- هدف تدریس بر مهارت های ورزشی ، قوانین ورزشی ، آمادگی جسمانی ، تفریح و سرگرمی و عادت های ورزشی منظم تاکید دارد .
رومانو ایسلر و آنتونیو مازوئو[۶۴] ( ۱۹۹۹ ) مقاله ای را تحت عنوان نقش دانشگاهی در ایتالیا جهت یک الگوی جدید ارائه نمودند . آنها اعلام نمودند که ورزش دانشگاهی در ایتالیا در پیروزی از دیگر کشورهای اروپای شرقی به سرعت در حال تغییر است و بنابراین ضروری است که فدراسیون ورزش دانشگاهی ایتالیا این تغییر را بپذیرد و خودش را با آن هماهنگ سازد . مهم ترین رویداد مربوط به قانون جدیدی است که در سال ۱۹۹۶ در ایتالیا تغییر یافت . این قانون به دانشگاه ها اختیار کامل می دهد تا تحقیقات علمی من جمله تحقیقات ورزشی را به طور مستقل انجام دهند و همانند گذشته به وزارت آموزش عالی وابسته نباشند . هر چند که دانشگاه ها اهمیت زیادی برای ورزش قائل نبودند ولی امروزه دانشگاه ها و خصوصا دانشجویان توجه بیشتری به فعالیت های ورزشی دارند و در آن به تحقیق می پردازند . نتایج تحقیقات به طور خلاصه در دانشگاه های ایتالیا نشان داد : ورزش دانشگاهی جزء فعالیت های رسمی دانشجویی شناخته نمی شوند و مسئولین و اساتید از ورزش دانشجویی اطلاع نداشته و تشویق در این زمینه وجود ندارد . دانشگاه هیچ حمایتی از فعالیت های ورزشی نمی کند و کارکنان و امکانات ورزشی توسط واحدهای فدراسیون دانشگاه ( CUS ) تامین می شود . باشگاه های ورزشی محلی مسئولیت همه فعالیت های ورزشی را بر عهده دارند و از فعالیت های آمادگی و اوقات فراغت گرفته تا فعالیت سطح بالا را اداره می کنند . به طور کلی نظم ورزش دانشگاهی در ایتالیا دارای محدودیت هایی است . اما امروزه باید برای آینده ، طبق یک الگوی جدید برنامه ریزی شود . این محققین نتیجه می گیرند که تغییرات در جوایز بین المللی و رشد تعداد زیادی از موسسات آموزشی جدید می تواند از عوامل رشد تربیت بدنی و ورزش در دانشگاه ها محسوب شود .
محمد علی ( ۱۹۹۹ ) از سودان تحقیقی را مبنی بر وضعیت تربیت بدنی در دانشگاه های سودان انجام داده و دریافت که : وضعیت تربیت بدنی در سطح قبل از دانشگاه نامناسب بوده و دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه در زمینه مفاهیم و مهارت های ورزشی ضعف دارند . به گفته دانشجویان ، کمبود وقت آزاد از دلایل اصلی نپرداختن به فعالیت های ورزشی است . دانشجویان ترجیح می دهند در اوقات فراغت به مطالعه دروس دانشگاهی بپردازند تا بتوانند واحدهای درسی را بگذرانند . علاوه بر آن ورزش در دانشگاه های سودان اجباری نیست ، یعنی این که در برنامه درسی آنها درس ورزش گنجانده نشده است و دانشجویان مردد هستند که بین پیشرفت در تحصیل و پرداختن به فعالیت های دیگر مثل تمرین و ورزش تعادل نسبی برقرار کنند .
پروفسور بولاتورا[۶۵] ( ۱۹۹۹ ) از اوکراین به بررسی ورزش دانشگاهی پرداخت و اعلام نمود که در اوکراین بسیاری از قهرمانان المپیک ، دانشجویان ، معلمان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند .
اسمارت[۶۶] ( ۲۰۰۰ ) در رابطه با اثربخشی ورزش بین دانشگاهی اذعان می دارد ورزش ها می تواند بر جو
فرهنگ و شهرت دانشگاه تاثیر مثبت بگذارند ، و می توانند وفاداری و اصالت اجزاء مهم همچون :
دانشجویان و فارغ التحصیلان را تقویت کنند .
ریچارد[۶۷] ( ۲۰۰۰ ) معتقد است ورزش دانشگاهی می تواند بر روی شهرت موسسات یا منابع موجود برای
موسسات ، تعداد و کیفیت دانشجویان و فرهنگی که در آن کار می کنیم اثرگذار باشد .
آموسکا و موکایتی[۶۸] ( ۲۰۰۰ ) به ورزش دانشگاهی در هزاره سوم در آفریقا پرداختند و دریافتند که ورزش در دانشگاه های آفریقا به دلیل اثرات مفید بر رشد جسمی ، ذهنی و اجتماعی دانشجویان مهم تلقی می شود . علاوه بر آن ، محتوای آموزشی و روش ها نیز در دانشگاه های افریقا مهم هستند . با تغییر جوامع ، آموزش دانشگاهی نیز در پاسخ به نیازهای جدید جامعه تغییر می یابد . در نتیجه ، این تغییر ورزش دانشگاهی را نیز دگرگون کرده است . عقاید و تغییرات در نیازهای دانشجویان موجب اصلاحات در آموزش به طور عام و ورزش به طور ویژه شده است .
پروفسور هاردمن[۶۹] (۲۰۰۳) در کارگاه آموزشی فعالیت های تربیت بدنی و اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه های وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در باره نحوه ارائه تربیت بدنی در دانشگاه های انگلستان اعلام نمود : ورزش در دانشگاه های انگلستان به صورت کاملا” آزاد و داوطلبانه می باشد و هیچ گونه اجباری در این زمینه وجود ندارد و تنها در آموزش و پرورش و از سنین ۵ تا ۱۵ سالگی ورزش به صورت اجباری ارائه می شود ولی در دانشگاه به صورت اختیاری می باشد ( کرمی ، ۱۳۸۷ ) .
رولاند[۷۰] در مرکز تحقیقات و اثربخشی موسسات آموزشی ( ۲۰۰۳ ) به بررسی رضایتمندی دانشجویان در زمینه تقابل دانشجویان با دانشکده ، کیفیت زندگی دانشجویی و … به صورت آن لاین از طریق سایت : htt://oier.tnstate.edu/survey.asp. پرداخت ، که در این تحقیق۶/۵۲ درصد دانشجویان از کل دانشگاه راضی یا بسیار راضی بودند .
کَمپل[۷۱] در مرکز ادبیات دانشگاه بروکس[۷۲] ( ۲۰۰۳ ) تحقیق سه ساله رضایتمندی دانشجویان را از خدمات مرکز مورد بررسی قرار داد که در آن ۶۹ درصد دانشجویان از عملکرد این مرکز راضی بودند .
در تحقیقی که اُلافسون ، جی . ای در دانشگاه بروکس آکسفورد[۷۳] در سال ( ۲۰۰۴ ) به منظور اندازه گیری رضایتمندی دانشجویان از کل دانشگاه در زمینه های وضعیت خوابگاه ، یادگیری و تدریس ، سازماندهی رشته های تحصیلی ، خدمات و امکانات دانشگاهی ، آزمایشگاه ، تسهیلات ورزشی ، خدمات کامپیوتری و سایت دانشگاه و … انجام شد . میزان رضایتمندی دانشجویان ۲/۷۴ درصد اعلام گردید . نتیجه همین تحقیق در سال ۲۰۰۵ میزان رضایتمندی را ۸۹ درصد گزارش داد .
ساموئل زی زی و همکاران[۷۴] ( ۲۰۰۴ ) تحقیقی را به عنوان ارزیابی اثربخشی مراکز ادارات فوق برنامه روی دانشجویان سال اولی انجام دادند که در آن با اندازه گیری رضایتمندی دانشجویان سال اولی در کلاس های ایروبیک و وزنه برداری به این نتیجه رسیدند که ۹/۷۹ درصد شرکت کنندگان اعلام نمودند که برنامه ها مفید و رضایت بخش بوده است .
در پائیز ( ۲۰۰۵ ) سووکی . دی[۷۵] تحقیقی از طرف دانشگاه تروی[۷۶] به روی دانشجویان فارغ التحصیل انجام شد که هدف از این تحقیق بررسی رضایتمندی دانشجویان از دانشگاه تروی ، رشد دانشجویان در نتیجه آموزش دانشگاه و شناخت ضعف های دانشگاه عنوان گردیده که در آن ۶۰ درصد دانشجویان کاملا” راضی بودند ، این تحقیق به صورت آن لاین از طریق ایمیل انجام می شود و نتایج آن به طور سالانه منتشر می گردد .
دانشگاه الاخوین مراکش ریچارد[۷۷] ( ۲۰۰۵ ) در تحقیقی به بررسی ارزیابی نیازهای تفریحی ورزشی دانشجویان پرداخته که در تلاش برای برآورده کردن نیازهای اساسی دانشجویان و گسترش عرصه های در حال جریان دانشگاه ، به این نتایج دست یافت : مهم ترین امکانات که به برآوردن نیازهای آنها کمک می کرد گسترش اتاق های بدنسازی و وزن کشی بود ، و دومین امکانات از نظر اهمیت که پاسخ های علاقه مندان به آن را ذکر می کرد ، زمین بسکتبال بود و کم اهمیت ترین امکانات فضایی ورزشی دانشجویان ، اتاق های مهمانی و مذاکره بود . در این پژوهش از پیشنهادات دانشجویان به عنوان فرصتی برای برآوردن نیازهای دانشجویان و رضایت آنها ذکر گردید ، مثل : لامپ های روی زمین[۷۸] ، دستگاه فروش نوشیدنی ورزشی ، مکانی برای نرمش و حرکات کششی ، تخت های کنار استخر ….. .
کاماردین و فازی[۷۹] ( ۲۰۰۷ ) در تحقیقی نگرش دانشجویان نسبت به فعالیت های حرکتی و ورزشی را مورد بررسی قرار دادند . نتایج نشان داد که لذت بردن از تمرین ، کاهش استرس و فشار به عنوان اصلی ترین دلایل مشارکت دانشجویان دختر و پسر در فعالیت های حرکتی و ورزشی محسوب می شود . همچنین نداشتن وقت برای دختران و اولویت داشتن کارهای دیگر برای پسران ، مهم ترین موانع فراروی مشارکت دانشجویان در فعالیت های حرکتی محسوب گردید .
توگرسن[۸۰] ( ۲۰۰۸ ) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که عمده ترین موانع مشارکت در فعالیت های ورزشی کمبود امکانات ، دور بودن آنها از اماکن ورزشی ، عدم امکان استفاده از امکانات و تسهیلات ورزشی موجود به دلیل برنامه زمان بندی خاص و مشکلات مالی می باشد .
موسوی و همکاران (۲۰۱۱ ) در تحقیق خود به ارزیابی اثربخشی فعالیت های فوق برنامه ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداختند که نتایج نشان داد ، فعالیت های فوق برنامه ورزشی در قم و تهران بسیار موثر بوده و تفاوت معنی داری بین جنسیت و شرکت افراد در فعالیت های فوق برنامه ورزشی وجود نداشت ، همچنین بین رضایت دانشجویان و مشارکت آنها در فعالیت های فوق برنامه ورشی ،تفاوت معنی داری مشاهده نشد ، وبین استقبال و شرکت دانشجویان در فعالیت های فوق برنامه ورزشی ، استقبال دانشجویان علوم انسانی بیش از دانشجویان رشته های تحصیلی دیگر بود .
۲-۷ ) جمع بندی
در این فصل به اهمیت تربیت بدنی و ورزش از دیدگاه دین مبین اسلام و ائمه اطهار (ع) پرداخته و از جنبه های مختلف اهداف آن را مورد بررسی قرار دادیم ، و به کارکردهای اجتماعی ورزش و تاثیرات آن بر آسایش روانی از نقطه نظر دانشمندان ، محققین و صاحب نظران اشاره نمودیم . مفهوم فوق برنامه ، فوق برنامه ورزشی ، تاریخچه و محتوی ، فواید و اهداف اصلی فوق برنامه ورزشی را از دیدگاه متخصصین مورد بررسی قرار دادیم . که با عنایت به اهمیت توجه ، به فوق برنامه دانشجویان که مدیران ریز و درشت ، متخصصان و والدین آینده جامعه را تشکیل می دهند ، لزوم توجه بیش از پیش متولیان ورزش را طلب می نماید تا این سرمایه عظیم را هدایت و نسبت به برنامه ریزی دقیق ، منظم و هدفمند آن ، اقدام نمایند .
در ادامه به معنی و مفهوم و تعاریف اثربخشی از دیدگاه دانشمندان و صاحب نظران پرداخته و روش های اثربخشی و عوامل موثر بر جلب رضایت مشتری را مورد مطالعه قرار دادیم . در مبحث پیشینه تحقیق به تحقیقات محققین در داخل کشور پرداختیم که در مورد این موضوع و میزان اثربخشی فعالیت های فوق برنامه ورزشی در سطوح مختلف به آن پرداخته اند و اکثر تحقیقات همسو و همراه با اوقات فراغت بحث گردیده است و تحقیقات صرف راجع به فوق برنامه ورزشی نسبت به اوقات فراغت کمتر می باشد . اکثر تحقیقات انجام شده اثربخش بودن فعالیت های فوق برنامه ورزشی در بین نوجوانان و جوانان و دانش آموزان و دیگر اقشار بخصوص دانشجویان را تایید کرده و نتایج نشان می دهد که دانشجویانی که از امکانات و فعالیت های فوق برنامه ورزشی استفاده می نمایند از نظر تحصیلی موفق تر بوده اند . در اکثر پژوهش ها میزان اثربخشی و رضایت دختران بیش از پسران اعلام گردیده است . و عده زیادی خواستار گسترش فعالیت ها و امکانات از طرف مسئولین دانشگاه ها بوده اند . در تحقیقات خارجی که محدود هم می باشد در دانشگاه های معتبر دنیا فعالیت های تربیت بدنی و ورزشی جزء لاینفک نظام آموزشی آنها به حساب آمده و از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد . تاثیرات مثبت فعالیت های فوق برنامه ورزشی تا حدی است که برنامه ریزی و سازماندهی امکانات از کودکی شروع شده و برای تمام رده های سنی برنامه دارند و طبق نظر محققین و پژوهش های خارجی ، تاثیرات فعالیت های ورزشی بسیار مثبت و مورد توجه است ، به نحوی که سعی بر این است تا تمامی دانشجویان در فعالیت ها و برنامه های ورزشی شرکت نمایند و در فواصل زمانی نزدیک از دانشجویان راجع به فعالیت ها نظرخواهی کرده تا طبق میل آنها برنامه ریزی نمایند .
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳ – ۱ ) مقدمه
تحقیق از نظر روش شناسی عبارت است از کاربرد روش های علمی در حل یک مسئله یا پاسخگویی به یک سوال . روش علمی به عنوان شایسته ترین وسیله برای شناخت واقعیت ها است . روش علمی به فرآیندی اطلاق می شود که از طریق آن پژوهشگر ابتدا به صورت استقرایی با بهره گرفتن از مشاهدات خود ، فرضیه یا فرضیه هایی را صورت بندی می کند ، سپس با عنایت به اصول استدلال قیاسی به کاربرد منطقی فرضیه می پردازد . در نتیجه او قادر است با کمک فرضیه تدوین شده ، رابطه بین متغیرها را پیش بینی کند . چنانچه این پیش بینی با اطلاعات جدید سازگار باشد ، مجددا فرضیه مورد پژوهش آزمون می شود تا تایید یا رد شود . ( دلاور ، ۱۳۷۲ )
محقق بر اساس اهداف تعیین شده در پی این است که میزان اثربخشی ( نیل به اهداف ) فعالیت های فوق برنامه ورزشی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان خراسان رضوی را از دیدگاه دانشجویان بررسی نماید . در این فصل کلیه روش های آماری استفاده شده ، جامعه و نمونه آماری توضیح داده می شود . همچنین ابزار و شیوه گردآوری اطلاعات و نحوه تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات بیان می گردد .
۳ – ۲ ) روش تحقیق
تحقیق حاضر با توجه به ماهیت و اهداف پژوهش وبه لحاظ ویژگی در نحوه جمع آوری اطلاعات واقعی و مفصل ، موضوع و بررسی شرایط و وضعیت موجود از روش توصیفی استفاده شده است . این پژوهش به صورت نظرخواهی و به شکل زمینه یابی و میدانی با بهره گرفتن از پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته است .
محقق بر آن بود تا با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه از نظرات دانشجویان در خصوص موضوع تحقیق آگاهی یابد ، و با تاکید بر اطلاعات جمع آوری شده اقدام به شناسائی عوامل تاثیرگذار فعالیت های فوق برنامه ورزشی در بین دانشجویان ، و از دیدگاه آنها نمود . همچنین با جمع آوری اطلاعات از نمونه آماری در سطح معنا داری ، اقدام به تعمیم نتایج به جامعه آماری گردید .
۳ – ۳ ) جامعه و نمونه تحقیق