-
- معابر یک طرفه شده و جهتهای آنها.
-
- تعداد خطهای افزوده شده در هر معبر.
-
- تعداد خطهای تخصیص داده شده در دو طرف معابر دوطرفه.
-
-
-
- مدت زمان بهینه نرخ موثر سبز برای هر معابر منتهی به تقاطعهای کنترلی.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
-
-
- حداکثر افزایش قابل پذیرش در ماتریس تقاضای سفر توسط شبکه بهبود یافته.
تابع هدف مساله
همانطور که قبلاً اشاره شد تابع هدف عبارتست از بیشینهسازی ظرفیت ذخیره که در قالب بیشینهسازی ضریب ماتریس تقاضاهای سفر مطرح می شود. اگر حداکثر مقدار ضریب ماتریس تقاضای سفر با مقدار مثبت µ نشان داده شود، آنگاه مقدار بیش از یک آن نشانگر اینست که شبکه قابلیت پذیرش تقاضای اضافهای به میزان ۱۰۰(۱- µ*)% ماتریس تقاضای سفر فعلی بوده و تراکم جریانهای سفر در آن نرمال یا پایین است. بالعکس اگر مقدار ضریب کمتر از ۱ باشد، نشانگر این است که شبکه قابلیت پذیرش تقاضاهای سفر بیشتر از حد فعلی را نداشته (یا دچار کمبود ظرفیت است) و دچار تراکم جریانهای سفر است. مقدار ظرفیت ذخیره شبکه برابر با (۱- µ*) × ماتریس تقاضا است.
مدل سازی مساله
شبکه معابر را میتوان به صورت یک گراف نمایش داد که گره ها نشان دهنده نقاط مبدا-مقصد یا تقاطع ، لینکها نمایش دهنده جادههای رابط بین گرهها هستند.
شبکه معابر شهری به صورت یک گراف با مجموعه گرههای N و مجموعه یالهای L منظور می شود. عنوان “یال” از این پس به عنوان معادل معبر به کار برده می شود. هر یال با دو “کمان” نشان داده می شود که هر یک نمایان گر جهات دوگانه حرکت جریان ترافیکی در معبر است. به هر یک از جهات جریان ترافیکی در یک یال، چندین خط قابل تخصیص است که تعداد خطها نشانگر ظرفیت عبور جریان از هر یک از جهات یال است. در صورتی که به یکی از جهات حرکت یالی هیچ خطی تخصیص داده نشود، آن کمان از شبکه حذف می شود. گرههای دو سر هر یال، تقاطعهای شبکه هستند. نقاط تولیدکننده و جذبکننده جریانهای ترافیکی (تقاضای سفر) منطبق بر گرههای شبکه هستند. بر این اساس تعاریف مجموعهها، متغیرها، پارامترها و توابع مورد استفاده در مدل ریاضی به شرح زیر هستند:
مجموعهها: | |
N | مجموعه گرههای شبکه |
مجموعه گره های کنترلی شبکه | |
M | مجموعه فازهای های گرههای کنترلی کل شبکه |
m | مجموعه فازهای گره های کنترلی کل |
L | مجموعه یالهای l شبکه |
A | مجموعه کمانهای (i, j) |
مجموعه کمان های وارد شده به گره کنترلی | |
مجموعه جفت کمان (i, j) و (j, i) متناظر با یال l |