۳
در این پژوهش با توجه به وزن نهایی مدلهای برتر معماری سرویس گرا، مدل شرکت IBM با وزن نهایی ۶۰۲/. در رتبه اول قرار دارد. مدل شرکت Oracle و مدل مرجع SOA به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. نرخ ناسازگاری کلی ۰۳/. می باشد که ناسازگاری نتایج نهایی نیز قابل قبول است.
۴-۳- جامعه آماری پیاده سازی پژوهش
جامعه پژوهش عبارت است از خبرگان، کارشناسان و صاحب نظرانی که بطور مستقیم و غیر مستقیم از داخل و بیرون سازمان با آن ارتباط دارند. اعضای که بطور مستقیم در اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت میکنند و اعضای که نظراتشان بطور غیر مستقیم در این سازمان اعمال می گردد.
برای انتخاب مدل معماری سرویس گرا از خبرگان، صاحب نظران و کارشناسان اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات، که شامل ۲۵ نفر می باشد، بعنوان یک جامعه آماری مورد بررسی استفاده خواهد شد. در ضمن تعدادی از مدیران ارشد و متخصصان و کارشناسان داخل و بیرون کتابخانه ملی نیز نظرسنجی شده اند. در راستای شناسای بیشتر و بهتر جامعه مورد پژوهش ابتدا این سازمان را معرفی می کنیم:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴-۳-۱- معرفی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
شکل زیر چارت این سازمان و کلیه معاونت ها، ادارات کل و اداره های آن نمایش داده شده است:
شکل۴-۴: چارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسه ای آموزشی، علمی، پژوهشی و خدماتی است و زیر نظر هیئت امنایی که ریاست عالیه آن با رئیس جمهور است، فعالیت میکند. ماموریت کتابخانه ملی ایران به این شرح است:
گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مکتوب (چاپی و خطی) و غیر مکتوب در ایران و یا متعلق به ایرانیان خارج از کشور.
گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مکتوب (چاپی و خطی) و غیر مکتوب در زمینه ایرانشناسی و اسلامشناسی، خصوصاً انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی.
گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مکتوب (چاپی و خطی) و غیر مکتوب معتبرعلمی، فرهنگی و فنی از کشورهای دیگر.
پژوهش و برنامه ریزی علمی کتابداری و اطلاع رسانی.
شرکت در تحقیقات و فعالیت های بین المللی ذیربط.
اتخاذ تدابیر و اخذ تصمیمات لازم برای صحت، سهولت و سرعت امر تحقیق و مطالعه در همه زمینه ها به منظور اعتلای فرهنگ ملی و انجام تحقیقات مربوطه.
انجام مشاوره، نظارت، هدایت و ارائه خدمات فنی و برنامه ریزی و سازماندهی کتابخانه های کشور.
ارائه روش های مطلوب به منظور هماهنگ کردن خدمات و فعالیت های کتابخانه های ملی، عمومی و تخصصی جهت تسهیل مبادله اطلاعات.
کتابخانه ملی ایران در راستای پیاده سازی ماموریت خود وظایف فراهم آوری، سازماندهی، اطلاع رسانی و فعالیت های پژوهشی را انجام می دهد.
۴-۳-۲- معرفی اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با چهار معاونت (معاونت اسناد ملی، معاونت کتابخانه ملی ، معاونت پژوهش ، برنامه ریزی و فناوری، و معاونت پشتیبانی ) در دو ساختمان مستقل ” کتابخانه ملی ایران ” و ” گنجینه اسناد ملی ایران ” فعالیت می کند. اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از اداره کل های معاونت پژوهش ، برنامه ریزی و فناوری کتابخانه ملی می باشد که وظیفه نصب، راه اندازی، نگهداری و پشتیبانی نرم افزار، سخت افزار و شبکه سازمان را به عهده دارد.
دیاگرام زیر، چارت کامل اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات را نشان می دهد.
شکل ۴-۵: دیاگرام اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات
همانگونه که در شکل بالا می بینیم، این اداره شامل ۴ گروه زیر می باشد:
اداره خدمات رایانه
اداره ارتباطات و امنیت شبکه
گروه معماری و طراحی
گروه نگهداری سیستم ها
۴-۳-۲-۱- وظایف اداره خدمات رایانه
پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری از رایانه های شخصی و کلیه لوازم جانبی آن در کل سازمان به شرح ذیل را در بر می گیرد:
الف - بررسی نیازها
ب - تهیه سخت افزار و یا نرم افزار مورد نظر
پ - توزیع سخت افزارها با توجه به نیاز مدیریتهای مختلف سازمان
ت - نصب نرم افزارهای آماده یا تولید شده در مدیریت معماری نرم افزار
ث - پشتیبانی از نرم افزارها وسخت افزارها
ج - تنظیم و در صورت لزوم آموزش به کاربران
تشخیص و برطرف سازی کلیه اشکالات سیستم تا مدخل ورود به پریز شبکه. در صورتیکه اشکال مورد نظر خارج از محدوده فوق باشد مراتب از طریق مدیریت خدمات رایانه به اداره امنیت شبکه اعلان شده و پیگیری می گردد.
ارسال قطعات به گارانتی و یا تعمیر قطعات معیوب در حد امکان
اتصال کامپیوترها به شبکه داخلی و اینترنت و تعیین شناسه و محدوده اختیارات شناسه ها
نصب و پشتیبانی و آموزش(در حد کاربر) برنامه های تخصصی و کاربردی در سطح Client
نصب برنامه های امنیتی(مانند Antivirus و …) در سطح Client
هماهنگی برای نقل و انتقال سیستمهای کامپیوتری و تجهیزات جانبی آن به خارج از سازمان و یا در داخل سازمان
ثبت آمار دقیق و تهیه شناسنامه برای کلیه کالاهای کامپیوتری موجود در انبار و یا اجناسی که در حال استفاده می باشد(این شناسنامه شامل تمام موارد ممکن از جمله : نوع سیستم عامل ، استفاده کننده ، جابجایی، تعمیر و … می باشد)
تهیه دستورالعمل برای نگهداری و راهبری سیستمهای کامپیوتری
بازبینی دوره ای کامپیوترها و سایر کالاها و نرم افزارهایی کامپیوتری و رفع اشکالات موجود
بررسی ، تامین و نظارت بر خرید تجهیزات سخت افزاری
هماهنگی با مدیریت فناوری اطلاعات و انجام امور محوله از طرف این مدیریت
۴-۳-۲-۲- وظایف اداره ارتباطات و امنیت شبکه
طراحی و پیاده سازی و نگهداری و پشتیبانی شبکه های مختلف کامپیوتری مورد نیاز سازمان
تأمین یک شبکه امن و بررسی راهکارهای امنیتی مورد نیاز با توجه به Application های موجود در سازمان