آزادی عملی آزادی درحد حرف
ب.ارزشهای بیانی:
جدول۴-۲-۱۲:گفتمان های اشاره شده مورد۱۲
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
گفتمان خودسنتی | گفتمان حاکم برجامعه |
آزادی عملی وتاکید برمهیا کردن شرایط برای تحقق عملی آن. گفتن عقاید خود وانجام کارها بصورت آزادانه | پرداختن به آزادی وعدالت وبرابری درحدحرف |
ویژگی های دستوری واجد کدام ارزشهای بیانی ورابطه ای هستند؟
الف.ارزش های بیانی:بیشتر افعال بکاررفته درمتن مصاحبه افعال زمان حال هستند: «است،برساند،تاثیرگذارباشد …».اینگونه فرد خواسته نشان دهد نظرش حقیقت محض است.
ب.ارزش های رابطه ای:درمتن همه جملات بصورت خبری هستند.این امر نشان دهنده ادعای اقتدارفرد است به بیانی دیگر فرد می خواهد مقتدرانه نظرش رابیان دارد.
تفسیر وتبیین: ماجرا چیست ؟ماجرا در رخداد ارتباطی مذکورپاسخ یک دانش آموز به سوال (آزادی برای شما چه معنایی دارد؟)است.چه کسانی درگیر ماجرا هستند؟ در رخداد ارتباطی مذکور از یک طرف دانش آموز از زبان یا گفتمان خود(سنتی) به بیان معنای آزادی می پردازد. روابط میان آنها چیست؟ دانش آموز می خواهد معنای خاص خود از آزادی را توجیه کند وبه طرف مقابل بقبولاند.نقش زبان چیست؟ اززبان برای رسیدن به هدف خود یعنی توضیح برداشت خود از آزادی استفاده می کند.در این رخداد ارتباطی همانطور که در قسمت توصیف مشخص شد دانش آموز از زبان خود (گفتمان خود سنتی) به تعریف آزادی می پردازد وبرای توجیه این برداشت خود ازگفتمان حاکم برجامعه به عنوان غیراستفاده میکند وبا به حاشیه رانی گفتمان غیر وبرجسته سازی گفتمان خود تصویردلخواه خود را ازآزادی ارائه می کند.علت حاشیه رانی گفتمان حاکم برجامعه را پرداختن این گفتمان به مفهوم آزادی درحد حرف می داند. بنابرنظریه برلین دراین رخداد ارتباطی بر آزادی مثبت ازنوع اجتماعی تاکیدشده ودرعین حال به آزادی فردی نیز اشاره می شود.
مورسیزده :
مکان :دبیرستان میرزاکوچک ۱۸/۱۱/۹۳ جنسیت:مرد
«آزادی به معنای داشتن اراده برای انجام هرکاری مطابق میل خود است.منظوراینه که خودمون بتونیم برای آیندمون تصمیم بگیریم.نه اینکه کسی بهمون دیکته کنه واجباری باشه.آزادی جنبه های مختلفی داره مثل آزادی بیان .یعنی بتونیم بدون ترس ازهیچ چیز اعتقادات ونظریات خودرابیان کنیم.آزادی می تونه درحالتهای مختلف نمود پیداکنه :آزادی درمدرسه یاآزادی درجامعه و…من چون دانش آموز هستم درباره آزادی درمدرسه میگم.آزادی درمدرسه اینطوری که مابتونیم نظرات خودمونو برای هرچه بهتر شدن مدرسه بگیم.حتی اگه قرار باشه از کسی انتقاد کنیم.درباره آزادی موضوعات چندانی درکتب درسی نیست .اندک موضوعاتی که اومده بیشتر جنبه حفظی داره. تاآنجایی که یادم می یاد بیشتر در کتاب های تاریخ به این مفهوم پرداختن که آزادی باچیزهای دیگه آمیخته است.معنای دقیق آزادی توضیح داده نشده.امیدوارم این نظرها درتغییر کتاب های ما که فقط برحفظی ات تاکید می کنن موثرباشه».
مرحله توصیف:
کلمات واجد کدام ارزش های تجربی،رابطه ای وبیانی هستند؟
آنچه که در نگاه اول دراین متن جلب توجه می کند استفاده از برخی کلمات وتکرارآنها درخلال متن است:(مطابق میل خود،دیکته کردن ،اجبار،آزادی بیان،آزادی انتقاد،حفظیات،بدون ترس وانتقاد)
تضاد معنایی : درخلال متن سه گفتمان را می توان تشخیص داد :گفتمان خود(مدرن) و گفتمان حاکم در جامعه وگفتمان حاکم برکتب درسی است که دو گفتمان آخرغیرگفتمان مدرن هستند وارزشهای متضادی به آنها نسبت داده می شود :
گفتمان خودمدرن گفتمان حاکم برکتب درسی گفتمان حاکم برجامعه
تاکیدبرآزادی اراده وانتقادکردن عدم توضیح دقیق مفهوم آزادی اجبارومحدودیت وترس
آزادی بیان تاکید برحفظیات