تعیین متغیرهای اصلی فناوری اطلاعات مورد نیاز برای سیاست گذاری سازمان هدف
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تعیین متغیرهای اصلی مدیریت منابع انسانی برای سیاست گذاری در سازمان هدف
گام سوم:
پس از تعیین متغیرهای مورد نظر مدل، فرضیات اصلی مدل مبتنی بر اثرگذاری متغیرهای فناوری اطلاعات روی مدیریت منابع انسانی به شکل مدل های ساختاری تعریف میگردند.
۳-۶ مقیاس[۴۲]ها و طیف[۴۳] ابزار اندازه گیری پژوهش
هر یک از ابزارهای جمعآوری داده ها در واقع این امکان را فراهم میآورند که داده های مختلف را از آزمودنیها (یا پیرامون آنها) جمعآوری نمود. در میان این ابزارها، پرسشنامه های که دارای سوالات بسته هستند به علت وسعت کاربردی که دارند از اهمیت خاصی برخوردارند. لذا باید پژوهشگر پیش از طراحی پرسشنامه، آگاهیهای لازم را در رابطه با مقیاسها، طیفها، روایی و پایایی ابزار اندازه گیری بدست آورد (خاکی، ۱۳۸۴، ۲۴۷).
۳-۶-۱ - مقیاسها
مقیاسهای اندازه گیری واحدهایی هستند که برای سنجش متغیرها در ابزار گردآوری اطلاعات بکار میروند. مقیاسهای اندازه گیری عبارتند از: مقیاسهای اسمی یا عددی، مقیاسهای ترتیبی، مقیاسهای فاصلهای، مقیاسهای نسبی(حافظنیا، ۱۳۸۷، ۱۴۸).
۳-۶-۲ طیفها
طیفها عبارتهای هستند که تحت قوانینی امکان تخصیص حرف یا نمره را برای افراد، نگرش و رفتارهای آنها فراهم میآورند. هر حرف یا نمرهای که منظور شده نماینده میزان مالکیت فرد از آن چیزی است که طیف مدعی اندازه گیری آن است(خاکی، ۱۳۸۷، ۲۱۲).
طیف لیکرت[۴۴]: مقیاس یا طیف لیکرت مقیاسی است که در آن از آزمودنیها خواسته می شود پاسخ یا ارزیابی خود را نسبت به یک عقیده، رفتار، باور و غیره را بر اساس ملاکها عینی یا ذهنی در یک دامنهی پاسخی بین موافقت و عدم موافقت ابراز دارند. در این مقیاس اغلب سطوح پنج مقولهای – کاملاً موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم، و کاملاً مخالفم استفاده میشود(میرزایی، ۱۳۹۲، ۲۸۳-۲۸۲).
جدول (۳-۱) : امتیاز بندی مقیاس لیکرت
شکل کلی | کاملا ًموافقم | موافقم | نظری ندارم | مخالفم | کاملا ًمخالفم |
امتیاز بندی | ۵ | ۴ | ۳ | ۲ | ۱ |
معیار اساسی برای ساختن عبارات در این طیف، ایده آنها و امور مطلوب است نه واقعیتها و موجودیتها، به سخن دیگر، آنچه باید باشد یا باید انجام گیرد معیار طرح عبارت است نه آنچه که هست یا انجام میشود(خاکی، ۱۳۸۴، ۲۵۸). طیف لیکرت را هم میتوان به صورت پنج واحدی و هم به صورت هفت واحدی انتخاب کرد که در این پژوهش آنرا به صورت پنج واحدی تهیه کرده و در برابر هر سئوال یا شاخص اندازه گیری متغیرهای پژوهش را قراردادهایم.
۳-۷- اعتبار(روایی) [۴۵]و پایایی[۴۶] ابزار اندازه گیری تحقیق
ابزار سنجش باید از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد، تا محقق بتواند داده های متناسب با تحقیق را گردآوری نماید و از طریق این داده ها و تجزیه و تحلیل آن، فرضیه های مورد نظر را بیازماید و به سؤال تحقیقپاسخ دهد. ابزار سنجش و آزمونهای استاندارد و میزانشده، معمولاً از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند، از اینرو محققان میتوانند آنها را با اطمینان بهکار گیرند؛ ولی ابزار محقق ساخته فاقد چنین اطمینانی هستند و محقق باید از روایی و پایایی آنها اطمینان حاصل کند (حافظنیا، ۱۳۸۷، ۱۵۵).
اعتبار ابزار اندازه گیری این پژوهش با بهره گرفتن از روش اعتبار محتوا آزمایش شده است. به این صورت که پرسشنامه پیش از توزیع در اختیار شش نفر از اساتید و چهار نفر از سرپرستان بانک قرار گرفت و طبق پیشنهادات آنها اصلاحات لازم بر روی آن صورت گرفته، در نهایت بین اعضای نمونه توزیع شد.
۳-۷-۱ اعتبار ابزار اندازه گیری پژوهش
مقصود از اعتبار آن است که وسیله اندازه گیری، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. موضوع اعتبار از آن جهت اهمیت دارد که اندازهگیریهای نامناسب و ناکافی میتواند هر پژوهش علمی را بیارزش و ناروا سازد(خاکی، ۱۳۸۷، ۲۸۸). اعتبار دو حوزه کاربردی دارد: کاربرد اول در خصوص اعتبار ابزار سنجش است، یعنی بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را بسنجد و کاربرد دوم به کل پژوهش مربوط میشود، انواع اعتبار عبارتند از: اعتبار محتوا یا اعتبار منطقی[۴۷]، اعتبارظاهری یا صوری[۴۸] ، اعتبار ملاکی یا اعتبار تجربی[۴۹] ، اعتبار سازه[۵۰] ، اعتبار نتیجهگیری آماری[۵۱] ، اعتبار درونی[۵۲] ، اعتبار برونی[۵۳] (میرزایی، ۱۳۹۲،۳۳۰-۲۳۰).
دراین پژوهش از اعتبار صوری برای ابزار پژوهش اندازه گیری شده است که به توضیح و چگونگی سنجش آن پرداخته میشود.
۱-اعتبار صوری (ظاهری): اعتبار صوری به قدرت و کشش ظاهری یا صوری ابزار یا شیوه جمعآوری داده ها مربوط میشود و زمانی حاصل میشود که افراد غیرمتخصص از جمله طراح ابزار و آزمودنیهای مورد بررسی تشخیص بدهند که آن برای سنجش ویژگی یا خصیصهی مورد نظر متناسب است به سخن دیگر، ابزاری را دارای اعتبار صوری به حساب میآورند که به نظر آید آن چیزی را میسنجد، که قرار بود بسنجد. پس به طور کلی در اعتبار صوری از غیرمتخصصان خواسته میشود که در مورد اعتبار یا عدم اعتبار، ابراز نظر نمایند(میرزایی، ۱۳۹۲،۳۲۹).
در این پژوهش برای سنجش اعتبار ظاهری، ابتدا ۱۵ پرسشنامه بین آزمودنیها توزیع شد و نظرات آزمودنیها در خصوص نامفهوم بودن پرسشنامه ها مدنظر قرار گرفت و با دادن تغییرات در این خصوص، پرسشنامه اصلاح شد دوباره۱۰ پرسشنامه دیگر توزیع شد که بازخور آن مبین اعتبار صوری پرسشنامه نهایی گردید.
۳-۷-۲ -پایایی ابزار اندازه گیری پژوهش
پایایی با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. پایایی، شاخص نسبی از واریانس کل آزمون است که واقعی میباشد(ظهوری، ۱۳۷۸، ۱۳۴).
بر این اساس پایا ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج برخوردار باشد(حافظنیا، ۱۳۸۷، ۱۵۵). برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده میکنیم و اندازه آن معمولاً بین صفر تا یک تغییر میکند ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایانی کامل است(خاکی، ۱۳۸۷، ۲۴۵). پایایی انواع مختلفی دارد که عبارتند از: پایایی ارزیابها[۵۴] ، پایایی بازآزمایی[۵۵] ، پایایی بازبینی[۵۶] ، پایایی همتا(موازی)[۵۷] و پایایی همسانی درونی[۵۸] که خود شامل دو نوع آلفای کرونباخ[۵۹] و روش دونیمه کردن است(میرزایی، ۱۳۹۲، ۳۲۵-۳۱۲).
در این پژوهش برای محاسبه پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه یا آزمونهایی که خصیصههای مختلف را اندازه گیری میکند به کار میرود. بدین منظور یک نمونه اولیه از ۱۵ پرسشنامه با بهره گرفتن از کارکنان بانک انصار پیش آزمون شد و سپس با بهره گرفتن از داده های بدست آمده از این پرسشنامه ها با کمک نرمافزار آماری «اس، پی، اس، اس»[۶۰] نسخه ۱۴ میزان ضریب پایایی با روش آلفای کرونباخ برای تک تک متغیرها و کل پرسشنامه محاسبه شد.
جدول( ۳-۱ )محاسبه آلفای کرونباخ ۱۵ تا پرسشنامه اول