۴۰
خطرجویی جنسی
بلی
۱۱۱
۳۰
۳۸/۸
۰۰۴/۰
خیر
۶۱
۳۸
سوء مصرف موادو الکل
بلی
۱۰۲
۳۹
۷۱/۱۷
۰۰۱/۰
خیر
۴۵
۵۴
فرضیهاول:مشکلات تنظیمهیجانی،خودانتقادی، قربانیشدن و الگوگیری از همسالان خودآسیب رسانی را پیشبینی میکنند
برای بررسی این فرضیه از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. از آنجاییکه در مدل سازی معادلات ساختاری میتوان روابط غیر مستقیم را در کنار روابط مستقیم محاسبه کرد و روابط بین متغییرهای پیش بینی کننده و پیش بینی شونده را به صورت یک مدل برازش با خطای کمینه کرد از این روش استفاده شد. برای برازش مدلی برای پیش بینی خود آسیب رسانی مستقیم و انتخاب متغییرهای مدل ابتدا به الگوی همبستگی پیرسون و همبستگی تفکیکی بین متغییرها توجه شد. براساس الگوی روابط همبستگی، رابطه معنیداری بین ناآگاهی هیجانی، وضوح ناکافی هیجانی و خودآسیبرسانی مستقیم وجود نداشت. در نتیجه این متغییرها از مدل حذف شدند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
براساس این نتایج، مدل پیش بینی خود آسیب رسانی مستقیم ارائه شد که در آن مشکلات تنظیم هیجانی نقش متغییر مستقل و خودبی کفایت پنداری، الگوگیری از همسالان و قربانی شدن نقش متغییرهای میانجی گر و تعدیل کننده را داشتند. مدل باضرایب مسیر در شکل ۱۱ نمایش داده شده است.
براساس یافته های تحلیل مسیر، مدل از برازش قابل قبولی برخوردار است (۸۷/ ۶۰= χ۲ ، ۵۸/۳ = χ۲/df ، ۹۳۵/۰= CFI ، ۹۱۵/۰ = NFI ، ۱۰۴/۰ = RMSEA و ۰۰۱/۰>P). خی دو بزرگ و معنی دار شده است و این برای یک مدل خوب برازش مناسبی نیست. شاخص RMSE بیشتر از ۸/۰ بود که نشان می دهد خطای مدل بالاتر از حد مطلوب است. در کل مدل ۲۲ ٪ از واریانس خودآسیب رسانی مستقیم را پیش بینی کرد. ضرایب مسیرها در جدول ۱۷ نمایش داده شده است.
براساس نتایج این مدل متغییرهای مشکل تنظیم هیجانی، خود بی کفایت پنداری و الگوگیری از همسالان به صورت معنی داری خودآسیب رسانی مستقیم را پیش بینی می کنند. مسیر قربانی کردن به خودآسیب رسانی مستقیم معنی دار نبود. مشکلات تنظیم هیجانی هم به صورت مستقیم و هم از طریق خود بی کفایت پنداری و الگوگیری از همسالان می توانند خودآسیب رسانی مستقیم را پیش بینی کند. متغییر خود بی کفایت پنداری با ضریب پراثرتری خودآسیب رسانی مستقیم را پیش بینی کرد.
نقص کنترل تکانه
نپدیرفتن هیجان ها
کمبود مهارت تنظیم هیجانی
مشکل هدف گزینی
۱۷/۱۳
۵۷/۱۳
مشکلات تنظیم هیجانی
خود بی کفایت پنداری
خود آسیبرسانی مستقیم
۲۲/۰
۸۶/۲
الگوگیری از همسالان
۸۹/۵