فرضیه پنجم
همچنین با بهره گرفتن از نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی دوم در بانک های دولتی و خصوصی
می توان بیان کرد که میزان اثر هویت برند بر تمایلات رفتاری به واسطه ارزش و رضایت در بانک های دولتی و خصوصی با هم برابر نیست. در بانک های دولتی میزان اثر هویت برند بر تمایلات رفتاری مشتری به واسطه ارزش و رضایت برابر 41/0 و در بانک های خصوصی برابر 61/0 می باشد که نشان دهنده تفاوت در میزان اثر غیر مستقیم هویت برند بر تمایلات رفتاری در دو نوع بانک می باشد. اثر غیر مستقیم هویت برند بر تمایلات رفتاری به واسطه ارزش و رضایت در بانک های خصوصی پررنگ تر از بانک های دولتی می باشد.
4-10- آزمون تفاوت در سطح ارزش درک شده، رضایت و تمایلات رفتاری (مراجعه مجدد و تبلیغات دهان به دهان) مشتریان بانکهای دولتی و خصوصی
در این قسمت با بهره گرفتن از آزمون T با دو نمونه مستقل، تفاوت در سطح سه متغیر وابسته ارزش درک شده، رضایت و تمایلات رفتاری در میان مشتریان دو دسته بانکهای دولتی و خصوصی سنجیده
می شود.
آزمون تفاوت در سطح ارزش درک شده مشتریان بانکهای دولتی و خصوصی
برای آزمون تفاوت در ارزش درک شده مشتریان بر مبنای خصوصی یا دولتی بودن بانکها، از آزمون T با دو نمونه مستقل استفاده شد. بر این اساس فرضهای صفر و یک این آزمون به صورت زیر بیان
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
می شود:
H0: میانگین سطح ارزش درک شده مشتریان بانکهای دولتی و خصوصی با هم برابر است.
H1: میانگین سطح ارزش درک شده مشتریان بانکهای دولتی و خصوصی با هم برابر نیست(اختلاف دارند).
نتایج مربوط به این آزمون در جداول زیر آمده است. در جدول 20-4، برای تفسیر نتایج ابتدا باید آماره F (آزمون لِوِن[418]) در نظر گرفته شود. در صورتی که سطح معنیداری یا sig بزرگتر از 05/0 باشد، فرض برابری واریانسهای دو گروه (دولتی و خصوصی) پذیرفته شده و از نتایج ردیف اول برای تفسیر اختلاف میانگینها استفاده می شود. در صورتی هم که سطح معنیداری یا sig کوچکتر از 05/0 باشد، فرض عدم برابری واریانسهای دو گروه پذیرفته شده و از نتایج ردیف دوم برای تفسیر اختلاف میانگینها استفاده می شود. با توجه به جدول 4-20، سطح معنیداری یا sig آماره F بزرگتر از 05/0 است (67/1> 05/0)، پس فرض برابری واریانسها یا ردیف اول جدول در نظر گرفته می شود. سپس در ردیف اول بر مبنای آماره t و سطح معنیداری آن میتوان اختلاف یا عدم اختلاف در میانگین سطح ارزش درک شده مشتریان بانکهای دولتی و خصوصی را بررسی کرد. با توجه به این که آماره t بزرگتر از 96/1 است (93/3> 96/1) و یا سطح معنیداری (sig)کوچکتر از 05/0 است (00/0 < 05/0)، فرض H1 تأیید می شود و به این نتیجه میرسیم که میانگین سطح ارزش درک شده مشتریان بانک دولتی با مشتریان بانک خصوصی اختلاف معنیداری دارد. میانگین ارزش درک شده مشتریان بانک دولتی و خصوصی نیز در جدول 4-21 آورده شده است که گویای اختلاف قابل توجه سطح ارزش درک شده دو گروه است. بر اساس میانگینها در این جدول مشخص میگردد که مشتریان بانکهای خصوصی ارزش درک شده بالاتری از مشتریان بانکهای دولتی دارند. به عبارت دیگر، مشتریان بانکهای خصوصی ارزش بیشتری در مقایسه با مشتریان بانکهای دولتی دریافت می کنند.
جدول4-20- آزمون تفاوت سطح ارزش درک شده مشتریان بانکهای دولتی و خصوصی
آماره F | sig | آماره t | sig (2- tailed) |
اختلاف میانگین | حدود اختلافها در اطمینان 95% | نتیجه | ||
حد پایین | حد بالا | |||||||
با فرض برابری واریانسها | 67/1 | 197/0 | 93/3 | 00/0 | 25/0- | 38/0- | 13/0- | اختلاف میانگینها |
با فرض عدم برابری واریانسها | 93/3 | 00/0 | 25/0- | 38/0- | 13/0- |