تعارضپذیری و برخورد آرا
۶۰-۵۸
یکپارچگی و انسجام
۶۳-۶۱
روایی و پایایی
روایی بیان می کند که تا چه حد ابزار مورد استفاده، مفهومی را که باید اندازه گیری مینماید و پایایی بیان می کند که تا چه حد ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان نتایج یکسانی میدهد.
روایی
روایی اصطلاحی است که به هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده است، اشاره می کند. به بیان دیگر، روایی آزمون می کند که تا چه حد ابزار تدوینی مفهوم خاص فرضی که باید اندازه گیری کند، میسنجد(دانایی فرد و همکاران،۱۳۸۷). روشهای متعددی برای تعیین روایی آزمون وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از روایی منطقی، روایی وابسته به معیار و روایی سازه
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
(رامینمهر، چارستاد؛۱۳۹۲). روایی منطقی خود شامل روایی ظاهری و روایی محتوا میباشد؛ روایی ظاهری(صوری) نشاندهنده روایی ظاهری پرسشنامه میباشد. پرسشنامه باید دارای روایی ظاهری باشد. روایی ظاهری یک شاخص ابتدایی و حداقل برای روایی منطقی بهشمار می آید، این نوع روایی نشان میدهد که عناصر مورد سنجش به طور ظاهری توانایی اندازه گیری مفهوم مورد نظر را دارند. در این پرسشنامه اطمینان حاصل شده که همه ابعاد و مؤلفه هایی که می تواند مفاهیم مورد نظر را انعکاس دهند، در سنجههای مربوط به آنها وجود دارد. روایی محتوا نشان میدهد که ابعاد و عناصر یک مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است. در این حالت کمیت و کیفیت سؤالات از نظر خبرگان مورد بررسی قرار میگیرد(رامینمهر، چارستاد، ۱۳۹۲). این کار از طریق تعیین میزان مطابقت بین سؤالهای آزمون و محتوای مورد نظر با نظرسنجی از خبرگان که شامل افرادی از اساتید گرانقدر مدیریت بوده، انجام گردیده است.
در نهایت باید متذکر شد که سؤالهای تحقیق از پرسشنامه های معروف اتخاذ شده است. در واقع در بخش بازارگرایی از پرسشنامه نارور و اسلاتر(۱۹۹۰)، در بخش چابکی استراتژیک از پرسشنامه شریفی و ژانگ(۲۰۰۱) و در بخش فرهنگ سازمانی از پرسشنامه رابینز(۱۹۹۱) استفاده شده است که با ترجمه و ویراستاری، تطابقسازی با فرهنگ ایرانی و فرهنگ حاکم بر صنعت دارو، مورد استفاده قرار گرفت. سازگاری درونی بیشتری را نشان میدهد.
در این پژوهش نیز برای تعیین روایی محتوای پرسشنامه از نظرسنجی خبرگان استفاده شد. بدین معنا که پس از طراحی پرسشنامه، طی جلساتی با تعداد ده نفر از صاحبنظران و خبرگان که دارای تخصص در حوزه بازارگرایی و استراتژی و سابقه و تجربه کاری و مطالعاتی مرتبط بودند، روایی پرسشنامه تحقیق مورد تایید قرار گرفت. همچنین پرسشنامه قبل از توزیع گسترده در یک نمونه ۳۰ تایی آزمون اولیه گردید و اصلاحات ضروری اعمال شد. از طرف دیگر جهت آزمون روایی سازه از روش تحلیل عامل تائیدی استفاده شد که به جز چند متغیر همگی از روایی بالایی برخوردار بودند. لازم به ذکر است که نتایج حاصل از آن به تفصیل در فصل چهارم ارائه شده است.
اعتبار(پایایی) پرسشنامه
قابلیت اعتماد یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سرو کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بهدست میدهد یعنی اگر از این ابزار در یک فاصلهی زمانی کوتاه چندین بار در یک گروه واحد استفاده شود نتایج حاصل مشابه و بهم نزدیک خواهد بود. از جمله تعریفهایی که برای قابلیت اعتماد ارائه شده است میتوان به تعریف ابیل و فریسبی اشاره کرد: همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی بهدست آمده است. با توجه به این امر معمولآ دامنه ضریب قابل اعتماد از صفر(عدم ارتباط) تا۱+(ارتباط کامل) است. ضریب اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگیهای با ثبات آزمودنی و یا ویژگیهای متغیر و موقتی وی را میسنجد(سرمد و همکاران،۱۳۸۶). برای محاسبهی ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی بهکار برده می شود از آن جمله میتوان به روش بازآزمایی، روش موازی، روش تنصیف و روش آلفای کرونباخ اشاره کرد. در این تحقیق برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که برای محاسبهی هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری(پرسشنامه) که سازههای مختلفی را اندازه گیری می کند، بکار میرود.
آلفای کرونباخ در قالب میانگین همبستگیهای دورنی بین آیتمهای اندازه گیری کننده مفهوم با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS محاسبه می شود که هرچه به عدد یک نزدیکتر(بیشتر از ۷/۰) باشد، پایایی
میزان پایایی پرسشنامه های این تحقیق به وسیله نرم افزار ۱۶SPSS و از روش آلفای کرونباخ بدست آمد که در جدول (۳-۲) ارائه شده است.
: پایایی تحقیق با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ
سازهها
تعداد سؤالات
ضریب آلفای کرونباخ
بازارگرایی
۱۴
۷۹/۰
چابکی استراتژیک
۱۹
۸۶/۰
فرهنگ سازمانی
۳۰
۹۰/۰
پرسشنامه کلی
۶۳
۸۵/۰
چون مقادیر آلفا در تمامی موارد بزرگتراز۷/۰ است،پرسشنامه ها از پایایی قابل قبولی برخوردار میباشند.