میرمیران(۱۳۸۵) معتقد است تنها مزیت رقابتی انسان در عصر رایانه، خلاقیت و نوآوری است، زیرا هنوز رایانه ای که دارای قوه تخیل وتصور باشد، ابداع نگردیده است.
پیامدهای مثبت و سازنده فرآیندهای خلاقیت ونوآوری موجب انعطاف پذیری، ارتقاء سطح توانایی ها و قابلیت های یادگیری سازمانی می شود. بنابراین سازمان ها نه تنها برای بهتر شدن یا افزایش کیفیت و ارتقاء، بلکه برای سازگارشدن و ادامه حیات و بقای خود همواره به خلاقیت و نوآوری نیازمند هستند( هادیزاده و فیل آبادی، ۱۳۸۴: ۶۱). به طور کلی می توان گفت که خلاقیت و نوآوری رمز بقای سازمان های امروزی است و سازمانی که فاقد این عناصرباشد دوام چندانی ندارد.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
«آمابلی»[۱۰۷] رئیس مرکز پژوهش های دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد سه عنصرخلاقیت را عبارت می داند از:
ـ مهارت های مربوط به موضوع شامل؛ دانش و شناخت ما نسبت به حقایق، اصول، نظریات آن موضوع، که از طریق استعداد، تجربه وآموزش درآن حوزه بدست می آید.
ـ مهارت های مربوط به خلاقیت شامل؛ شکستن عادت، کنار گذاشتن شیوه های فکری و عملی پیشین و استفاده از روش های جدید، به تعویق انداختن قضاوت و ارزیابی ایده ها برای جلوگیری از ضایع شدن ایده ای که در ابتدا مکن است جالب و مفید به نظر نیاید، متفاوت دیدن مسائل و مشاهده امور به شیوه تازه.
ـ انگیزه؛ توانایی یادگیری موضوعات جدید، به وضعیتِ ذهنی انسان بستگی دارد، نه به یک استعداد ذاتی و خدادادی. و این تواناییِ یادگیری، هنگامی به اوج می رسد که فرد نسبت به آن چه انجام می دهد، علاقه ای کامل و بی قید وشرط داشته باشد. این انگیزه شامل انگیزه درونی و بیرونی می شود( سعیدی کیا، ۱۳۸۵: ۶۶-۶۳).
ویژگیهای کارآفرینی
در مطالعات کارآفرینی می توان در فاکتورهایی که رفتار کارآفرینانه را تحت تأثیر قرار می دهد تمایز قائل شد. این فاکتورها فردی، محیطی و اجتماعی می باشند. مدل فاکتورهای اجتماعی پیش زمینه شخصی، پیش زمینه قومی، سطح شغلی، تجربیات ابتدای زندگی و محیط رشد فرد را می آزماید(گیب[۱۰۸]، ۱۹۹۳). در حالی که مدل فاکتورهای محیطی به فاکتورهای زمینه ای مثل ارزش دارایی، کاهش مالیات، سود غیرمستقیم، استفاده به موقع از فرصت ها در مسیر شغلی، تأثیر شرایط بازار، تحولات اجتماعی، فرهنگ اقتصادی توجه می کند(گرین و دیگران[۱۰۹]، ۱۹۹۶). از طرف دیگر فاکتورهای فردی که به مدل ویژگی ها معروف می باشد بر روی ویژگی های شخصیتی کارآفرینان تمرکز دارد(کوه[۱۱۰]، ۱۹۹۶). این مدل بر این فرض استوار است که کارآفرینان ویژگی های یکتای مشخص، طرز تلقی ها و ارزش هایی دارند که انگیزه ای در ان ها ایجاد ی کند و آن ها را از افراد عادی جدا می کند(توماس و مولر[۱۱۱]، ۲۰۰۰). در مطالعاتی که ویژگی های مدل را به کار برده است این سوالات مطرح می شود که کارآفرینان چه کسانی هستند، چرا کارآفرین شدند و ویژگی های کارآفرین موفق و ناموفق چیست(لیتونن[۱۱۲]،۲۰۰۰). مدل ویژگی ها عنصر مهمی در تحقیقات کارآفرینی است. مطالعات تحقیقاتی گوناگونی به آنالیز ویژگی های شخصیتی کارآفرینان می پردازد.
برای مثال در مطالعات انجام شده توسط انتریالگو و همکارانش[۱۱۳](۲۰۰۰) مرکز کنترل، توفیق طلبی و تحمل ابهام تعیین کننده زمینه های کارآفرینی هستند. در مطالعات انجام شده توسط استوارت و همکاران[۱۱۴](۱۹۹۸) از طرف دیگر، توفیق طلبی، تمایل به ریسک پذیری و نوآوری به عنوان عوامل تعیین کننده در تشخیص کارآفرینان از مدیران شرکتی و صاحبان کسب و کارهای کوچک به حساب می آیند. از جمله تحقیقات دیگری که درباره ویژگی های کارآفرینان انجام شده است، مطالعات لیتونن(۲۰۰۰) است. فرض اصلی تحقیق ایشان این است که کارافرین بودن اتفاقی نیست و کارآفرین بودن افراد با توجه به موفقیت های مختلف و نحوه قرارگرفتن در گروه های اجتماعی متفاوت خواهد بود. او دو متغیر انگیزه توفیق طلبی و تأکید بر کنترل را مورد آزمون قرار داد و به اعتقاد او این دو متغیر روانشناسی توضیح دهنده موفقیت کارآفرین است و همچنین جداکننده کارآفرین از غیرکارافرین. از نظر لیتونن توانایی ریسک پذیری، نوآوری دانش در زمینه فنون کار، بازار و بازاریابی، مهارت مدیریت کسب و کار، توانایی برای همکاری، برداشت خوب نسبت به کسب و کار و توانایی برای شکار فرصت، از جمله مشخصات یک کارآفرین است(لیتونن، ۲۰۰۰). زربیناتی[۱۱۵](۲۰۰۵) اذعان می دارد که از یک کارآفرین رفتارهای زیر انتظار می رود:
- جهت گیری راهبردی؛
- دست یابی به موقعیت و فرصت؛
- دسترسی به منابع؛
- کنترل منابع؛
- اصلاح ساختارهای مدیریتی؛
- انگیزش برای تشویق(زربیناتی، ۲۰۰۵: ۱۴).
به صورت کلی پس از پررنگتر شدن نقش کارآفرینان در توسعه اقتصادی، روانشناسان با هدف ارائه نظریههایی مبتنی بر ویژگیهای شخصیتی و تفاوت قائل شدن بین کارآفرینان با مدیران غیر کارآفرین، به بررسی ویژگیهای روانشناختی کارآفرینان پرداختند. مهمترین ویژگیهایی که به کارآفرینان نسبت دادهاند و در مورد آنها توافق داشتهاند در جدول ذیل ملاحظه میکنید.
جدول ۲-۴: ویژگیهای مشترک که در رویکرد ویژگیها به کارآفرینان نسبت دادهاند (فرن هام[۱۱۶]، ۱۹۹۴، به نقل از سلیمانی آقچای، ۱۳۹۰)
نام محقق اصلی | سال تحقیق | ویژگی |
مک کله لند اتکنسیون – روتر لایز – بروکهاوس باومن – سکستون، اسکیر جاکوبووتیز و وایلدر سکستون |
۱۹۶۳ ۱۹۵۷ – ۱۹۶۴ ۱۹۷۴ – ۱۹۸۰ ۱۹۸۲ ۱۹۸۲ ۱۹۸۲ |
توفیق طلبی مرکز کنترل داخلی تمایل به پذیرش مخاطرههای معتدل تحمل ابهام استقلال طلبی پرانرژی، با انگیزه، متعهد |