الف- تحقیق آزمایشی
ب- تحقیق غیر آزمایشی ( توصیفی)
الف: تحقیق آزمایشی
به منظور برقراری رابطه علت و معلولی میان دو یا چند متغیر از طرحهای آزمایش استفاده می شود،برای این منظور گروه های آزمایشی و گواه مورد نظر قرار می گیرند و از طریق آنها تفاوت میان آزمودنی ها کنترل می شود ( همان، ۱۳۷۹،)
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ب: تحقیق توصیفی ( غیرآزمایشی)
تحقیق توصیفی، شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا کمک به فرآیندتصمیم گیری باشد. تحقیق توصیفی را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:
تحقیق پیمایشی
تحقیق همبستگی
اقدام پژوهشی
مطالعه موردی
تحقیق پس رویدادی
طرح تحقیق در این پژوهش توصیفی ( غیر آزمایشی) از نوع پیمایشی می باشد. توصیفی است به این خاطر که تصویری از وضع موجود را ارائه می دهد و پیمایشی از این جهت که با گردآوری اطلاعات از جامعه آماری از طریق پرسشنامه می پردازد و با بهره گیری از روش های پیمایشی انحراف از عملکرد را نیز اندازه گیری می کند.
۳-۲-۳ در اجرای تحقیق ، مراحل زیر پیگری شده است :
۱- تدوین چار چوب مفهومی با بهره گرفتن از اطلاعات کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک موجود و مشاهده سایت های اینترنتی مرتبط .
۲- تدوین فرضیه هایی با بهره گرفتن از مبانی نظری، پیشینه تجربی تحقیق .
۳-مصاحبه با تعدادی از مدیران و کارشناسان ارشد در خصوص ترکیب و شمای کلی پرسشنامه و نحوه طراحی آن ، سئوالات مصاحبه در قالب کلی فرضیه ها و سئوالات تحقیق بوده است .
۴- طراحی ابزار پرسشنامه با همکاری و راهنمایی استاد محترم راهنما و سایر صاحبنظران و جمع آوری اطلاعات بر اساس چار چوب نظری و فرضیه های تحقیق .
۵- نتایج بدست آمده و یافته های تحقیق با بهره گرفتن از دانش موجود و با راهنمایی استاد محترم راهنما و اساتید مبتنی بر نتایج تحقیق ارائه گردیده است .
۶- پیشنهاد هایی مبتنی بر نتایج تحقیق ارائه گردیده است .
۳-۳ جامعه آماری و حجم نمونه مورد تحقیق
جامعه آماری به کل افرادی گفته می شود که از جهات ویژه ای که به موضوع تحقیق مربوط می شود دارای صفات مشترک بوده و مشمول نتایج پژوهش، چارچوب جامعه آماری آن تحقیق را مشخص و روشن کند تا هم تکلیف خودش معلوم باشد و هم بتواند آن را هم بتواند آن را به سادگی به دیگران معرفی نماید. جامعه آماری را جامعه هدف نیز می گویند ( خاکی، غلامرضا، ۱۳۸۴).
قلمرو موضوعی تحقیق: باتوجه به بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر رفتار حرفه ای حوزه منابع انسانی، فلذا قلمرو موضوعی تحقیق مورد نظر منابع انسانی الکترونیک می باشد.
قلمرو مکانی تحقیق: این تحقیق شامل مجموعه مدیران ، معاونین ، کارشناس مسئولین و کارشناسان حوزه منابع انسانی استانداری تهران و فرمانداریهای تابعه می باشد که تعداد آنها ۱۶۲ نفر بوده و با توجه به محدود قابلیت دسترسی جامعه آماری ، جمع آوری اطلاعات به شیوه تمام شماری می باشد و کل جامعه اماری را شامل می شود.
قلمرو زمانی: قلمرو زمانی تحقیق در سال ۹۲-۹۳ می باشد.
۳-۴ نمونه و نمونه گیری
نمونه تحقیق حاضر از نوع غیر احتمالی و انتخابی است. قصد اساسی در این تحقیق ارزیابی اثرات استقرار سیستم فناوری اطلاعات بر دسته ای از متغیر های دیگر است. با این اوصاف لازم است تنها آن دسته از کارکنان سازمان به عنوان اعضای نمونه پذیرفته شوند که از چنین سیستمی بر خوردارند.
هر گاه مسائل عملی مانع از انتخاب نمونه احتمالی باشد ، می توان به طرق دیگری در پی نمونه ای معرف بر آمد . می توان در پی پاره گروهی بود که نماینده کل جمعیت است . در این صورت مشاهدات به این پاره گروه منحصر شده و نتیجه گیری از داده ها به کل جمعیت تعمیم داده می شود ( میلر ص ۲۱۰ – ۲۰۹ ، ۱۳۸۰ )
۳-۵ بر آورد حجم نمونه
بر اساس قواعد بر آورد حجم نمونه ، بررسی آماری در نمونه گیری قضاوتی ( تعمدی) ( مولر و همکاران ، ص ۴۰۵ ، ۱۳۸۷ ) و غیر احتمالی تمام توصیف و حجم نمونه برابر با حجم تعیینی پژوهشگر خواهد بود در تحقیق حاضر ۱۶۲ تن از کارکنان حوزه منابع انسانی استانداری و فرمانداریهای تابعه، با تکمیل پرسشنامه تهیه شده پژوهشگر ، به ارزیابی سیستم فناوری اطلاعات بر متغیر های تعیین شده پرداختند .
۳-۶ معرفی ابزار های جمع آوری اطلاعات
ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیق حاضر عبارتند از : مصاحبه و پرسسشنامه
۳-۶-۱ مصاحبه
مصاحبه با تعدادی از مدیران و کارشناسان ارشد استانداری و حوزه ستادی آن در خصوص ترکیب و شمای کلی پرسشنامه و نحوه طراحی آن . سئوالات مصاحبه در قالب کلی فرضیه ها و سئوالات تحقیق قرار داشته و منجر به طراحی پرسشنامه تحقیق شده است .
۳-۶-۲ پرسشنامه
پرسسشنامه به عنوان یکی از متداول ترین ابزار ها جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی ، عبارتی است از مجموعه ای از پرسشنامه هدف مدار که با بهره گیری از مقیاس های گوناگون ، نظر دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار می دهد . در ساختن یک پرسشنامه باید به چهار جنبه توجه شود :
الف ) انتخاب موضوع سوالها
ب) محتوای سوال .
ج )جمله بندی پرسش ها.
د) انتخاب نوع سوال ( خاکی ، ص ۲۴۲: ۱۳۸۲ ).
۳-۶-۲-۱ معرفی پرسشنامه
پرسشنامه تحقیق حاضر تلفیقی از مطالعات نظری ادبیات تحقیق و استفاده از تحقیقات حاضر برای بدست آوردن شاخص ها و مصاحبه با تعدادی از مدیران و کارشناسان ارشد در خصوص ترکیب و شمای کلی پرسشنامه و نحوه طراحی آن می باشد.
به منظور حصول اطمینان در خصوص ابزار تحقیق و بررسی صحت آن پرسشنامه در بین ۳۰ نفر از کارکنان بصورت آزمایشی توزیع و پس از رفع اشکالات آن ، پرسشنامه نهایی بر این اساس منطقی که لازم است ارزیابی های خود را در قالبی دقیق تر از یک ارزیابی صرفاً کلی در اختیار پژوهشگر قرار دهند ، طراحی شد .
به منظور ارزیابی اثر متغیر مستقل فناوری اطلاعات بر هر یک از متغیر های وابسته، نحوه امتیاز دهی به پرسشنامه هم از امیتاز ۱ تا ۵ بوده و با توجه به باز گشت ۱۴۸پرسشنامه ، از ۱۶۲ پرسشنامه داده شده ، ارزیابی نهایی نیز در میان این ۱۴۸
پرسشنامه برگشتی انجام گرفته است.
۳-۶-۲-۲ چگونگی طراحی نهایی پرسشنامه:
برای طراحی پرسشنامه ابتدا از مباحث و تئوریهای مطرح شده درفصل دوم پایان نامه، شاخص های مربوط به هر متغیر شناسایی شده و استخراج گردید، سپس از طریق مصاحبه با چندین نفر از کارکنان و صاحب نظران، سوالاتی برای هر یک از این شاخصها تهیه شد. همچنین جهت تحلیل جمعیت شناختی سوالاتی هم درمورد اطلاعات جمعیتی کارکنان در نظر گرفته شد. در واقع سولات پرسشنامه به دو قسمت تقسیم شده است: قسمت اول سوالات مربوط به مشخصات عمومی کارکنان می باشد که شامل سوالاتی از قبیل: سن و جنسیت و سابقه و … می باشد. در قسمت دوم سوالات تخصصی مربوط به هر یک از شاخصها مطرح شده است. در این قسمت به دلیل ماهیت فرضیه ها برای هر شاخص دو سوال مطرح شده است که یکی مربوط به قبل از به کارگیری فناوری اطلاعات در سازمان و دیگری مربوط به بعد از بکارگیری فناوری اطلاعات می باشد. همچنین از بین مدلهای مشهور لیکرت، اوزگود، بوگاردوس، تریستون و گاتنم، از طیف لیکرت که کارآمدترین طیف ارزیابی نگرش در میان طیف های موجود است، استفاده شده است.
۳-۷ روایی[۶۶] و پایانی[۶۷]