62
- امكانات سخت افزاري و نرم افزاري موجود در سازمان
- 2248 دستگار رایانه از 5 مدل موجود در بازار که به غیر از مرکز اطلاع رسانی و حوزه ریاست مابقی سیستم ها بوسیله شبکه اینترانت به یکدیگر در معاونتهای مختلف ارتباط دارند .
- تعدادساختمانهاي سازمان : 93 ساختمان
- تعداد خودروهای سازمانی : 256 خودرو داخلی و خارجی با مدلها و برندهای مختلف
- تمامی اطاقها و ساختمانها مجهز به دستگاه های تردد، گیت های تردد، امکانات دیگر اداری به صورت کامل و … می باشند .
- وجود کتابخانه در معاونت ها با کتابهای انتشار شده توسط سازمان و دیگر مراکز علمی و …
- محل سازمان: بزرگراه رسالت، روبروی مصلای تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
63
فصل سوم
روش شناسایی تحقیق
(متدولوژی)
مقدمه
دستيابي به هدفهاي علم و شناخت علمي ميسر نخواهد بود مگر زماني كه با روششناسي درست صورت پذيرد. دكارت[1] در اثرش تحت عنوان «گفتار در روش» روش را راهي ميداند كه به منظور دستيابي به حقيقت در علوم بايد پيمود. در عرف دانش نيز روش را مجموعه شيوهها و تدابيري دانستهاند كه براي شناخت حقيقت و بركناري از لغزش بكار برده ميشود.(ساروخاني، 1378، 124)
انتخاب روش انجام تحقیق بستگی به اهداف، ماهیت موضوعی تحقیق و امکانات اجرائی آن نيز دارد، در تحقیق حاضر با توجه به هدف آن که بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، و با عنایت به کاربردی بودن آن تلاش مضاعفی به عمل آمده تا از اصول علمی برای حل مسأله استفاده شود كه به صورت پيمايشي مقطعي انجام گرديده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در اين فصل ابتدا به بيان روشي كه تحقيق برپايه و اساس آن انجام پذيرفته ميپردازیم سپس جامعه آماري پژوهش را معرفي كرده، نمونه و روش نمونهگيري و ابزار تحقيق و روش جمعآوري دادهها را بيان مينمايم.
3-1- نوع و روش تحقيق:
تحقیق حاضر از نظر نتیجه مورد انتظار از آن پژوهشی کاربردی است، چرا که هدف اصلی از اجرای آن حل یک معضل و مشکل عملی و ایجاد بهبود و به کمال رساندن رفتار ها، روش ها، ابزارها، ساختارها و الگو های مورد استفاده است(طبیبی،1388). به این منظور طی تحقیق حاضر از منطق قیاسی و روش های گردآوری و تحلیل داده ها از طریق پرسشنامه و با تکیه بر روش های آماری استفاده خواهد شد، از این رو می توان تحقیق حاضر را از نظر فرایند اجرا تحقیقی توصیفی- پیمایشی قلمداد نمود(پولیت هنگر،1995). طی این پژوهش گردآوری داده ها در مورد متغیرهای مورد نظر تحقیق در یک مقطع خاص از زمان از طریق نمونه گیری از جامعه کارکنان مرتبط انجام پذیرفته و با بهره گرفتن از نتایج حاصل از آن به توصیف جامعه بر اساس متغیرهای مورد نظر در آن مقطع زمانی مبادرت می گردد، از این رو تحقیق حاضر را از نظر زمانی پژوهشی مقطعی طبقه بندی می گردد (سرمد و دیگران،1383).
65
از نظر هدف، این پژوهش را می توان پژوهشی تحلیلی و از نوع تجربی طبقه بندی نمود، چرا که با هدف آزمودن فرضیه ای مشخص طراحی شده است و به بررسی روابط علت و معلولی میان متغیرهای تعریف شده می پردازد(طیبی،1388). به منظور دستیابی به اهداف تحقیق حاضر مبنی بر شناخت عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، روابط میان متغیرهای تحقیق از طریق تعیین ضریب مسیر مورد بررسی قرار گرفته است.
از این رو و با توجه به ضرورت بررسی ضریب مسیر و روابط میان متغیر ها در فرایند این پژوهش، تحقیق حاضر را می توان به عنوان یک پژوهش توصیفی - پیمایشی طبقه بندی نمود.(دلاور،1389)
3-2- مدل مفهومی تحقیق:
مدل مفهومی یک الگوی مفهومی است، مبتنی بر روابط تئوریک میان شماری از عواملی که در مورد مسئله مورد پژوهش با اهمیت تشخیص داده شده اند. این نظریه با بررسی سوابق پژوهشی در قلمرو مسئله به گونه ای منطقی جریان پیدا می کند. در انتخاب چارچوب نظری به طور معمول باید به تبع جهت یابی که پرسش آغازین ترسیم کرده است و کیفیت اطلاعات حاصله از مطالعات عمل کرده و چارچوب نظری مناسب را برگزینیم.
مدل مفهومی پژوهش از بلانچارد، کارلوس و راندولف(1378 ) اقتباس شده است. رویکرد آنها يك رويكرد ارتباطي درغالب سه كليد توانمندسازي است که عبارتند از:
- سهيم شدن دراطلاعات با همه افراد سازمان:
- اطلاعات مربوط به عملكرد شركت را در اختيار همه كاركنان قرار دهيد و به افراد كمك كنيد تا كسب وكار را درك كنند.
- از طريق سهيم شدن در اطلاعات اعتماد به وجود آوريد.
- امكانات نظارت خودكار را ايجاد كنيد.
- اشتباهات را به عنوان فرصتي براي يادگيري بدانيد.
66
3-2-2- ازطريق مرزبندي ها، خودمختاري به وجودآوريد:
- تصاوير بزرگ و كوچك را روشن كنيد.