نوع سفر
با تور مجوزدار
۹۳.۹%
انگیزه از سفر
زیارت
۸۸.۸%
با تور بدون مجوز
۳.۲%
گردش و تفریح
۰
با دوستان به صورت شخصی
۲.۶%
علاقه به اماکن فرهنگی و تاریخی
۲.۳%
تنهایی به صورت شخصی
۰.۳%
زیارت و تجارت
۸.۴%
در پاسخ به سوال چندمین بار است به کشور عراق برای زیارت مسافرت میکنید ۵۹.۴ درصد از پاسخگویان گزینه اولین بار، ۲۶.۸ درصد از پاسخگویان گزینه دومین بار، ۸.۱ درصد از پاسخگویان گزینه سومین بار و ۵.۲ درصد گزینه بیشتر از سه بار را انتخاب نموده اند (جدول ۴-۲).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
شکل (۹-۴): تعداد سفر گردشگران
از نظر مدت اقامت گردشگران در چهار طبقه تقسیم بندی شده اند ۱) گردشگرانی که یک هفته در کشور عراق اقامت داشته اند ۲) گردشگرانی که برای ده روز در کشور عراق اقامت داشته اند ۳) گردشگرانی که برای دو هفته در کشور عراق اقامت داشته اند و ۴) گردشگرانی که برای بیش از دو هفته در کشور عراق اقامت داشته اند که از نظر فراوانی گروه دوم، با ۷۶.۴ درصد بیشترین سهم را بین پاسخگویان دارند و پس از آن گروه اول با ۲۱.۶ درصد در اولویت دوم قرار گرفته است (شکل۱۰-۴).
شکل (۱۰-۴): مدت اقامت گردشگران
از نظر نوع سفر نیز گردشگران به چهار زیرگروه تقسیم بندی شده اند ۱) گردشگرانی که با تور مجوزدار به کشور عراق سفر کرده اند ۲) گردشگرانی که با تور بدون مجوز به کشور عراق سفر کرده اند ۳) گردشگرانی که با دوستان به صورت شخصی به کشور عراق سفر کرده اند و ۴) گردشگرانی که به تنهایی به صورت شخصی به کشور عراق سفر کرده اند. بررسی فراوانی این زیر گروه ها نشان میدهد که گروه اول یعنی گردشگرانی که با تور مجوزدار سفر کرده اند با ۹۳.۹ درصد بیشترین سهم را در بین پاسخگویان دارا میباشد. ۳.۲ درصد از پاسخگویان در گروه دوم، ۲.۶ درصد در گروه سوم و تنها ۰.۳ درصد در گروه چهارم قرار دارند (شکل۱۱-۴).
شکل(۱۱-۴): نوع سفر
از نظر هدف از سفر ۸۸.۸ درصد از پاسخگویان گزینه زیارت، ۲.۳ درصد گزینه علاقه به اماکن تاریخی و فرهنگی، ۸.۴ درصد گزینه زیارت و تجارت را برگزیدهاند. و هیچ یک از پاسخگویان گزینه گردش و تفریح را انتخاب نکرده اند(شکل ۱۲-۴).
شکل(۱۲-۴): هدف از سفر
۴-۳- سنجش رضایت گردشگران با مدل HOLSAT
محصول توریسم مذهبی کشور عراق در چهار بخش، محیط و جاذبه مقصد، تسهیلات و خدمات مقصد، دسترسی مقصد و تصویر از مقصد مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور بررسی و اندازه گیری رضایت گردشگران از ابعاد محصول گردشگری اقدام به تعریف مولفههایی برای هر کدام از این چهار بعد مذکور گردیده است.
به منظور محاسبه سطوح رضایت گردشگران از مؤلفه های مطرح شده، ابتدا میانگین هر یک از مؤلفه ها در دو قسمت انتظارات و عملکرد از طریق نرمافزار SPSS محاسبه شده است و در مرحله بعدی نمودار انتظارات و عملکرد مطابق با میانگینهای بدست آمده در نرمافزار Excel ترسیم شده است.
به منظور روشن شدن وضعیت انتظارات گردشگران (برآورده شدن یا نشدن و یا تطابق بین برآورده شدن یا نشدن) از مؤلفه های جاذبه مقصد، از ماتریس مدل HOLSAT یعنی ماتریس انتظارات بر عملکرد استفاده می شود. در این ماتریس محور عمودی به عنوان انتظارات و محور افقی به عنوان عملکرد مقصد است، یافتن نقطه تلاقی میانگین انتظارات و عملکرد در روی این ماتریس نشاندهنده برآورده شدن انتظارات (Win)، برآورده نشدن انتظارات (Lose) و یا تطابق نزدیک دو مورد مطرح است (Draw) (زینلی،۵۱:۱۳۹۳).
محیط و جاذبه مقصد شامل برنامههای ارائه شده مذهبی معنوی و رفتار و برخورد مردم عراق میباشد. به خاطر ماهیت این پژوهش و شرایط کشور عراق جاذبههای معنوی درنظر گرفته شده است و از درنظر گرفتن جاذبههای طبیعی و فیزیکی و ظاهری خودداری شده است. مقایسه میانگین انتظارات و عملکرد برای مؤلفههای جاذبه گویای آن است که تفاوت میانگین در دو گویه آن یعنی برنامه های زیارت مثبت و برای رفتار و برخورد مردم عراق منفی بوده است جدول (۳-۴). این بدان معنی میباشد که انتظارات گردشگران در رابطه با برنامه های معنوی و زیارتی که در سطح بالایی نیز قرار داشته برآورده شده است اما انتظارات آنها در رابطه با رفتار و برخورد مردم عراق برآورده نشده است.
جدول (۳-۴):انتظارات، عملکرد و سطح رضایت از محیط و جاذبه مقصد
محیط و جاذبه مقصد
سطح رضایت
عملکرد
انتظارات
عملکرد- انتظارات
میانگین
میانگین