ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ 140
ﺟﺪول : 37-4 ﺟﺪول ﻧﺘﺎﯾﺞ اﺟﺮاي ﻣﺪل ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ ﻣﯿﺎن ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺗﺒﺎدل ﮔﺮا و ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي
ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ 141
ﺟﺪول : 38-4 ﺟﺪول ﻧﺘﺎﯾﺞ اﺟﺮاي ﻣﺪل ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ ﻣﯿﺎن ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺗﺤﻮل ﮔﺮا و ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي
ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ 142
ﺟﺪول : 1-5 ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﺎت 159
ح
ﻓﺼﻞ اول
ﮐﻠﯿﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ
ﻓﺼﻞ اول- ﮐﻠﯿﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ 2
-1-1 ﻣﻘﺪﻣﻪ
در اﯾﻦ ﻓﺼﻞ از ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﺑﻪ ﺑﯿﺎن ﻣﺴﺎﻟﻪ اﺻﻠﯽ ﭘﮋوﻫﺶ و ﺗﺸﺮﯾﺢ و ﺑﯿﺎن ﻣﻮﺿﻮع، ﺿﺮورت اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻘﯿﻖ، اﻫﺪاف ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺳﭙﺲ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎي ﺗﺤﻘﯿﻖ اراﺋﻪ ﻣﯽ ﮔﺮدد. در اداﻣﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﺎي ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﻼﺻﻪ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و در ﭘﺎﯾﺎن ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﻗﻠﻤﺮو ﺗﺤﻘﯿﻖ اراﺋﻪ ﻣﯽ ﮔﺮدد.
-2-1 ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﻮﺿﻮع و ﺑﯿﺎن ﻣﺴﺎﻟﻪ
در ﺷﺮاﯾﻄﯽ ﮐﻪ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎرﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻮي ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺷﺪن ﭘﯿﺶ ﻣﯽ روﻧﺪ، ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﻓﺰاﯾﺶ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎﯾﺸﺎن در دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻌﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ آﻧﻬﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻗﺪرت رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺧﻮد را اﻓﺰاﯾﺶ دﻫﻨﺪ. ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺟﻬﺖ دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ، داﻧﺶ اﺳﺖ. در ﻫﻤﯿﻦ راﺳﺘﺎ اﺳﺘﻔﺎده رو ﺑﻪ رﺷﺪ از داﻧﺶ در ﮐﺴﺐ و ﮐﺎرﻫﺎ، ﺳﻬﻢ زﯾﺎدي در ﻇﻬﻮر ﺗﺌﻮري ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ (اراﻧﺪا و ﻓﺮﻧﺎﻧﺪز1، (2002 و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺗﺌﻮري ﯾﮑﯽ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ در ادﺑﯿﺎت ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﻣﺤﻘﻘﺎن زﯾﺎدي اﺷﺎره ﻧﻤﻮده اﻧﺪ ﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﺮاي دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در اﻗﺘﺼﺎد ﺑﺎﯾﺪ داﻧﺶ درون ﺧﻮد را ﺳﺎزﻣﺎن دﻫﻨﺪ، ﭼﺮا داﻧﺶ ﯾﮑﯽ از ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬارﺗﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ در دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ در دﻧﯿﺎي اﻣﺮوز اﺳﺖ. ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ اﺳﺎﺳﯽ در ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن، ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺑﯿﻦ اﻓﺮاد ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ.
از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﻋﻤﻠﯽ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺧﺼﺎﯾﺺ ﻓﺮدي اﺳﺖ، ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ در واﻗﻊ ﻧﻘﺸﯽ ﺗﺸﻮﯾﻘﯽ و ﻧﻪ اﺟﺒﺎري در ﻫﺪاﯾﺖ آن ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ. ﻣﮏ درﻣﻮت2 در ﺳﺎل 2000 ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺟﻮ و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ ﮐﻨﻨﺪه اي را در ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻬﯿﺎ ﺳﺎزﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ اﻧﮕﯿﺰش ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺷﺎن ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ. از اﯾﻨﺮو اﻋﺘﻘﺎد ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺒﮏ
Aranda and Fernandez ١ McDermott ٢
ﻓﺼﻞ اول- ﮐﻠﯿﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ 3
رﻫﺒﺮي ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺮ روي روﺷﯽ ﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺧﻮد را ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽ دﻫﻨﺪ، اﺛﺮي ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ دارد، ﭼﺮا ﮐﻪ رﻫﺒﺮ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻤﻮﻧﮥ ﺑﺎرزي ﺑﺮاي ﮐﺎرﻣﻨﺪان ﺑﺎﺷﺪ. اﺧﯿﺮا ﻣﺤﻘﻘﺎن زﯾﺎدي اﻫﻤﯿﺖ رﻫﺒﺮي در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ را ﺑﯿﺎن ﻧﻤﻮده اﻧﺪ (ﺑﺮاي ﻣﺜﺎل ﭼﻦ و ﺑﺎرﻧﺲ3،
(2006 وﻟﯿﮑﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﮐﻤﯽ ﺑﻪ ﺟﺰﺋﯿﺎت آن ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺰﺋﯿﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﺸﺨﺺ ﺧﻮاﻫﺪ ﻧﻤﻮد ﮐﻪ ﮐﺪام ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮي ﺑﺮ روي ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ دارد.
از ﺳﻮﯾﯽ دﯾﮕﺮ از ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺑﺴﯿﺎري از ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎ در ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺎﺛﯿﺮ دارد ﯾﺎد ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﮐﻨﺎر ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ، ﯾﮑﯽ از ارﮐﺎن ارﺗﻘﺎ داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﻋﺪم ﺗﻮﺟﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﯾﮑﯽ از ﻧﻘﺼﺎن ﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ آﻧﻬﺎ را از ﻣﺴﯿﺮ دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺣﺪاﮐﺜﺮ داﻧﺶ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ذﺧﺎﯾﺮ داﻧﺶ دور ﻣﯽ دارد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ آن و ﮐﻨﺪ و ﮐﺎو ﺟﻮاﻧﺐ آن ﺿﺮورﺗﯽ اﻧﮑﺎر ﻧﺎﺷﺪﻧﯽ ﺑﺮاي دﻧﯿﺎي ﺷﺪﯾﺪا رﻗﺎﺑﺘﯽ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻨﺠﺎ ﻣﯽ ﺗﻮان راﺑﻄﻪ اي ﻣﺘﻨﺎﻇﺮ ﻣﯿﺎن وﻇﺎﯾﻒ رﻫﺒﺮان و ﺗﺌﻮري ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮﻗﺮار ﻧﻤﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ دو ﻋﺎﻣﻞ اﺻﻠﯽ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺧﻮاﻫﯿﻢ ﭘﺮداﺧﺖ ﮐﻪ آﯾﺎ اﯾﻦ دو ﻋﺎﻣﻞ ﺗﺎﺛﯿﺮي ﺑﺮ اﻧﮕﯿﺰه ﮐﺎرﻣﻨﺪان ﺑﺮاي اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ داردﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ،. ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﯾﺎﻓﺘﻦ ﭘﺎﺳﺦِ ﺳﻮال ﻫﺎي زﯾﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ:
ﺳﻮال اﺻﻠﯽ -1 آﯾﺎ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد ؟
ﺳﻮال ﻓﺮﻋﯽ -1-1 آﯾﺎ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﺑﻌﺪ ﺳﺎﺧﺘﺎري ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد؟
ﺳﻮال ﻓﺮﻋﯽ -2-1 آﯾﺎ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﺑﻌﺪ راﺑﻄﻪ اي ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد؟ ﺳﻮال ﻓﺮﻋﯽ -3-1 آﯾﺎ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﺑﻌﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد؟
ﺳﻮال اﺻﻠﯽ -2 آﯾﺎ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد ؟
Chen & Barnes ٣
ﻓﺼﻞ اول- ﮐﻠﯿﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ 4
ﺳﻮال ﻓﺮﻋﯽ -1-2 آﯾﺎ ﺑﻌﺪ ﺳﺎﺧﺘﺎري ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ
داري دارد ؟
ﺳﻮال ﻓﺮﻋﯽ -2-2 آﯾﺎ ﺑﻌﺪ راﺑﻄﻪ اي ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ
داري دارد ؟
ﺳﻮال ﻓﺮﻋﯽ -3-2 آﯾﺎ ﺑﻌﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ
داري دارد ؟
ﺳﻮال اﺻﻠﯽ -3 آﯾﺎ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد ؟
ﺳﻮال ﻓﺮﻋﯽ -1 -3 آﯾﺎ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺗﺤﻮل ﮔﺮا ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد.
ﺳﻮال ﻓﺮﻋﯽ -2 -3 آﯾﺎ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺗﺒﺎدل ﮔﺮا ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد.
ﺳﻮال ﻓﺮﻋﯽ -3-3 آﯾﺎ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي اﻧﻔﻌﺎﻟﯽ ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﻨﻔﯽ و ﻣﻌﻨﯽ داري دارد.
ﺳﻮال اﺻﻠﯽ -4 آﯾﺎ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ از ﻃﺮﯾﻖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﯿﺶ از ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ اﺳﺖ ؟
ﺳﻮال ﻓﺮﻋﯽ -1-4 آﯾﺎ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﻌﺪ ﺳﺎﺧﺘﺎري ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﯿﺶ از ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ اﺳﺖ ؟
ﺳﻮال ﻓﺮﻋﯽ -2-4 آﯾﺎ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﻌﺪ راﺑﻄﻪ اي ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﯿﺶ از ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ اﺳﺖ ؟
ﺳﻮال ﻓﺮﻋﯽ -3-4 آﯾﺎ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﻌﺪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﯿﺶ از ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ اﺳﺖ ؟
-3-1 اﻫﻤﯿﺖ و ﺿﺮورت ﺗﺤﻘﯿﻖ
ﺑﺎ ﮔﺬر از اﻧﻘﻼب ﺻﻨﻌﺘﯽ و ورود ﺑﻪ ﻫﺰاره ﺟﺪﯾﺪ ، دﯾﮕﺮ ﻣﻮﺗﻮر رﺷﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ و ﻧﯿﺮوي اﻧﺴﺎﻧﯽ ﯾﺪي ﻣﺤﺪود ﻧﻤﯽ ﮔﺮدد. ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮ رﺷﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ در ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ، داﻧﺶ اﺳﺖ.
ﻓﺼﻞ اول- ﮐﻠﯿﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ 5
اﻣﺮوزه دﯾﮕﺮ ﻫﻤﻪ ﮔﺮوه ﻫﺎي ﮐﺎري و ﻋﻠﻤﯽ اذﻋﺎن دارﻧﺪ ﺑﺮاي اﯾﻨﮑﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ در دﻧﯿﺎي رﻗﺎﺑﺖ، ﺣﻀﻮر ﻣﺴﺘﻤﺮ و ﭘﺎﯾﺪار داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﺣﻮل ﻣﺤﻮر ﻋﻠﻢ و داﻧﺶ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮐﻨﻨﺪ(ﮔﺎﻧﺪي4،
.(368 : 2004 ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ داﻧﺶ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﯾﮏ ﻣﻨﺒﻊ ﺑﺮاي ﮐﺴﺐ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد، ﺑﻠﮑﻪ در واﻗﻊ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻨﺒﻊ آن ﻣﯽ ﮔﺮدد.
از زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ اﻧﺒﺎﺷﺖ داﻧﺶ ﯾﮏ ﻣﺸﺨﺼﮥ ارﺛﯽ اﻧﺴﺎن اﺳﺖ (داوﻧﭙﻮرت و ﭘﺮوﺳﺎك5، 1998،)رﻓﺘﺎر ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﻓﻘﻂ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺸﻮﯾﻖ ﺷﻮد ﺗﺎ اﯾﻨﮑﻪ ﺗﺤﮑّﻢ ﺷﻮد. در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ اﮐﺜﺮ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺧﻮد را ﺑﺮ ﻋﻮاﻣﻞ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﺳﺨﺖ اﻓﺰاري ﺗﺴﻬﯿﻞ ﮔﺮ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﻗﺮار داده اﻧﺪ، ﺗﻌﺪاد اﻧﺪﮐﯽ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺤﺮك ﻫﺎي ﺗﺸﻮﯾﻘﯽ ﺑﺮ ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﻧﺪ. رﻫﺒﺮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬارﺗﺮﯾﻦ اﻓﺮاد از ﻧﻈﺮ اﻧﮕﯿﺰﺷﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن، ﻧﻘﺸﯽ ﻣﻬﻢ در ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ دارﻧﺪ. ﺗﺸﺨﯿﺺ و درك اﯾﻨﮑﻪ ﮐﺪام ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ روي ﻧﯿﺖ ﮐﺎرﻣﻨﺪان ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ اﺛﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺳﻬﻢ وﯾﮋه اي در داﻧﺶ ﻣﺎ درﺑﺎره ﻋﻤﻠﯿﺎت ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ .
ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اﻫﺪاف اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:
-
- ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي ﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ
- ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ