۳-۵-۱ نحوه امتیازبندی پرسشنامه
برای رتبه بندی داده های این پژوهش از مقیاس رتبهای استفاده شده است. در این روش از پاسخگو خواسته شد که میزان موافقت یا مخالفت خود را با هر گویه، بر مبنای یک طیف مشخص نمایند. از طریق این مقیاس میتوان حساسیت، تعقل و باور پاسخدهنده را تعیین نمود. در این پرسشنامه از یک مقیاس ۵ گزینهای استفاده شده است که ارزش عوامل مقیاسی برای این پرسشنامه از کاملاّ موافقم (۱) تا کاملاّ مخالفم (۵) امتداد خواهد یافت.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۶ روایی
مقصود این است که آیا ابزار اندازهگیری موردنظر میتواند ویژگی و خصوصیتی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازهگیری کند یا خیر؟ به عبارت دیگر مفهوم روایی[۵۰] به این سوال پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. همینطور پرسشنامهای که همه وجوه موضوع مورد تحقیق را در بر نگیرد قطعا دارای روایی مطلوبی نیست. نظر کارشناسان و خبرگان میتواند کمک خوبی برای بهبود روایی ابزار اندازهگیری باشد. موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیریهای نامتناسب میتواند هر پژوهش علمی را بیارزش سازد.
در این پژوهش از روایی محتوایی برای پرسشنامه استفاده شده است که به چند نفر از استادان گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه و همچنین مدیران شرکت های خدماتی و تولیدی شهر کرمانشاه داده شد و با توجه اطلاحات محتوایی به عمل آمده از آن، پرسشنامه نهایی تنظیم شد.
۳-۷ پایایی
پایایی[۵۱] با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. به عبارت دیگر، «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است» چقدر است. به بیان دیگر اگر ابزار اندازهگیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار به یک گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازهگیری پایایی شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده میکنیم. دامنه ضریب پایایی از صفر تا ۱+ است. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است.
در این پژوهش برای سنجش و اندازه گیری پایایی متغیرها از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار و نتایج آن به شرح جدول ۳-۴ می باشد:
جدول ۳-۴ مقادیر آلفای کرونباخ به تفکیک هر یک از مؤلفه ها
عوامل | مقدار آلفای کرونباخ |
قابلیت های شبکه اجتماعی | ۸۲۰/۰ |
عوامل تکنولوژیکی | ۷۹۰/۰ |
عوامل سازمانی | ۸۱۰/۰ |
استفاده از شبکه اجتماعی | ۸۳۰/۰ |
اثربخشی فعالیت های بازاریابی | ۷۸۰/۰ |
عملکرد فروش | ۷۴۰/۰ |
کل | ۸۰۱/۰ |
۳-۸ روشها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها
در این پژوهش برای ارائه ی آمار توصیفی و همچنین آزمون نرمال بودن داده ها و آزمون همبستگی از نرمافزارSPSS و برای آزمون فرضیات و روایی سازه و تعیین بار عاملی سؤالات پرسشنامه از نرم افزار معادلات ساختاری آموس استفاده شده است.
نرمافزار آموس یک محصول نرم افزاری است که به منظور برآورد و آزمون مدلهای معادلات ساختاری طراحی شده است. این نرمافزار با بهره گرفتن از همبستگی و کوواریانس بین متغیرهای اندازه گیری شده، میتواند مقادیر بارهای عاملی، واریانسها و خطاهای متغیرهای مکنون را برآورد یا استنباط کند، و از آن میتوان برای اجرای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی مرتبه دوم، تحلیل عاملی تاییدی و همچنین تحلیل مسیر(مدل یابی علّی با متغیرهای مکنون) استفاده کرد. هر گاه در یک تحقیق تعداد نسبتا زیادی متغیر وجود داشته باشد، یافتن رابطهها و یا به عبارت دیگر همبستگی بین این متغیرها به روشهای معمولی بسیار مشکل و گاه ناممکن میباشد.