-
-
- ارزیابی عملکرد از منظر مشتری روش BSC برای سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
وجود دارد .
- ارزیابی عملکرد از منظر فرایند داخلی روش BSC برای سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم وجود دارد .
- ارزیابی عملکرد از منظر رشد و یادگیری روش BSC برای سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم وجود دارد.
۲-۲۹ خلاصه فصل دوم
در ابتدای فصل دوم مباحث مرتبط با ارزیابی عملکرد سازمان و کارت امتیازی متوازن تشریح گردیده و سپس مبانی نظری تحقیق بیان شده و پس از ارائه مفاهیم بنیادی موضوع تحقیق، تحقیقهای مختلفی که در رابطه با ابعاد مختلف موضوع تحقیق انجام گرفته مورد بررسی قرار گرفته است.
در ادامه، فصل سوم، روش تحقیق را مورد بحث و بررسی قرار میدهد. در فصل سوم، ابتدا فرضیه های آماری و متغیرهای تحقیق وهمچنین نحوه اندازه گیری آنها، جامعه آماری، نمونه های آماری و روش جمع آوری داده ها و در نهایت روش آزمون فرضیه ها تشریح خواهدشد.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه
تحقیق عبارت است از فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین. در انجام دادن تحقیق، به منظور کسب شناخت، باید مجموعهای از گزارهها، را تدوین کرد سپس آنها را مورد آزمون قرار داد یا پاسخ آنها را فراهم آورد. براین اساس، روش تحقیق وسیله یا طریقه تعیین این امر است که چگونه یک گزاره تحقیق مورد تأیید قرار میگیرد یا رد میشود. در روش تحقیق چهارچوب عملیات یا اقدامات جستجوگرانه برای تحقق هدف تحقیق، جهت آزمون فرضیه ها یا پاسخ دادن به سوالهای تحقیق را فراهم آورد. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۷، ۲۲)
مباحث مطرح شده در این فصل شامل روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، ابزار جمع آوری اطلاعات، روش جمع آوری اطلاعات، روایی و پایایی، ابزار اندازه گیری و روش های آماری جهت تجزیه و تحلیل داده ها، میباشد.
۳-۲ روش تحقیق
از نظر جهتگیریهای تحقیقی تحقیق حاضر از نوع جهتگیری ترکیبی از تحقیق کاربردی و بنیادی میباشد هدف تحقیقهای کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص و کاربرد عملی آن میباشد. این تحقیق قصد دارد شاخص های مهم و معتبر برای ارزیابی عملکرد سازمانی در ادارههای مختلف تربیت بدنی استان مرکزی را ارائه نماید. از لحاظ توسعه شاخص های جدید بنیادی و از لحاظ نگاه به ارتقاء سطح مدیریت در یک سازمان واقعی کاربردی است. مهمترین دلایل انتخاب ارزیابی عملکرد سازمان تربیت بدنی عبارتند از: قابلیت تعمیم نتایج تحقیق به سایر سازمانهای مشابه، سهولت اخذ اطلاعات و قابلیت دسترسی بیشتر به مسؤولین مربوطه، سابقه بیش از چندین ساله و غیره.
۳-۳ نوع تحقیق
نوع مطالعه از نوع توصیفی - پیمایشی میباشد. تحقیق توصیفی شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف شرایط یا پدیده های مورد بررسی است و اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا برای بهره برداری به فرایند تصمیم گیری باشد. در تحقیق حاضر مورد مطالعه جهت آزمون فرضیات شامل اولویت بندی عوامل در ارزیابی عملکرد تربیت بدنی استان مرکزی و پیش بینی ترجیحات میباشد. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۷، ۸۴-۸۱)
۳-۴ جامعه آماری تحقیق
در این تحقیق، جامعه آماری عبارت است از کلیه کارکنان، کارشناسان و مدیران با تجربه و مطلع در حوزه موضوع تحقیق و همچنین درگیر در یکی از فرایندهای اصلی سازمانی در سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم میباشد.
۳-۵ روش نمونه گیری و حجم نمونه
انجام هر تحقیق عملی مستلزم صرف هزینه و زمان است. به همین دلیل امکان بررسی کامل جمعیت به صورت سرشناسی وجود ندارد. لذا در چنین مواقعی از طریق نمونه گیری اطلاعات احتمالی پیرامون نمونه بدست میآید و در نهایت از طریق تعمیم این اطلاعات به جامعه اصلی منتسب میگردد. (خاکی، ۱۳۸۴، ص۱۵۸). پس از استخراج اطلاعات رسمی اعضای جامعه مشخص گردید تعداد افرادی که با توجه به ویژگی های گفته شده واجد شرایط پاسخگویی به سؤالات تحقیق میباشند، در کل سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم میباشد. از این رو از آنجا که نمونه گیری از جامعه محدود صورت گرفته و سؤالات ابزار تحقیق چند ارزشی با مقیاس ترتیبی بودند، فرمول کوکران مبنای محاسبه حجم نمونه قرار گرفت (Azar A. &Momeni M, 2006).
=Nحجم جامعه آماری
=nحجم نمونه
=z مقدار متغیر نرمال واحد استاندارد، که در سطح اطمینان ۹۵ درصد برابر ۱.۹۶ می باشد
=pمقدار نسبت صفت موجود در جامعه است. اگر در اختیار نباشد میتوان آن را ۵/۰ درنظر گرفت. در این حالت مقدار واریانس به حداکثر مقدار خود میرسد.
=q درصد افرادی که فاقد آن صفت در جامعه هستند. میتوان آن را ۵/۰ در نظر گرفت.
=d مقدار اشتباه مجاز که در اینجا ۰۵/۰ در نظر گرفته شده است.
حجم نمونه تحقیق بعد از تعیین تعداد جامعه مدنظر یعنی کلیه افراد شاغل در سازمان تربیت بدنی استان مرکزی با استان قم به تعداد ۲۵۶ نفر، از طریق نمونه گیری کوکران ۱۵۴ نفر تخمین زده شد.
۳-۶ ابزار جمع آوری اطلاعات
پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روش مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسش نامه مجموعهای از سوالها است که پاسخ دهنده با ملاحظه آن ها پاسخ لازم را ارائه میدهد. این پاسخ، داده مورد نیاز تحقیقگر را تشکیل میدهد. ابزار گردآوری داده ها شامل مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه میباشد. اما تحقیق اصلی که پیش زمینه انجام تحقیق پیش روی با توجه به نقشه استراتژی کاپلان و نورتون گردید. به دلیل اینکه تعداد حجم جامعه آماری کم است و همچنین به لحاظ نرمال کردن توزیع نمونه گیری از تمامی جامعه آماری که کارکنان و کارشناسان و مدیران هستند، پرسشنامه توزیع شده است.
در این تحقیق از
پرسشنامهای که دارای ۳۲ گویه در طیف ۵ درجه ای (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم) استفاده شده است تا از طریق این ابزار و داده های حاصل از آن به بررسی وضعیت فعلی عملکرد سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم با بهره گرفتن از روش کارت امتیازی متوازن پرداخته شود. برای جمع آوری اطلاعات اقدام به توزیع پرسشنامه در ۴ بعد کارت امتیازی متوازن(BSC) شامل مشتریان، فرایند داخلی، رشدو یادگیری و مالی، در بین نمونه آماری که شامل مدیران واحدهای مختلف بوده، گردیده است. این پرسشنامه شامل دو بخش بوده است که بخش اول ویژگیهای پاسخ دهندگان را جمع آوری نموده و بخش دوم اطلاعات لازم برای آزمون فرضیات تحقیق را جمع آوری می کند.
در پرسشنامه برای منظر فرایند داخلی مولفه های از جمله رسیدگی به شکایات، ابتکار مدیریتی، کیفیت کار کارکنان، سواد علمی مدیر، سابقه علمی مدیر، ابتکار در برنامه ریزی، تسهیل فرایندهای داخلی، دیدگاه های راهبردی، مدیریت دانش، مدیریت ریسک وجود دارد.
برای منظر رشد ویادگیری، مولفههایی از جمله حفظ و نگهداری استعدادها، توسعه روش های جدید، انگیزش کارکنان، ارزیابی هماهنگ عملکرد، انتخاب و استخدام، ارزیابی نتیجه نهایی، هماهنگ شدن با اهداف سازمانی، فرهنگ توسعه، آموزش و توسعه، مشارکت، بازخورد عملکرد وجود دارد.
برای منظر مشتری مولفههایی از جمله افزایش رضایت ورزشکاران، افزایش علاقه ورزشکاران، افزایش شهرت و اعتبار ورزش استان، تمرکز بر تحقیقهای ورزشی، ارتباطات جهانی و رتبه بندی هیأتهای ورزشی وجود دارد.
برای منظر مالی، مولفههایی از جمله پاداش و حقوق ورزشکاران، توجه به درآمد باشگاهها، پرداخت برابر عملکرد، درآمد کل و کنترل هزینه ها وجود دارد.
۳-۷ روش گردآوری اطلاعات
در این تحقیق از سه روش زیر برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.
الف- مطالعه اسنادی و کتابخانه ای:
در ابتدای تحقیق، بررسی جامعی در اسناد، مدارک، منابع کتابخانه ای نظیر کتابها، پایان نامهها دانشجویی، گزارش طرح ها، پروژه ها و مجلات علمی و تحقیقی صورت گرفت تا ضمن تحکیم پایه های نظری تحقیق از نتایج بررسی های صورت گرفته در ارتباط با موضوع تحقیق استفاده شود.
ب) جستجو از طریق منابع الکترونیکی:
به منظور دستیابی به نتایج مطالعات و یافته های تحقیقی و مقالات علمی از اینترنت و سایتهای معتبر استفاده شده است.
ج) مطالعات میدانی:
در روش میدانی محقق برای گردآوری اطلاعات، ناگزیر است به محیط برود و با مراجعه به افراد یا محیط و نیز برقراری ارتباط مستقیم با واحد تحلیل یعنی افراد، اعم از انسان، موسسات، سکونتها، موردها و غیره اطلاعات مورد نظر خود را گردآوری نماید و پس از استخراج، طبقه بندی و تجزیه و تحلیل به محل کار خود برگردد. (حافظ نیا، ۱۳۸۷، ۱۷۹)
در این قسمت برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز با مدیران و کارکنان اداره تربیت بدنی استان قم و استان مرکزی ارتباط برقرار شد و اطلاعات لازم از آنها از طریق پرسشنامه کسب شد. به منظور کسب مشاوره و راهنمایی، نظرخواهی از مدیران، افراد صاحب نظر، خبرگان و اساتید به عمل آمد که خصوصاً در مرحله ی روایی سنجی و تعدیل و تدوین پرسشنامه مؤثر واقع شد.
۳-۸ متغیرهای کلی تحقیق
مهمترین و مفیدترین راه طبقه بندی متغیرها، تقسیم آنها به دو نوع مستقل و وابسته است. این نوع طبقهبندی به سبب کاربرد کلی، سادگی و اهمیت خاصی که در مفهومی ساختن و طرح ریزی تحقیق و همچنین تهیه گزارش نتایج آن دارد، بسیار مفید و ارزنده است. متغیر مستقل همان محرک است که بر نوع بخصوصی از رفتار تاثیر میگذارد. اندازه هرگونه تغییر که در رفتار ایجاد میشود، متغیر وابسته خوانده می شود.
۳-۹ اعتباری و پایایی پرسشنامه
به منظور تهیه و تنظیم پرسشنامه ، نخست پرسشنامه مقدماتی با توجه به اهداف کلی و اختصاصی، متغییرها و فرضیات تحقیق طراحی گردید که پس از تعیین اعتبار(روایی) و پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه نهایی تدوین شد. تعیین اعتبار و پایایی مستلزم نظر خواهی از افراد مطلع و نیز انجام آزمون مربوط به پایایی بوده که نحوه انجام آن در ادامه توضیح داده می شود.
۳-۹-۱ اعتبار(روایی) پرسشنامه
اعتبار (روایی) به این سؤال اشاره دارد که ابزار تحقیق تا چه حد می تواند خصیص مورد نظر را بسنجد. جهت تعیین اعتبار اندازه گیری، روش های متعددی وجود دارد که عبارتند از: اعتبار محتوایی، اعتبار ملاکی، اعتبار ساده، و اعتبار عاملی (سرمد ودیگران،۱۳۷۹). در این تحقیق با توجه به ماهیت و اهداف تحقیق اعتبار محتوایی با نظر خواهی اساتید ، متخصصین و مدیران مجرب اصلاحات لازم انجام گرفت.
۳-۹-۲ قابلیت اعتماد (پایایی)
قابلیت اعتماد به این سوال پاسخ می گوید که ابزار تحقیق در شرایط یکسان تا چه حد نتایج یکسانی ارائه می دهد. روش های متعددی جهت محاسبه ی ضریب قابلیت اعتماد ابزار تحقیق وجود دارد که از آن جمله می توان به روش بازآزمایی، روش موازی(آزمون همتا)، روش تصنیف، روش کودار- ریچاردسون، روش آلفای کرونباخ اشاره کرد(همان منبع).
در تحقیق حاضر به منظور محاسبه قابلیت اعتماد از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه ها یا آزمونهایی که خصیصههای مختل
ف را اندازه گیری می کند بکار می رود. در این گونه ابزارها، پاسخ هر سوال می تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند. برای سنجش میزان تک بعدی بودن نگرشها، قضاوتها و سایر مقولاتی که اندازه گیری آنها آسان نیست به کار میرود.
این آزمون که حاصل آن یک ضریب به نام آلفای کروبناخ میباشد، برای آزمون قابلیت اعتماد یا پایایی[۳۱] پرسشنامه ای که به صورت طیف لیکرت طراحی شده و جوابهای آن چند گزینه ای میباشند، به کار میرود. در این تحقیق قابلیت اعتماد پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از فرمول زیر بررسی شده است:
= j تعداد زیر مجموعه سوال های پرسشنامه یا آزمون.
= واریانس زیر آزمون i ام.