-عملیات زیرساخت شبکه:فعالیتهای مرتبط با نگهداری زیرساخت اطلاعاتی و فیزیکی.این فعالیتها اجازه می دهد که شبکه در یک وضعیت هشدار ثابت به منظور پاسخ گویی به درخواست ها و یا نیازهای مشتریان قرار داشته باشد.(آستروالدر،۲۰۰۴)
در صنعت نشر نیز می توان شبکه ی ارزش را در چند جریان اصلی نشان داد.شبکه ارزش در نشر عبارتست از ایجاد محتوا،بسته بندی محتوا و تجمیع و نهایتا توزیع محتوا.(کمیسیون اروپا،۲۰۰۳)
تولید محتوا:جز اصلی خلق ارزش ،که در آن تولد کنندگان محتوا ممکن است درقالب حق مجوز و حق استفاده ی ناشی از فناوری های مدیریت محتوای دیجیتال می باشد به کسب در آمد بپردازند.در بخشهایی صنعت نشر هزینه ی تولید پایین است اما دسترسی به کانالهای توزیع و بازار عوامل اصلی بازدارنده برای فعالیت به عنوان خود ناشری است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
بسته بندی محتوا:اینترنت و فناوری های مرتبط با آن فرصت کافی برای بسته بندی خلاق و پیچیده واستفاده مجدد از محتوا توسط صاحب محتوا و افرادی که محتوا را جمع آوری می کنند،فراهم کرده است.بسته بندی خدمات همراه با فعالیت های مدیریت محتوا به منظور کنترل دسترسی به محتوا و کانال های موجود در بسته بندی، به بازار و کاربران نهایی عرضه می شود.
توزیع محتوا:این بخش شامل فروش حقوق انتقال و توزیع به بازار ثانویه ،تولید و یا قالب بندی مجدد محتوا در فرمت بسته بندی رسانه ای (دی وی دی،سی دی های صوتی و…)،و استفاده از فناوریهای توزیع الکترونیکی مانندخدمات همزمان و شبکه های توزیع محتوای اینترنتی به منظور بهینه سازی ارزش توزیع مبتنی بر وب می باشد.
شکل۲-۹ که از طرف کمیسیون اروپا در سال ۲۰۰۳ منتشر شده است شبکه ارزش بالقوه صنعت نشر در ۵ تا ۷ سال آینده را نشان می دهد.
نویسنده
تصویرگر
کمیسیون
تولید
ناشر
ایبوک
توزیع کننده داخلی
چاپ بر اساس تقاضا
عمده فروش
توزیع کننده خارجی
خرده فروش (فیزیکی)
چاپگر
خرده فروش اینترنتی
پست/شرکت
مشتریان موسسه ای
خرده فروش تلویزیون دیجیتالی
مدیریت و حق تجارت
شکل ۲‑۹شبکه ارزش بالقوه صنعت نشر(تیان و همکاران،۲۰۰۹)
پیشینه تحقیق:
با توجه به موضوع تحقیق می توان پیشینه را در دو دسته بررسی کرد.پیشینه مربوط به طراحی مدل کسب وکار و همچنین پیشینه طراحی مدل کسب و کار در زمینه صنعت نشر کتاب.
پیشینه داخلی مدل کسب و کار :
عالمیان (۱۳۸۹) در تحقیقی تحت عنوان"طراحی مدل کسب و کار الکترونیکی برای خرده فروشی"با هدف ارائه یک مدل کسب و کار الکترونیکی نوآورانه برای خرده فروشی، بر مبنای هستی شناسی جامع استروالدر پرداخته است.پژوهشگر به رتبه بندی اجزای تابلوی کسب وکار پرداخته است که منابع و شایستگی ها بالاترین اولویت و سپس فعالیت ها و پیکر بندی ارزش دومین اولویت را در بین اجزاء مدل کسب و کار الکترونیکی خرده فروشی کسب کردند. مدل درآمدی کمترین اولویت را در بین ۹ جزء داشت. شایستگی های مرتبط با کالا و خدمات با بیشترین اولویت در خط مقدم منابع و شایستگی ها نقش ایفا می کنند.
حاجی حیدری(۱۳۸۹) در تحقیقی تحت عنوان “ارائه روش شناسی تغییر و به روز رسانی مدل کسب و کار متاثر از تغییرات فناوری اطلاعات و ارتباطات"در ابتدا به تشریح اجزای مدل هستی شناسی کسب و کار و همچنین جمع بندی مطالعات مربوط به پیشینه ی موضوع انجام شده که حاصل آن روش شناسی برای تغییر در سطح کلان مشتمل بر پنج مرحله مبتنی بر مرور مطالعات کسب و کار می باشد، و سپس برای آزمون کردن مراحل روش شناسی تغییر مدل کسب و کار از سیستم های پویا استفاده کرده است.
حاجی حیدری (۱۳۸۹) در تحقیقی تحت عنوان"روش شناسی تغییر مدل کسب و کار بر اثر ورود فناوری موبایل به سازمان” با هدف طراحی روش شناسی مناسب برای تغییر مدل کسب و کار در سازمان متأثر از به کارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی مانند فناوری موبایل انجام شده است. در این راستا پس از مطالعه و بررسی ادبیات موضوعی مرتبط با مدل کسب و کار، تغییر فناوری اطلاعات و تأثیر آن بر سازمانها و مطالعه های انجام شده در خصوص تغییر مدل کسب و کار و به کارگیری فناوری موبایل در سازمان، چارچوب نظری پژوهش طرح ریزی شده است. سپس روش شناسی پیشنهادی برای تغییر مدل کسب و کار، در مراحل آتی از طریق نظرسنجی از خبرگان و همچنین با بهره گرفتن از رویکرد سیستمهای پویا، شبیه سازی مدل کسب و کار و تدوین سناریوهای متعدد برای ارزیابی اهمیت و ضرورت انجام مراحل روش شناسی پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتیجه ی این مطالعه، طراحی روش شناسی تغییر در قالب پنج مرحله و سی وهفت فعالیت، همراه با خروجی های مورد انتظار از هر فعالیت است.
حسن زاده(۱۳۸۹) در پژوهش خود به طراحی مدل کسب و کار الکترونیکی با رویکرد جمع سپاری در تولید نرم افزار با هدف طراحی مدل برای کسب و کار در فضای اینترنت پرداخته است. پژوهشگر سعی کرده تا ضمن تحلیل مدل های مختلف کسب و کار اینترنتی و با تلفیق مدل های مبتنی بر نوآوری باز، مشارکت محور و تولید توده ای مولفه های اصلی مدل کسب و کار جمع سپاری را تعیین نماید. که نهایتا در مدل ارائه شده ۵ مولفه اصلی کسب و کار جمع سپاری شده اند که شامل ساختار کسب ارزش، ساختار تعاملات، ساختار جذب مشارکت کنندگان، قوانین حقوقی و ساختار فنی کسب و کار جمع سپاری می باشند.
رضوی(۱۳۸۹) در پژوهشی با موضوع طراحی مدل کسب و کار الکترونیک خدمات نرم افزاری از راه دور در ایران، جزئیات مدل گسب و کاری را بیان کرده که با کمک اینترنت بتواند سفارشات نرم افزاری را از کارفرما دریافت و با انجام آن توسط افراد مستعد کل جریان کار توسط اینترنت را کنترل و هدایت کند.در این پژوهش از مدل استروالدر و پیگنیور استفاده شده است.
هاشمی(۱۳۹۰) در پژوهشی تحت عنوان طراحی مدل کسب و کار آموزش الکترونیکی پرستاری به اولویت بندی ۱۰ مقوله اصلی در رمینه کسب و کار الکترونیک آموزش پرستاری پرداخته و آنها را به ترتیب زیر بیان می دارد:مشتری هدف، قابلیت و توانایی، روابط با مشتری، ساختار درآمد، ساختار هزینه، فعالیت ها و فرآیندها، محصول/خدمت، کانال توزیع، همکاری، شرکاء و قیمت گذاری .
عاشوری زاد(۱۳۹۰) در پژوهش خود به طراحی مدل کسب و کار الکترونیک خدمات دارویی پرداخته است. او در تحقیق خود به اولویت بندی اجزا به ترتیب اولویت زیر دست یافته است: بخش محصول/خدمت، مشتری، ارتباط با مشتری، کانال توزیع، فعالیت ها، ساختار شرکتی، شرکاء، منابع، مدل درآمدی، قیمت گذاری و ساختار هزینه.
حاجی حیدری (۱۳۹۰)در تحقیقی تحت عنوان"توسعه و تغییر مدل کسب وکار با به کارگیری رویکرد پویایی سیستمها"با هدف عملیاتی نمودن رویکرد سیستمهای پویا به عنوان رویکری کمی و منعطف در طراحی و شبیه سازی مدل کسب وکار استفاده کرده است. رویکرد این پژوهش، آنتالوژی مدل کسب وکار بوده و سپس با بهره گرفتن از رویکرد پویایی سیستمها، این مدل طراحی شد و ساختار آن با نظرسنجی از خبرگان مورد تأیید قرار گرفته است و در نهایت نیز رفتار مدل در نمونه ی انتخابی مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته است.
ذنوبی (۱۳۹۰)در تحقیقی تحت عنوان “طراحی مدل کسب وکار کلینیک مجازی سلامت و روان "با بررسی مدل کسب و کار کلینیک سلامت و روان و اشاره به کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات به ویژه اینترنت در آن ،با توجه به مدل کسب و کار استروالدر ،به طراحی مدل کسب و کار در بخش سلامت و بهداشت متناسب با نیازهای امروزی مردم به نام” کلینیک مجازی سلامت و روان “اشاره شده و یک چارچوب مفهومی برای این کسب و کار حاصل می گردد.
سعدی(۱۳۹۱) در پژوهش خود به طراحی مدل کسب و کار الکترونیک در حوزه خدمات متوفیان پرداخته و در پی شناسایی اجزاء مدل کسب و کار الکترونیکی در حوزه خدمات متوفیان با بهره گرفتن از اجزاء هستی شناسی مدل استروالدر برآمده است. در این تحقیق که به صورت آمیخته انجام شده جنبه های مالی دارای بالاترین اولویت و مدیریت زیرساخت دارای کمترین اولویت می باشند.
پیشینه خارجی طراحی مدل کسب وکار :
آمیت[۲۹] و زات (۲۰۱۰) در تحقیقی تحت عنوان"نوآوری در مدل کسب و کار :خلق ارزش به هنگام تغییر” از نوآوری در مدل کسب و کار به عنوان راهی برای مدیران و کارآفرینان به منظور خلق ارزش به خصوص در زمان تغییرات اقتصادی نام برده و بر تفکر سیستمی تاکید کرده و به مدیران و کارآفرینان این نوع تفکر را پیشنهاد داده اند
آستروالدر و همکاران (۲۰۱۰) در تحقیقی تحت عنوان “هماهنگی سود و هدف از طریق نوآوری در مدل کسب و کار"در باره اهمیت مدل کسب و کار توضیحاتی را ارائه داده و به طراحی تابلوی مدل کسب و کار و اجزای آن پرداختند.
نیر[۳۰] و دیگران (۲۰۱۱) در تحقیقی تحت عنوان “تجزیه و تحلیل مدل های کسب و کار صنعت هواپیمایی با توسعه احتمالی گزینه های کسب و کار در آینده” به بررسی و توضیح مدلهای کسب و کار و نیز مقایسه ی مدل سنتی و مدل فعلی کسب و کار در صنعت هواپیمایی در چارچوب تابلوی کسب و کار آستروالدر پرداخته اند.
فیشر[۳۱](۲۰۱۲) در تحقیقی تحت عنوان ” تکامل مدل کسب و کار شخصی “با هدف بررسی رخدادهایی که موجب می شود افراد به گسترش حوزه ی تغییرات در مدل کسب و کار شخصی و عوامل موثر برآن می پردازد و همچنین نشان می دهد که مدل های کسب و کار فعلی فاقد توجه لازم به محیط کسب و کاری و تغییرات آن می باشند.
در این زمینه در داخل کشور تحقیقی انجام نشده است.
پیشینه خارجی طراحی مدل کسب وکار در صنعت نشر کتاب:
تیان و همکاران (۲۰۰۹) در تحقیقی توصیفی به مطالعه ی تغییر در صنعت چاپ و نشر استرالیا پرداختند.آنها با بررسی ۱۴ شرکت چاپ و نشر که شامل ۵ دسته از ناشرین مخالف از جمله ناشران دانشگاهی،ناشران دانشگاهی ،ناشران حرفه ای ،ناشران عمومی و ناشران تخصصی اثر نیروهای داخلی و خارجی بر روی صنعت نشر را بررسی کردند.از جمله تغییراتی که از نظر آنها بر نشر سنتی اثر گذار است عبارتست از تغییرات فناوری،جهانی سازی و همچنین تغییرات سازمانی.آنها با این بررسی به این نتیجه رسیدند که دیجیتالی شدن صنعت نشر باعث تغییر مدلهای کسب وکاری شده و باعث نوآوری در این صنعت و ارائه ی مدلهای کسب و کاری جدید خواهد شد.(تیان و همکاران ،۲۰۰۹)
مارتین و همکاران در سال ۲۰۰۹ با انجام تحقیقی آنلاین ،دیدگاه ناشرین استرالیایی درباره ی اثرات دیجیتالی شدن بر روی صنعت چاپ را بررسی کردند.در این بررسی به این نتیجه رسیدند که مهمترین عوامل تکنولوژیکی موثر بر صنعت چاپ و نشر اینترنت و وب می باشد.این فناوری ها بر ارزش های ارائه شده به مشتریان و کانال های توزیع اثر گذار بوده و منجر به ارائه ی مدلهای کسب و کاری جدید با زنجیره ی ارزش جدید خواهد شد.(مارتین[۳۲] و همکاران،۲۰۰۹)
جانسون و گوتیرز (۲۰۱۰) در تحقیقی با انتخاب مجله ی وال استریت به عنوان مطالعه موردی به تحلیل صنعت چاپ و نشر روزنامه در ایالات متحده ی آمریکا پرداختند.این تحقیق شامل اطلاعات و تحلیل تحولات شرکت داو و جانسون و پیوند مستقیم آن با مجله وال استریت از ابتدای تاسیس آن پرداخته و تغییرات به وجود آمده را در دو قرن ۱۹ و ۲۰ را بررسی کرده است.آنها در این تحقیق به تغیرات مدل کسب و کار همراه با تغییرات به وجود آمده پرداخته و دلیل شکست یا پیروزی مدلهای کسب و کار موجود را بررسی کرده اند.(جانسون[۳۳] و همکاران،۲۰۱۰)
الکه گانست در سال ۲۰۱۱ طی تحقیقی به برررسی اینکه آیا E-book مدل کسب و کار جدیدی برای ناشرین محسوب می شود پرداخته است.او در این تحقیق در ابتدا به مرور و بررسی مدل کسب و کار فعلی ناشرین فنلاندی پرداخته و بعد از آن تاثیرات E-book بر کسب و کار ناشرین و میزان آمادگی ناشرین برای دیجیتالی کردن فرایندهای نشر و محتوای کتب را بررسی کرده است.(گانست[۳۴] ،۲۰۰۹)
دن و همکاران در سال ۲۰۱۲ در تحقیقی به بررسی تاثیر تغییرات تکنولوژی از جمله دیجیتالی شدن بر
به وجود آمدن کانالهای توزیع جدید برای مشتریان که کتابهای چاپی را از کتابفروشی های فیزیکی و یا آنلاین خریداری می کنند،می پردازند.در این تحقیق ویژگیهای مدل کسب و کاری کتابهای صوتی بررسی شده است و به صورت تئوری چرایی و چگونگی استفاده از کتابهای صوتی در چین مورد مطالعه قرار گرفته است.(دن[۳۵] و همکاران ،۲۰۱۲)