تبلیغات
زمانبندی و اجرا: چگونگی تنظیم و مدیریت رویداد
منطقا برای اینکه افراد تمایل داشته باشند ایده های خود را با سازمان شما در میان بگذارند نیاز به انگیز و مشوق دارند. در سازمانهای دولتی بدلیل شرایط استخدام مادام العمر و همچنین فرهنگ خاص کاری موجود در ایران این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نحوه تبلیغات مستقیما تعداد و میزان منابعی را که سازمان برای خلق ایده نیاز دارد تحت تاثیر قرار می دهد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
زمانبندی و اجرا می بایست با دقت ویژه ای انجام شود چرا که انتخاب زمان نادرست و اجرای نا صحیح رویداد ها نتایج را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.
در بعضی مواقع ممکن است رویدادهای برنامه ریزی نشده شرایط و مقدمات خلق ایده را فراهم کنند. این رویدادها می توانند در داخل سازمان و یا خارج از سازمان به وقوع بپیوندند برای مثال اگر سازمان با مشکل خاصی مثل کمبود بودجه مواجه شود این رویداد ممکن است بدون اینکه سازمان بخواهد برای دریافت ایده ها برنامه ریزی کند باعث خلق ایده گردد.
۴_۳_۱_۲ کنترل منابع ایده
همانطور که قبلا نیز آورده شد افراد به عنوان منبع اصلی ایده نقش مهمی در تولید و خلق ایده ها دارند. بر اساس اطلاعات استخراج شده از مصاحبه ها و همچنین تحقیقات گذشته می توان عنوان کرد که با کنترل فاکتورهای مربوط به منابع ایده، فرایند خلق ایده به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. برخی از این فاکتورها به شرح ذیل دسته بندی می شوند:
انتخاب منبع: از نظر داخلی، بیرونی، فردی، گروهی، میزان دانش، هوش و خلاقیت فردی
انگیزش منبع
آموزش و توانمندسازی منبع
ایجاد جو و محیطی مناسب برای خلاقیت و خلق ایده
با کنترل بر منابع ایده می توان کیفیت و کمیت ایده های تولید شده را تحت تاثیر قرار داد.
۴_۳_۱_۳ کنترل بر فعالیت های خلق ایده
همانطور که در فصل ۲ برخی فعالیت های مرتبط با خلق ایده شرح داده شد در موارد ذیل می توان بر این فعالیت ها کنترل داشت.
انتخاب و ترکیب انواع مختلف فعالیت ها و تکنیک های خلق ایده
نحوه اجرای فعالیت ها و تکنیک های خلق ایده
البته موارد دیگری مانند ابزارهای مورد استفاده برای اجرای فعالیت های خلق ایده و همچنین محیط و فرهنگ سازمانی نیز بر کنترل این فعالیت ها تاثیرگذار هستند.
باید به این نکته توجه داشت که در مواقعی که فرایند خلق ایده در خارج از سازمان و از منابع بیرونی انجام گیرد بسیاری از این فاکتورهای کنترلی از دست سازمان خارج می شوند.
۴_۳_۱_۴ پایش و فیلتر ایده ها در مرحله خلق
به نظر می رسد که با پایش ایده ها در مرحله خلق و قبل از ضبط آنها در سیستم مدیریت ایده ها می توان تعداد ایده های ناکارآمد را کاهش و کیفیت ایده های ضبط شده را افزایش داد برای مثال در برخی سازمانها با ایجاد سیستم های رای گیری در همان مراحل اولیه خلق ایده، نسبت به حذف ایده های غیر موثر اقدام می کنند.
این فیلترینگ می تواند در مراحل مختلف فرایند خلق ایده و حتی توسط خود ایده دهندگان انجام شود. برای مثال اگر یک رویداد خلق ایده بصورت فراخوان و یا مسابقه در سازمان قرار است اجرا شود، برگزارکنندگان می توانند از قبل برخی شرایط و مشخصات ایده های قابل پذیرش را عنوان کنند و در صورتی که ایده های تولید شده این شرایط را نداشته باشند از چرخه رویداد حذف می گردند و یا اینکه از ایده دهندگان بخواهیم به انتخاب خودشان تنها برترین ایده خود را در سیستم ثبت نمایند.
شکل زیر فیلتراسیون ایده ها در مراحل مختلف فرایند خلق ایده را نشان می دهد.
رویداد
فعالیت خلق ایده
فیلتراسیون
فیلتراسیون
فیلتراسیون
شکل ۴_۱: فیلتراسیون ایده
با توجه به اینکه منابع سازمانها در خلق ایده، انسانها می باشند. لذا مسائل متعددی می تواند باعث فیلتراسیون و حذف ایده ها در همان ابتدای کار و در ذهن افراد اتفاق افتد. برای مثال می توان به تجربه هایی که در برخورد با ایده های قبلی در سازمان وجود دارد، مسخره کردن برخی ایده ها، عدم اهمیت به ایده ها توسط مدیران سازمان و غیره اشاره کرد.
بطور خلاصه با توجه به موارد ذکر شده در بالا، ۴ حوزه اصلی اعمال کنترل بر فرایند خلق ایده شناسایی گردید که در شکل زیر نشان داده می شود.
رویداد
فعالیت خلق ایده
فیلتراسیون
۱
۲
۳
۴
شکل۴_۲: حوزه های اصلی کنترل در فرایند خلق ایده
۴_۳_۱_۵ تاثیر استراتژی بر خلق ایده ها
ممکن است این سوال برای ما پیش آید که آیا لزوما استراتژی یک سازمان باید فرایند خلق ایده را تحت تاثیر قرار دهد و یا اینکه ایده ها بهتر است بدون توجه به استراتژی های موجود خلق شوند؟
در پاسخ های مصاحبه شوندگان اشاره های مستقیم و غیر مستقیم به اهمیت تاثیر استراتژی سازمان بر ایده های تولید شده مشاهده گردید. بطوریکه برخی معتقد بودند که در صورتی که خلق ایده ها در راستای استراتژی اصلی سازمان انجام نشود منجر به تولید ایده های غیر کاربردی و غیر اجرایی خواهد شد. از طرف دیگر عنوان شد که در برخی سازمان های دولتی که استراتژی آنها به خواست ذینفعان و مردم ممکن است تغییر کند بهتر است که فرایند بگونه ای طراحی شود تا ایده هایی که حتی در مخالفت با استراتژی های موجود هستند اجازه ظهور یابند.
چرا که برخی از ایده های بدیع و ساختار شکن می توانند منجر به تغییر جهت سازمان و استراتژی آن گردند.تاثیر استراتژی بر فرایند خلق ایده را می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد:
تاثیر مستقیم: در این حالت استراتژی سازمان اهداف مشخصی را برای فرایند خلق ایده ها تبیین می کند. بطوری که اکثر ایده هایی که از این طریق خلق می شوند هم راستا با استراتژی سازمان هستند.
تاثیر غیر مستقیم: در این حالت استراتژی بدون اینکه اهداف مشخصی برای مدیریت ایده ها تبیین کند با مشخص کردن اهداف و برنامه های کلی سازمان بر این فرایند تاثیر می گذارد. برای مثال استراتژی وزارت بهداشت بر مبارزه با بیماری خاصی متمرکز و برنامه های انگیزشی متنوعی برای این موضوع ترتیب داده می شود که بصورت غیر مستقیم بر منابع ایده تاثیر گذاشته و ایده هایی در این رابطه تولید می شود.
بدون تاثیر: در این حالت سعی می شود تا تاثیر استراتژی بر خلق ایده به حداقل کاهش یابد و هیچ گونه ارتباط خاصی بین این دو برقرار نشود. بطوریکه ایده هایی که همراستا با استراتژی موجود هستند هیچ گونه رجحان و برتری نسبت به ایده هایی که مخالف با استراتژی موجود هستند نداشته باشند.