نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱) مقدمه
یکی از قسمت های مهم تحقیق که در واقع می تواند راهی برای تبدیل نظریات به عمل به منظور موفقیت در آینده باشد، نتیجه گیری های صحیح و پیشنهادات مربوط و مناسب است. نتیجه گیری هایی که بر اساس تحلیل های صحیح ارائه شده باشد می تواند مشکلات موجود بر سر راه سازمان را که تحقیق به آن منظور طراحی شده است برطرف نماید. در این فصل ابتدا نتایج بررسی متغیرها و فرضیه های پژوهش بصورت خلاصه ارائه می گردد، سپس بر مبنای نتایج بدست آمده از آمار توصیفی و استنباطی پیشنهادات تحقیق در دوبخش یعنی پیشنهادات حاصل از بررسی فرضیه ها ارائه می گردد. این فصل با پیشنهاداتی جهت تحقیقات آتی خاتمه می یابد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۵-۲) خلاصه تحقیق
در این تحقیق ، محقق در صدد بررسی ارتباط میان مشتری مداری، بازارگرایی با عملکرد شرکت (مورد مطالعه: آژانس های گردشگری استان گیلان)، می باشد. دلیل اهمیت بررسی این موضوع این است که در دنیای رقابتی امروز سازمان ها در هر محیطی که فعالیت نمایند دایما نیازمند بهبود عملکرد بوده و باید تمام تلاش خود را در جهت دستیابی به تعالی عملکرد به کارگیرند، لذا اهمیت پرداختن به عملکرد از سوی مدیریت به عنوان یک وظیفه اساسی مطرح می باشد. از سوی دیگر، بازار صنعت گردشگری به سرعت در حال گسترش است، به طوری که این صنعت به یکی از بزرگترین زمینه های کسب و کار در جهان تبدیل شده است. مدیران فعال در این صنعت باید با درایت کامل امکان بهره برداری از فرصت های حاضر را برای خود فراهم ساخته و عملکرد سازمانی خود را ارتقاء دهند. شواهد بسیاری گویای آن است که بازارگرایی در سازمان یک عامل پراهمیت و تعیین کننده برای عملکرد بازار شرکت ها می باشد. شرکت های بازارگرا به دلیل برخورداری از توانایی ردیابی و پاسخگویی به نیازها و ترجیحات مشتریان، بهتر می توانند رضایتمندی و خشنودی را فراهم کرده و به عملکرد برتر در بازار دست یابند. محققان معتقدند که بازارگرایی در سازمان می تواند یک منبع پایدار و پراهمیت برای کسب مزیت رقابتی پایدار و عملکرد برتر را برای سازمان فراهم آورد. لذا با توجه به خلاء تئوریک و کمبود سوابق و پیشینه درخصوص اجرای پژوهش های اینچنینی در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و نیز با توجه به اهمیت بازارگرایی برای دستیابی به عملکرد برتر شرکت ها و رضایتندی مشتریان، ضرورت این پژوهش بخصوص در صنعت گردشگری که یک صنعت خدماتی بوده و به دنبال روش ها و استراتژی هایی است که به افزایش سهم بازار و سودآوری و رشد کمک نماید، بسیار احساس می گردد.
تحقیق حاضر دارای پنج فرضیه به شرح زیر می باشد:
مشتری مداری با نوآوری در آژانس های گردشگری استان گیلان ارتباط دارد.
مشتری مداری با عملکرد آژانس های گردشگری استان گیلان ارتباط دارد.
بازارگرایی با نوآوری در آژانس های گردشگری استان گیلان ارتباط دارد.
بازارگرایی با عملکرد آژانس های گردشگری استان گیلان ارتباط دارد.
نوآوری با عملکرد آژانس های گردشگری استان گیلان ارتباط دارد.
جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارکنان آژانس های گردشگری استان گیلان می باشد. تعداد کل کارکنان و مدیران آژانس های مذکور ۳۵۶ می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پژوهش حاضر پرسشنامه ی استاندارد می باشد. به منظور تعیین روایی متغیرهای تحقیق از روش محتوایی و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده های آماری، دادهها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS 20 و LISREL 8.58 استفاده شده است.
۵-۳) نتایج آمار توصیفی
الف) توصیف متغیر های جمعیت شناختی:
نتایج حاصل از داده های بدست آمده نشان می دهد که در این مطالعه:
جنسیت:
تعداد ۱۳۷ نفر یا ۷/۷۱ درصد از پاسخ دهندگان زن
تعداد ۵۴ نفر یا ۳/۲۵ درصد پاسخدهندگان مرد می باشند
سن:
سن تعداد ۴۰ نفر یا ۹/۲۰ درصد از پاسخ دهندگان بین ۲۰ تا ۳۰ سال می باشد.
سن تعداد ۹۵ نفر یا ۷/۴۹ درصد بین ۳۱ تا ۴۰ سال می باشد.
سن تعداد ۳۸ نفر یا ۹/۱۹ درصد بین ۴۱ تا ۵۰ سال می باشد.
سن تعداد ۱۸ نفر یا ۴/۹ درصد بیش از ۵۰ سال می باشد.
میزان تحصیلات:
میزان تحصیلات تعداد ۱۰ نفر یا ۲/۵ درصد فوق دیپلم
میزان تحصیلات تعداد ۹۳ نفر یا ۷/۴۸ درصد لیسانس
میزان تحصیلات تعداد ۸۶ نفر یا ۴۵ درصد فوق لیسانس
میزان تحصیلات تعداد ۲ نفر یا ۱ درصد دکترا
سنوات خدمت:
سنوات خدمت تعداد ۷۹ نفر یا ۴/۴۱ درصد از پاسخ دهندگان به پرسشنامه کمتر از ۵ سال
سنوات خدمت تعداد ۸۲ نفر یا ۹/۴۲ درصد از پاسخ دهندگان به پرسشنامه بین ۵ تا ۱۰ سال
سنوات خدمت تعداد ۱۳ نفر یا ۸/۶ درصد از پاسخ دهندگان به پرسشنامه بین ۱۰ تا ۱۵ سال
سنوات خدمت تعداد ۹ نفر یا ۷/۴ درصد از پاسخ دهندگان به پرسشنامه بین ۱۵ تا ۲۰ سال
سنوات خدمت تعداد ۸ نفر یا ۲/۴ درصد از پاسخ دهندگان به پرسشنامه بیشتر از ۲۰ سال می باشد.
ب) توصیف متغیرهای تحقیق
متغیر مشتری مداری: متغیر مشتری مداری دارای کمترین مقدار۱۳/۲، بیشترین مقدار۵/۴، میانگین۷۹۱۱/۳ ، انحراف معیار۴۰۶۱۵/۰ و واریانس ۱۶۵/۰ می باشد.
متغیر بازارگرایی: متغیر بازارگرایی دارای کمترین مقدار۶۷/۲، بیشترین مقدار۸۳/۴، میانگین ۹۰۴۱/۳، انحراف معیار ۴۴۷۸۳/۰ و واریانس۲۰۱/۰ می باشد.
متغیر نوآوری: متغیر نوآوری دارای کمترین مقدار۱۷/۳، بیشترین مقدار۵ ، میانگین۰۶۳۹/۴ ، انحراف معیار ۳۶۶۰۲/۰ و واریانس ۱۳۴/۰ می باشد.
متغیر عملکرد: متغیر عملکرد دارای کمترین مقدار۶۷/۱، بیشترین مقدار۵، میانگین ۹۶۸۰/۳، انحراف معیار۶۸۰۷۹/۰ و واریانس ۴۶۳/۰ می باشد.
۵-۴) نتایج حاصل از آمار استنباطی
۵-۴-۱) نتیجه حاصل از آزمون فرضیه اول
مشتری مداری با نوآوری در آژانس های گردشگری استان گیلان ارتباط دارد
با توجه به مدل پایه تحقیق در حالت معنی داری مشاهده می شود که میزان آماره تی بین دو متغیر برابر با ۰۵/۲ است. از آنجا که این مقدار بالاتر از ۹۶/۱ لذا ارتباط بین مشتری مداری با نوآوری در آژانس های گردشگری استان گیلان معنی دار است. همچنین با توجه مدل تحقیق در حالت استاندارد، میزان این رابطه برابر ۲۴/۰ است.
۵-۴-۲) نتیجه حاصل از آزمون فرضیه دوم
مشتری مداری با عملکرد آژانس های گردشگری استان گیلان ارتباط دارد
با توجه به مدل پایه تحقیق در حالت معنی داری مشاهده می شود که میزان آماره تی بین دو متغیر برابر با ۲۴/۲ است. از آنجا که این مقدار بالاتر از ۹۶/۱ لذا ارتباط بین مشتری مداری با عملکرد آژانس های گردشگری استان گیلان معنی دار است. همچنین با توجه مدل تحقیق در حالت استاندارد، میزان این رابطه برابر ۲۷/۰ است.
۵-۴-۳) نتیجه حاصل از آزمون فرضیه سوم
بازارگرایی با نوآوری در آژانس های گردشگری استان گیلان ارتباط دارد
با توجه به مدل پایه تحقیق در حالت معنی داری مشاهده می شود که میزان آماره تی بین دو متغیر برابر با ۰۸/۳ است. از آنجا که این مقدار بالاتر از ۹۶/۱ لذا ارتباط بین بازارگرایی با نوآوری آژانس های گردشگری استان گیلان معنی دار است. همچنین با توجه مدل تحقیق در حالت استاندارد، میزان این رابطه برابر ۴۲/۰ است.
۵-۴-۴) نتیجه حاصل از آزمون فرضیه چهارم
بازارگرایی با عملکرد آژانس های گردشگری استان گیلان ارتباط دارد
با توجه به مدل پایه تحقیق در حالت معنی داری مشاهده می شود که میزان آماره تی بین دو متغیر برابر با ۳۹/۳ است. از آنجا که این مقدار بالاتر از ۹۶/۱ لذا ارتباط بین بازارگرایی با عملکرد آژانس های گردشگری استان گیلان معنی دار است. همچنین با توجه مدل تحقیق در حالت استاندارد، میزان این رابطه برابر ۴۴/۰ است.