در این تحقیق، جامعه آماری مشتریان و کارکنان شعب بانک ملی در شهرستان رشت است که شامل ۴۴ شعبه در سطح شهر رشت می باشد. با توجه به اینکه نمونه آماری باید نماینده ای از جامعه آماری باشد، لذا از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای انتخاب نمونه استفاده شده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۳-۱ )نمونه گیری و برآورد حجم نمونه
نمونه بخشی از جامعه است که معرف آن می باشد و به عبارت دیگر نمونه عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگی های اصلی جامعه باشد (خاکی، آذر،۱۳۸۰). همچنین مطالعه کل یک جمعیت ممکن است طولانی و طاقت فرسا باشد، و نیز می تواند بسیار گران و کمی هم غیر ممکن باشد. با توجه به محدودیت منابع پژوهشی، نمونه گیری نه تنها هزینه های مطالعه را کاهش می دهد، بلکه برای هر بودجه ثابتی می تواند گستره ی پوشش مطالعه را کاهش دهد. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای بدست آوردن حجم نمونه از فرمول زیر استفاده شده است برای محاسبه حجم نمونه زمانی که حجم جامعه معلوم است :
حجم نمونه= ۳۹.۵۷۰۷۴۶۳۲۴۵۶۲
=اندازه متغیر مورد بررسی مطابق توزیع نرمال استاندارد با سطح عدم اطمینان ( وZ2 برابر ۸۴۱۶/۳ استفاده شد.
= میزان خطای برآورد نمونه که دراین تحقیق ۰۵/۰ میباشد.
= واریانس نمونه (براساس متغیر مورد بررسی)
α= سطح عدم اطمینان معادل ۵ درصد.
در این فرمول N حجم جامعه است. که برابر با تعداد شعب یعنی ۴۴ است.
۳-۴) معرفی ابزار های جمع آوری اطلاعات
ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیق حاضر پرسشنامه می باشد.
پرسشنامه به عنوان یکی از متداول ترین ابزار های جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی، عبارتی است از مجموعه ای از پرسشنامه هدف مدار که با بهره گیری از مقیاس های گوناگون ، نظر ،دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار می دهد (خاکی، ۱۳۸۲).
پرسشنامه تحقیق حاضر با توجه به متغیرهای مورد بررسی در این پایان نامه از پرسشنامه ارائه شده در تحقیق ناسوشن و همکاران ۲۰۰۷ استفاده شده و از دو بخش تشکیل شده است؛ که ۱۵سوال مربوط به پرسشنامه یادگیری محوری و ۱۲ سوال مربوط به پرسشنامه ارزش مشتری است. شایان ذکر است کلیه سوالات مطرح شده در این پرسشنامه ها بر مبنای طیف هفت گزینه ای لیکرت بوده است. این مقیاس شامل مجموعه ای از سوالات است که بار نگرشی یا ارزشی همه ان ها تقریبا برابر تلقی می شود؛ پاسخگو مقیاسی را که بین دو حدنهایی مانند ،موافق_مخالف محصور است برحسب شدت یا ضعف نگرش خود بر می گزیند.
جدول ۳-۱: ترکیب سوالات پرسشنامه
ردیف | متغیرهای مورد بررسی | تعداد سؤالات در پرسشنامه |
۱ | تعهد به یاد گیری | ۵ |
۲ | چشم انداز مشترک | ۶ |
۳ | روشن فکری | ۴ |
۴ | ارزش مشتری | ۱۲ |
جدول ۳-۲: صفات طیف پاسخی پرسشنامه
طیف کلی | کاملاً موافقم | موافق | تا اندازه ای موافقم | نظر ندارم | تا اندازه ای مخالفم | مخالفم | کاملاً مخالفم |